Gå til innhold

Jeg har noen spørsmål angående Ubuntu

Anbefalte innlegg

Halla folkens.

Jeg har noen spørsmål angående Ubuntu (nye):

1. Kan man laste ned samme programmer som man bruker på Windows til Ubuntu?

2. Blir Datamaskinen raskere med Ubuntu ... (jeg bruker Vista :no: )

3. Burde jeg laste ned Ubuntu ;D? :love:

4. Hva er det beste med ubuntu ;D? :whistle:

5. Jeg trenger mer informasjon ... ;/ :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen Ubuntu-bruker, men jeg har lært litt da. Her er hva jeg vet/tror:

1. Ja og nei. Egentlig ikke, fordi man trenger egne programmer tilpasset Linux. Ja fordi man kan bruke emulatorer e.l. som Wine. Da kan man kjøre Windows-programmer i en "kunstig" C (eller var det D) stasjon.

2.Hmmm... Mye av problemet med Windows er at det blir lastet ned så mye dritt, men Vista blir ofte raskt igjen om du renser dataen. Derfor blir Ubuntu raskere fordi maskinen blir renset

3. Er nok veldig induviduelle svar på. Noen elsker det, andre hater det.

4. Vet nok ikke hva, men vil gjette at alt/det meste er gratis

5. Det får noen andre fikse

Lenke til kommentar

1. Kan man laste ned samme programmer som man bruker på Windows til Ubuntu?

2. Blir Datamaskinen raskere med Ubuntu ... (jeg bruker Vista :no: )

3. Burde jeg laste ned Ubuntu ;D? :love:

4. Hva er det beste med ubuntu ;D? :whistle:

5. Jeg trenger mer informasjon ... ;/ :tease:

1. Nei, det finnes alternativer. Men generellt sett bør en holde seg langt vekke fra Windows software på Linux.

2. Ja og Nei. Men i utgangspunktet nei. Den gjør ikke en i utgangspunktet utrangert maskin til ett råskinn igjen.

3. Nei

4. At det ikke er windows.

5. Ubuntuforums.com / google.com

Generell observasjon, folk som stiller spm som er besvart før, vil generelt sett ikke holde ut å skifte fra Windows til Linux.

Lenke til kommentar

1. Ja og nei. Egentlig ikke, fordi man trenger egne programmer tilpasset Linux. Ja fordi man kan bruke emulatorer e.l. som Wine. Da kan man kjøre Windows-programmer i en "kunstig" C (eller var det D) stasjon.

wine= wine is not an emulator, så det du sier stemmer ikke:) og trådstarter win7 er mye raskere enn vista:)
Lenke til kommentar

1) Programvare som VLC, OpenOffice, Firefox, Opera, Thunderbird, Chrome/Chromium, Picasa og Skype er enten forhåndsinstallert eller lett tilgjengelig. Når det gjelder programvare som Windows Live Messenger eller annet Windows-spesifikt må du benytte deg av alternativer. Det finnes dog plenty av fullgod alternativ programvare for den som er villig å utforske noe nytt. Det er fint om du spesifiserer mer nøyaktig hvilke program du ønsker. På generelt grunnlag kan man si at (butikkjøpte) spill, MS Office, Photoshop og annen betalbar programvare ikke er tilgjengelig for Ubuntu.

2) Maskinen vil ikke bli RASKERE, Ubuntu er bare et OS, ikke noe magi her :p Men Ubuntu vil kreve langt færre ressurser og vil i mye mindre grad okkupere plass i minnet ditt og CPU-kapasitet, noe som gir andre programmer mer spillerom. Skjønt, å jobbe med bilde-/videoredigering i Ubuntu kontra Vista vil neppe gi merkbar ytelsesforskjell. Det du vil merke det mest på er at Ubuntu bruker betydelig kortere tid på å starte opp og skru seg av, og du kan kanskje forvente litt raskere respons når du starter programmer.

3) Hvis du ikke er forberedt på å lære nye ting, muligens tråle engelske forum etter svar, prøve og feile for å få til akkurat det du vil, nei. Hvis du derimot er interessert i å legge en del innsats i det burde du jo gi det et forsøk. Det viktigste er å ikke gi opp, evt skrinlegge et "prosjekt" om det blir for vanskelig i startfasen.

4) Samme som kpolberg sa. Det er ikke Windows. Du slipper virus, trojanere og annet faenskap (blant annet at annethvert program du ønsker å installere vil legge en eller annen udugelig toolbar i nettleseren din)

5) Ubuntu.com. Still spørsmålene først, så får du svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

cmyrland ga deg et temmelig dekkende svar, men skulle du lure på noe mer spesifikt er det nok mange som kan hjelpe deg med svar på de spørsmålene.

Jeg anbefaler deg å lese HW.nos guide til Ubuntu 10.04 (den siste versjonen som kom for en ukes tid siden). Jeg bytta til Ubuntu fra XP (kunne ikke utstå Vista) i fjor ca på denne tid og har aldri sett meg tilbake. Det var litt treghet i 9.10 som irriterte meg litt, men dette er renska opp i for min del (det kan jo godt hende det kun var på min PC eller min oppfattelse) i 10.04.

At stort sett alt av programmer (det finnes jo selvfølgelig betalingsvare til Linux også) er gratis så du slipper å tenke på ulovligheter og moralske kval og null (?) problemer med spyware og virus gjør jo ikke valget noe vanskeligere for min del. Med mindre du er avhengig av avanserte programmer som Photoshop el så ser jeg ikke noen grunn til at du ikke i det minste skal gi det et forsøk. I guiden jeg linket til over står det også forklart hvordan du kan teste Ubuntu uten å formatere harddisken og innstallere det (enten fra CD eller minnepenn).

Til slutt vil jeg minne deg om at Linux is NOT Windows

Problem #1: Linux isn't exactly the same as Windows.

You'd be amazed how many people make this complaint. They come to Linux, expecting to find essentially a free, open-source version of Windows. Quite often, this is what they've been told to expect by over-zealous Linux users. However, it's a paradoxical hope.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar

wine= wine is not an emulator, så det du sier stemmer ikke:) og trådstarter win7 er mye raskere enn vista:)

Ja, tenkte meg noen ville kommentere dette, for jeg er faktisk klar over det. Men jeg visste ikke helt hvordan jeg slulle forklare det, så jeg sa "emulator e.l." i håp om at trådstarter visste hva en emulator var og kunne skjønne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...