Gå til innhold

Hvordan lage tekst på et bryterpanel?


Anbefalte innlegg

Har lyst til å lage et eget bryterpanel til båten.

 

Kunne tenke meg å lakkere en plate som automatsikringer og brytere skal monteres på.

(f.eks en plate av plexiglass eller annet egnet materiale)

 

Ønsker å få tekst og linjer på denne platen (beskrivelse av funksjonen til bryter) så det ser pent ut.

Noen som har forslag til fremgangsmåte for å få dette til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å finne et gjennomsiktig selvklebende plast laminat som kan brukes i blekk eller laserskriver.

Finnes jo mange typer etiketter så det finnes vel noe som er gjennomsiktig?

 

Har også sett litt på stick-on bokstaver (papir med bokstaver, som føres over ved å gni på disse).

Men ønsker primært å kunne benytte en pc i utformingen.

 

Har også vurdert å skrive ut på en transparang og legge denne mellom to pleksiglass...

 

Hadde jeg funnet ut hvordan jeg kunne laget noe lignende som dette panelet, hadde jeg vært i mål.

 

post-148160-1273422253,2819_thumb.png

Lenke til kommentar

Skal du ha lys "inni" ?

At når du tar på funksjonen, kommer det lys, eller at du velger å ha lys når det er mørkt ute?

 

Har tenkt å benytte selvregulerende diodelys i panelet, ved hjelp av kretsen som er beskrevet her.

Ellers blir det å benytte brytere med innebygd lys og automatsikring.

 

Ønsker kun å ha bakgrunnsbelyst bryterbeskrivelse ved siden av bryterene og gjerne noen linjer som deler opp og pynter litt.

Lenke til kommentar

Gammeldags film som ble brukt til å lage trykkplater kunne vært midt i blinken, men nå for tiden bruker vel de fleste "computer-to-plate"-teknikk... Men du kan jo høre med trykkeriene i nærheten? Om du kjører ut film fra vektorfil vil du få ekstremt skarpe kanter selv i bittesmått format. Til og med gradering er mulig, riktignok med raster. Altså vil det se sånn ut når du forstørrer opp:

 

2.jpg

Lenke til kommentar

Primært info om selve materialet.

I utgangspunktet ønsker jeg å kunne lage dette hjemme.

Gjelder bare å finne det best egnede materialet.

 

Lagde et utkast til panelet som jeg skal prøve å få skrevet ut på transparang.

(hvite områder blir da gjennomsiktige)

 

Bryterpanelet med 20 kurser blir 13.5 x 23,2 cm.

Litt større enn ønsket, men sammenlignet med Biltemas panel med 8 kurser på 10 x 21 cm eller BEP sit panel med 8 kurser på 12,7 x 20cm, er det ikke så mye større.

 

post-148160-1274627713,4101_thumb.png

post-148160-1274628184,8326_thumb.jpg

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Dette kan bli stilig!

 

Får håpe at den sorte fargen blir mørk nok til at ikke lyset bak trenger gjennom, mulig at du må legge to like transparent-ark oppå hverander, hvis det fungerer?? - eller at printeren har høy nok oppløsning..??

 

Du må legge ut bilde når du er ferdig!

 

edit: oi.... stemmer... kun hvit bakgrunn, ikke lys ;)

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Vel, av erfaring ønsker jeg å ha bakrunnsbelysning, så det er mulig å lese i mørke.

 

Klarte ikke slutte å fundere så kappet til 2 plexiglass plater, skrev ut 2 kopier på transparang og limte disse sammen.

Ble en dyp og fin sort farge!

 

Men som du nevnte burde det være en hvit bakgrunn, hvilket jeg er enig i.

Å få 3 utskrifter til å passe ble vanskelig, så benyttet kun et hvitt ark bak transparentene og presset alt sammen mellom 2 plexiglassplater.

 

Resultatet ser du under.

Klarte ikke få bedre bilde med kompakt kameraet jeg hadde for hånden men bildet gir et visst inntrykk av hvorden det ble. Virkligheten er bedre enn bildet :)

 

post-148160-1274639379,5396_thumb.png

 

Vanskelig å lure kameraet med en så skarp lysdiode rettet rett mot linsen.

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Elfa har belysningspanel som gir helt jevn belysning. Det er en slags folie som faktisk kan klippes og skjæres til ønsket form. Men den trenger strømforsyning da, så litt plukk er det.

 

Kommer tilbake med en link, Elfa er ikke helt lettnavigert...

 

EDIT: der ja! Artikkelnummer 75-561-29 :D

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Ingen dårlig ide, men kanskje 50x61 mm er litt i det minste laget? Ser det er noen andre alternativer der, blant annet en på 92cm lengde og 6,5 mm (eller mener de 65mm?) bredde. Likevel blir det fortsatt mye billigere med dioder og gjennomlysbart papir...

 

Ellers ser det svært bra ut.

 

-Bryterpanelet i gamle båter er jo ofte den store stygge platen som henger på veggen nede, her har vi et unntak... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Elfa har belysningspanel som gir helt jevn belysning. Det er en slags folie som faktisk kan klippes og skjæres til ønsket form. Men den trenger strømforsyning da, så litt plukk er det.

 

Kommer tilbake med en link, Elfa er ikke helt lettnavigert...

 

EDIT: der ja! Artikkelnummer 75-561-29 :D

 

Stilig!

Trenger 5-6 slike for mitt panel.

 

Skal prøve den løsningen jeg har nevnt over, og hvis ikke den fungerer kan det hende jeg kjøper noen av disse for å prøve.

 

Må bare bli ferdig men noen av de allerede påbegynte prosjektene i båten.

Lenke til kommentar

Har sett litt på dette panelet og ønsker å få det enda mindre.

 

Laget et nytt utkast som har samme bredde, men som er over 4 cm lavere.

Skulle gjerne vært enda mindre, men tror ikke det går uten å fjerne teksten, noe som er uaktuelt.

 

Er dog ikke helt fornøyd med dette designet.

Teksten på bryterene kommer nå riktig vei, men det er noe som ikke er som det burde, uten at jeg klarer å sette fingeren på det..

 

Noe forslag til hvordan dette kan forbedres?

 

post-148160-1275860181,3024_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...