Gå til innhold

Har læreren lov til dette?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg hadde matte R2 tentamen ikke for lenge siden. Når jeg fikk tilbake prøven og fikk 5+ , var jeg stor fornøyd med innsatsen.Men glad som jeg var , ble dette snudd opp og ned veldig fort , når læreren sa at jeg måtte snakke med han etter timen. Jeg ble overasket over hva det var. Han sa at han var i tvil om at jeg hadde fortjent den karakteren. Han mente at jeg kanskje hadde fått takk i prøven tidligere og gjennomgått den hjemme. Jeg pleier vanligvis å få 3 til 3+ på r2 prøver, derfor mente han at det var noe muffins at jeg fikk 5+. Så nå tilbyr han meg ny heldagsprøve for å dobbelsjekke om jeg virkelig fortjener 5. Jeg ble jo forbanna, når fikk vite dette her. Jeg forstå jo ingenting, at jeg fikk så god karakter , kommer fra at jeg tatt meg skikkelig i naken og stått på. Grunnen til at jeg fikk 3 på prøver, var at jeg var lat og gjorde veldig lite oppgaver i første termin. Men for han er det visst helt umulig å forbedre seg så godt. Mitt spørsmål er om læreren kan gi meg en ekstra prøve? Har han lov til dette? Er det noen lover som støtter dette her? Jeg prøver ikke å skjule noe, å ta ny prøve går greit. Men det er irriterende å få ny prøve nå , når jeg skal ha andre prøver og eksamener etter hverandre. Med andre ord jeg taper mye tid og må stresse ekstra mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke at denne er postet i riktig forum, men drister meg til å svare allikevel.

 

Teknisk sett, så kan ikke læreren gi deg en ny heldagsprøve på denne måten. Du har ikke blitt tatt for juks, og jeg stoler på deg når du sier at du gjorde heldagsprøven på ærlig vis. Han kan gi deg en vippeprøve dersom du ligger og vipper eller som følge av at du har vært borte fra en prøve f. eks.

 

Det du bør gjøre er å ta opp dette med rektoren på skolen din, og høre hva han sier. En ny heldagsprøve vil jo gi deg mye ekstra stress i en allerede hektisk periode, da dette er nærme eksamenstid og det er mange dager som faller bort osv. I tillegg vil dette gå utover andre fag du måtte ha den aktuelle dagen.

Endret av Goldshoten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg støtter å ta dette opp med administrasjonen på skolen. Det er rimelig vanlig at elever som gjør det dårlig i første termin tar seg opp til bedre karakterer ved å arbeide hardere i andre termin, fordi de ser konsekvensene av å være lat.

Lenke til kommentar

Takker for innspill

 

Men hvordan kan han bevise at jeg har jukset eller eventuelt hvordan kan jeg bevise at jeg har ikke jukset? jeg selv har ingen aning :dontgetit:

 

At noen oppgaver fra prøven var like de som jeg gjorde fra eksamensettet eller fra boka, er ikke min feil. Læreren skal passe selv at vi får helt nye oppgaver. Eller?

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje hørt med læreren om hvilken innvirkning prøven kan ha på karakteren din. Hvis den bare kan vippe deg ned ville jeg nektet å ta den. Jeg kan tenke meg at du ligger på 4 nå, så om du får 6 på den neste prøven ville det være mulig å kunne få 5.

 

Akkurat hvordan lovverket er rundt dette, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Takker for innspill

 

Men hvordan kan han bevise at jeg har jukset eller eventuelt hvordan kan jeg bevise at jeg har ikke jukset?

 

Du er uskyldig til det motsatte er bevist! Som nevnt, hører du med rektor om dette (om læreren din fortsatt står på sitt). Tror dogg at det har bedre effekt om du møter h*n personlig, eller skriver et ordentlig brev.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om dette skjedde etter jukset på norsken, så forstår jeg at læreren er skeptisk. Må være ærlig å si det. Uansett, så tror jeg han kun har lov til å tillegge deg en ny prøve om du vipper mellom to karakterer da, spesielt om han ikke har avslørt deg og dette kun er spekulasjoner.

Endret av Flaav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...