Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Faderen, av Bjørnstjerne Bjørnson

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha muntlig eksamen i morgen og har kommet opp i Norsk, med temaet novelle. I oppgaven står det at jeg skal ta et utsnitt fra novellen Faderen av Bjørnstjerne Bjørnson og lese opp dette. Deretter skal jeg fortelle hvorfor jeg har valgt akkurat dette utsnittet.

Her er det jeg har valgt

Fjorten dager etter den dag rodde far og sønn i stille vær over vannet til Storlien for og samtale om bryllupet. Den toften ligger ikke sikkert under meg sa sønnen og reiste seg for å legge den til rette. I det samme glir den tilje han står på; han slår ut med armene, gir et skrik og faller i vannet. Ta åren! Ropte faren, han reiste seg opp, og stakk den ut. Men da sønnen hadde gjort et par tak, stivner han, vent litt ropte faren, han rodde til. Da velter sønnen bakover, ser langt på faren – og synker.

Problemet er at novellen hverken er interesang, engasjerene eller gir mening. Jeg liker den ikke, og skjønner den heller ikke. Noen som kan komme på noen gode grunner til og akkurat velge dette utsnittet?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at ikke en eneste del av teksten ''betyr'' noe for meg, eller ''gjør'' noe for meg. Eneste jeg føler er at det er den delen som er minst kjedelig, så da bør jeg kanskje skrive det om ingen av dere har en bedre grunn?

Enten skriver jeg det som det er, og gjør det dårlig, ellers må jeg være falsk igjen og si noe som er laaaangt fra sant (noe jeg gjør hele tiden:D)

Lenke til kommentar

Det er da åpenbart at faren er skyldig i overlagt drap, da han slår sønnen med åren i det han "ror til." Du kan forsøke å analysere hvorfor faren gjorde dette? (-->Du fant denne teorien interessant, og hadde lyst til å utdype den).

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...