Gå til innhold

Bruker vi for mye penger på innvandrere i Norge?

73 stemmer

1. 1. Er innvandrere et pengesluk?

• Ja
      55
    • Nei!
      15
    • Usikker.
      7

Anbefalte innlegg

Det var en forsker som mente at dårlig integrerte innvandrere burde få sertifikatet gratis som ett ledd i at de blir en del av det norske samfunnet isteden for at de faller utenfor.

når det kommer til pengebruken vil jeg gjerne anbefale artikkelen "Innvandrerregnskap går i pluss" hos Aftenposten.

Her står det blant annet at:

Totalt mottok alle innvandrere av første generasjon tilsammen 11,7milliarder kroner i velferdsgoder i løpet av 2006, i form av dagpenger, sykepenger, attføring, uførepensjon, overgangsstønad, kontantstøtte, barnetrygd og sosialhjelp.

I samme periode hadde de 60milliarder kroner i lønns- og kapitalinntekter som Staten kunne skattlegge. Med en skatt på 30prosent utgjør dette anslagsvis 17milliarder kroner i inntekter til staten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2836877.ece

Det er lenge siden AKP-ere overtok Aftenpostens politiske redaksjon. Innvandrere som betaler mest skatt er vestlige, innvandrere som mottar mest støtte er ikke-vestlige.

"Se så mye skatt svenskene betaler, så nå må vi få inn flere somaliere" er logikken deres.

Men hva har du til å si til artikkelen. Åpenbart så er det ikke-vestlige innvandrere så mottar mest støtte, som du sier. Men artikkelen sier også:

Selv for de mest belastede innvandrergruppene som somaliere, irakere og afghanere, utgjør inntekter fra arbeid og kapital en høyere del av inntekten enn velferdsordninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper det ikke gjør det, men at vi faktisk går i pluss. :)

Hvis du ser på tallene så ser du at en somalier i snitt koster oss 36.000 i velferdsgoder bare. Dvs. penger på konto, før alt av helsevesen etc. har fått sin del.

Du kan snu og vende så mye du vil på det, men at det er god butikk å importere somaliere fra et rent økonomisk perspektiv stemmer rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Det var en forsker som mente at dårlig integrerte innvandrere burde få sertifikatet gratis som ett ledd i at de blir en del av det norske samfunnet isteden for at de faller utenfor.

når det kommer til pengebruken vil jeg gjerne anbefale artikkelen "Innvandrerregnskap går i pluss" hos Aftenposten.

Totalt mottok alle innvandrere av første generasjon tilsammen 11,7milliarder kroner i velferdsgoder i løpet av 2006, i form av dagpenger, sykepenger, attføring, uførepensjon, overgangsstønad, kontantstøtte, barnetrygd og sosialhjelp.

I samme periode hadde de 60milliarder kroner i lønns- og kapitalinntekter som Staten kunne skattlegge. Med en skatt på 30prosent utgjør dette anslagsvis 17milliarder kroner i inntekter til staten.

Det er lenge siden AKP-ere overtok Aftenpostens politiske redaksjon. Innvandrere som betaler mest skatt er vestlige, innvandrere som mottar mest støtte er ikke-vestlige.

"Se så mye skatt svenskene betaler, så nå må vi få inn flere somaliere" er logikken deres.

Men hva har du til å si til artikkelen. Åpenbart så er det ikke-vestlige innvandrere så mottar mest støtte, som du sier. Men artikkelen sier også:

Selv for de mest belastede innvandrergruppene som somaliere, irakere og afghanere, utgjør inntekter fra arbeid og kapital en høyere del av inntekten enn velferdsordninger.

Hvis jeg tjener 100 kroner, og betaler 30 kroner til staten, og så får jeg 90 kroner i velferd... da har jeg inntekter som er høyere enn det jeg får i velferdsordninger, men fortsatt taper staten 30-90=60 kroner på meg.

Hvis du regner på det ser du at det fortsatt er et stort tapsprosjekt rent økonomisk...

Lenke til kommentar

Så kan man begynne å tenke langsiktig, hvor mye tjener du om 20 år og hvor mye får du i velferd fra staten? Tipper jeg rett så tjener du mer og mottar mindre velferd..

Ett annet interessant spørsmål en kan stille seg er hvor mye en gjennomsnittlig nordmann mottar i velferd fra han/hun ankommer Norge, til han/hun forlater denne verden og sammenlignet med de ulike innvandrere.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Sier ikke den kommentaren bare at gruppen tjener mer på arbeid enn på trygd? I såfall tilsier ingenting ved det at Norge tjener på disse gruppene. Og som nevnt, så ufullstendig som regnskapene som er blitt presentert er skal det ikke mye til for å se at det er enorme utgifter som ikke er tatt med.

Lenke til kommentar

Jeg kan ta meg en økt og lete etter dokumentasjon, den dagen det legges dokumentasjon på bordet som konkretiserer de enorme utgiftene som nevnes :)

Noe av kostnadene som ikke er med i regnestykket:

-morsmålsundervisning

-tilskudd til innvandrerforeninger

-mere pengebruk for politi, rettsvesen og fengselsvesen

-høyere forsikringspremier

-mere penger til voldtekstmottak

-høyere driftskostnader i NAV og UDI

Kan du så nevne noen av de ikke nevnte "enorme inntekter" Norge har hatt for eksempel fra Somaliere?

Lenke til kommentar

Dokumentasjon min gode Herr Watson, dokumentasjon :)

For eksempel, har du noe som helst som kan dokumentere "høyere forsikringspremier"? Så vidt jeg vet så betaler Gjensidige ut over 1,2 milliarder som utbytte til kundene i Gjensidige Forsikring i år.

Lenke til kommentar

For eksempel, har du noe som helst som kan dokumentere "høyere forsikringspremier"? Så vidt jeg vet så betaler Gjensidige ut over 1,2 milliarder som utbytte til kundene i Gjensidige Forsikring i år.

Og hva ville det vært uten kriminaliteten som fremmedkulturelle har brakt til Norge?

Skjønner godt at du aldri vil klare å komme med de skjulte "enorme inntektene".

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Det har jeg ingen anelse om faktisk.

Skjønner godt at du aldri vil klare å komme med de skjulte "enorme utgiftene".

Det har jeg ingen anelse om faktisk.

Skjønner godt at du aldri vil klare å komme med de skjulte "enorme utgiftene".

De enorme utgiftene du snakker om er jo helt opplagte.

- asylmottak

- asylsøkere som anker sin søknad

- utsendelse av innvandrere

- trygd

- sosialstøtte

- morsmålundervisning

- tolker

- skolegang

- spesialundervisning

- helse og hygiene

- bosettelse av innvandrere

- utdanning og opplæring generelt

- innvandrere som er narkolangere, pengene de tjener der skatter de jo ikke av

- Norge trenger idag flere ansatte innenfor kriminalomsorgen, samt. flere fengsel for å huse alle våre litt mer rampete nye landsmenn

- Utgifter til diverse organisasjoner (SOS-Rasisme, antirasistisk senter) disse er i seg selv ikke innvandrer bedrifter, men de hadde ikke vært her hadde det ikke vært for alle disse utakknemlige ikkevestlige.

Dette var de økonomiske følgene, og det finnes probably flere punkter, som jeg ikke kommer på nå.

Følgene for etniske norske er:

- Konflikter mellom nordmenn og innvandrere

- konflikter mellom ekstreme antirasister og realister.

- Psykiske belastninger for kvinner som blir voldtatt, og ofte så ødelagt at det hemmer (i verste fall ødelegger) deres evne til å delta i det norske samfunnets verdiskapning.

- Vi må ALLTID ta hensyn til innvandreres meninger og religion, men de skal få lov å true med 9/11 på norsk jord uten noen følger...

- Vi mister:

- nasjonalfølelsen

- følelsen av at vi er et folk

- følelsen av samhold

Norge blir et splittet og konfliktfylt land, som igjen ikke er bra for økonomien.

Vi var et lut fattig land for ikke så lenge siden, ikkevestlige innvandrere strømmet først hit da vi ble rike, hvordan er det rettferdig? Vi var et fattig land med ganske lav standard, og så finner vi rikdommen vår i form av olje, så strømmer innvandrere her og sier "nå vil jeg være nordmann også" for å nyte seg på Norges rikdom.

Jaja de har vel ikke bra levekår i sitt hjemland, men vi bør fortsatt ikke slippe de inn, vi bør heller bruke alle asylbudsjettpengene på å hjelpe u-landene. Kurdere har lyst på en nasjonalstat, er det rasistisk av de? Nei. Er det rasistisk at nordmenn ønsker å beholde sin egen nasjonalstat? I de fleste sine øyne, ja.

Og helt seriøst, bør ikke innvandrerne være takknemlige for at de får bo i det som kalles verdens beste land å bo i istedet for å gnåle om rasisme og diskriminering og flere rettigheter. De valgte å komme til Norge, det MINSTE de kan gjøre er å tilpasse seg og ta hensyn til oss som faktisk ER norske.

Endret av thael
Lenke til kommentar

Ikke gjør deg dum nå. Det har blitt nevnt mange utgiftsposter her som utvilsomt utgjør betydelige mengder penger. Bla. en artikkel om asylmottak og omkostninger rundt dette til rundt 5 milliarder. SOm sagt før trenger du ikke da å ha mye kapasitet for å forstå at regnestykket som har blitt vist til tidligere her er direkte missvisende og at utgiftene, trolig, er høyere enn det som blir oppgitt som fortjeneste. Dette kan man ikke dokumentere i større grad en det v i gjør her nå fordi det ikke er ønskelig og SSb (som sitter på dataene)vil ikke utarbeide ett brukelig regnestykke fordi de er redd det skal føre til rasisme osv.

Likevell, med tanke på det tallene vi har, og hva vi kan tenke oss, så vil jo selv de mildeste estimatene vise at det vi får inn i form av skatt ikke er nok til å dekke de totale utgiftene.

Personlig er jeg overbevist om at ett skikkelig regnestykke ville avdekket svimlende utgifter som langt overgår inntektene for det mest belastede gruppene.

Lenke til kommentar
Ikke gjør deg dum nå. Det har blitt nevnt mange utgiftsposter her som utvilsomt utgjør betydelige mengder penger. Bla. en artikkel om asylmottak og omkostninger rundt dette til rundt 5 milliarder. SOm sagt før trenger du ikke da å ha mye kapasitet for å forstå at regnestykket som har blitt vist til tidligere her er direkte missvisende og at utgiftene, trolig, er høyere enn det som blir oppgitt som fortjeneste. Dette kan man ikke dokumentere i større grad en det v i gjør her nå fordi det ikke er ønskelig og SSb (som sitter på dataene)vil ikke utarbeide ett brukelig regnestykke fordi de er redd det skal føre til rasisme osv.
Grunnet til at "innvandrerregnskapet" til SSB er ubrukelig er at de kun har tatt med penger direkte overført til innvandreren. Om man har en innvandrer som:

-bor på asylmottak og får mat der

-får utlevert klær

-har saksbehandlere i UDI som også bruker ressurser i UD og Politiet

-har barn som får morsmålsundervisning og oppfølging av barneværnet

-har gratis advokat og psylolog

-har gratis tolk

-får 100 kroner i dagspenger

Så er totalkosten for den innvandreren 100 kr dagen ifølge regnskapet til SSB.

Lenke til kommentar
Grunnet til at "innvandrerregnskapet" til SSB er ubrukelig er at de kun har tatt med penger direkte overført til innvandreren. Om man har en innvandrer som:

-bor på asylmottak og får mat der

-får utlevert klær

-har saksbehandlere i UDI som også bruker ressurser i UD og Politiet

-har barn som får morsmålsundervisning og oppfølging av barneværnet

-har gratis advokat og psylolog

-har gratis tolk

-får 100 kroner i dagspenger

Så er totalkosten for den innvandreren 100 kr dagen ifølge regnskapet til SSB.

Så dreier dette seg om innvandrere, eller asylanter?

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Så dreier dette seg om innvandrere, eller asylanter?
Vi har hatt innvandringsstopp i over 30 år og likevel ryr det inn trygdeklienter, gjennom asylordningen.

Og ja, vi har også arbeidsinnvandring fra vestlige land, men det er ikke disse som gir et negativt bidrag til Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...