Sdi1000 Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Heisan, holder på å bli små tullete her av å finne di rette komponentene til nybygget jeg har planer om. Skal ha en god allround maskin. Har hatt AMD CPU på di siste maskinene mine og har bestemt meg for å gå for det denne gangen også. Hadde først sett meg ut Phenom II x4 965 men så oppdaget jeg Phenom II x6 1055T og ble litt usikker...finne rette hovedkortet blir jeg sprø av.. *Så da spør jeg, hvilken av disse burde jeg velge ? *Hvilket hovedkort(er vel der jeg sliter mest med å bestemme meg) Vil da gjerne ha Sata 6Gb og USB 3.0, er vel ikke så dumt.. *Hva slags minne passer da best til AMD CPU og hovedkortet ? *Har sett på XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 skjermkort, er dette greit eller kom med anbefalning ? *PSU blir vel en 650W modular, kanskje Chieftec A-135 Series 650W PSU Kjøper sikkert en 1TB samsung hd til, Får vente til SSD blir litt større og ramler i pris.. Blir å kjøre Win 7 64bit på dette oppsettet.. (",) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Ok, her er ett forslag. Litt dyrt men det støtter alt du ønsker. ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3 Legger ved en liste over Asus kort med X6 support, kanskje det blir lettere for deg å velge ett. Asus motherboard with X6 support Endret 5. mai 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Sdi1000 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Ok, takker for tips. Men er det noe stor forskjell fra 790 til 890 og SB850 chip settet da ? Hvordan stiller dette kortet seg i forhold til disse: Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3 ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Da må noen av AMD gutta svare. Jeg er totalt utdatert på AMD tech. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Selve forskjellen på Northbridgen til 790fx og 890fx eksisterer ikke, forskjellen ligger på Soutbridgen. Forskjellen kan du se her: Ellers kan det vel nevnes at med 890-serien slipper du og oppgradre bios på for og få 6-kjerne støtte. Noe mer vesentlig er det vel ikke og nevne, noen andre som har input her? Endret 6. mai 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Sdi1000 Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Selve forskjellen på Northbridgen til 790fx og 890fx eksisterer ikke, forskjellen ligger på Soutbridgen. Forskjellen kan du se her: Ellers kan det vel nevnes at med 890-serien slipper du og oppgradre bios på for og få 6-kjerne støtte. Noe mer vesentlig er det vel ikke og nevne, noen andre som har input her? Ja, det er vel slik at nyeste er ofte best. Men ser på komplett en som klager på Asus sitt kort med integerert Lydkort - SupremeFX X-Fx fra Creative som ikke lager gode nok drivere for windows 7, man får lyd, men lyden er ikke så god som den kunne ha vært. Straks han installerte Win Xp fikk han fullt utbytte av Lydkortet og det var en helt klar forskjell i fra Windows 7 ?? Hvordan er disse to Cpu´ene i forhold til å tune dem opp litt ? Er det noen som kan komme med et forslag på hvilken Cpu, hovedkort, ram, skjermkort jeg burde gå for og som kjører stabilt og fint sammen ?? HenrikPC ?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hovedkort: http://www.dustinhome.no/pd_5010382940.aspx CPU: http://www.dustinhome.no/pd_5010443622.aspx Minne: http://www.dustinhome.no/pd_5010333376.aspx Skjermkort: http://www.dustinhome.no/pd_5010384194.aspx Strømforsyning: http://www.dustinhome.no/pd_5010331440.aspx Tror ikke du vil ha noe problem med det integrerte lydkortet, er i ytterst får tilfeller det er driver problemmer med noe sånt, spesielt på et så nytt hovedkort som jeg linker til over. CPUen lar seg overklokke, men ikke like mye og like lett som en AMD Black Edition, men har en innebygd turbofunksjon som klokker noen kjerner opp til 3,3ghz når ikke alle brukes. Ellers vett jeg ikke hvilket budsjett du har, men vist du har mer råd hadde jeg gått for en dyrere GPU løsning. Lenke til kommentar
Sdi1000 Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Takker for den. Men dette hovedkortet har vel ikke USB.3.0 Men ser at modellen over har det. http://www.dustinhome.no/pd_5010382938.aspx Ellers er vel kortene identisk tror jeg. Har ikke noe budsjett akkurat, men er ingen spiller heller, dvs at det er lenge siden jeg har spillt noe annet enn youtube videoer, så strengt tatt hadde jeg sikkert klart meg med det innebyggde skjermkortet :)Men samtidig kan det være greit å ha noe sånn "høvelig" just in case...men gidder ikke kjøpe meg et 2000 kr kort heller...Er det noe bedre kort enn XFX kortet rundt samme pris segmentet som du ville anbefale ? Men er det lurt å gå for den nye 6 kjerner cpu´en, eller 965 Black Ed med tanke på at den er lettere og kanskje kan klokkes mere enn 1055´en også. Føler kanskje litt at man ikke har bruk for en 6 kjerner for mitt bruk, men kan d være lurt å gå for en allikevel for å være litt fremtidsrettet er vel d jeg lurer litt på... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Emnetittelen er endret til noe mer beskrivende, se her for mer info. Endret 8. mai 2010 av aklla Lenke til kommentar
Sdi1000 Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Emnetittelen er endret til noe mer beskrivende, se her for mer info. Ok, takk ! Hadde selvfølgelig ikke klart å lese det på forhånd.. :/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Hadde gått for 6-kjerne pga i gaming (som ikke er så vesentlig for deg men uansett) er løpet mellom amd 4 og 6-kjerne omtrent dødt. Men i typisk redigeringsprogrammer osv så er 6-kjerne og foretrekke. Og i og med at det ikker så mange kronene som skiller 965 og 1055 hadde jeg derfor gått for 1055, ettersom du er ute etter en allrounder. Dessuten er jo framtiden programmer med støtte for flere kjerner. Så ikke det med USB 3.0 på hovedkortet, godt du fyller litt med selv! Hva det nå gjelder skjermkort så føler jeg 5770 er for de som spiller litt, men ikke legger for stor vekt på det hele. Er high-end low-end skjermkort. Skal sies at 5770 drar de fleste spill på høy grafikk og oppløsning glatt, så du kan selv vurdere om du vil gå litt ned i pris, til f.eks. 5750 eller 5670. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Radeon HD 5770 kan være et godt valg, så kan du jo bare kjøpe ett til senere og kjøre crossfire (viss hk ditt støtter det da) Lenke til kommentar
Sdi1000 Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Da begynner jeg vel å nærme meg et kjøp. Lurer på et par ting til her. PÅ dette hovedkortet står det minnehastighet 1066 MHz, 1333 MHz, støttet minnehastighet PC3-10600, PC3-8500 og på Dominator brikkene står det 1600 MHz og PC3-12800. Går dette bra da, og blir di bare å kjøre på 1333 MHz ? Hva betyr egentlig CL9 CL8 ? Er det responstid på minne, slik at lavere CL er bedre ?? Endret 10. mai 2010 av Sdi1000 Lenke til kommentar
Theiz Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hva betyr egentlig CL9 CL8 ? Er det responstid på minne, slik at lavere CL er bedre ?? Det er responstiden ja, lavere er bedre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det går veldig fint, dessuten har hovedkortet full støtte for opp til 2000mhz minne. Produktinformasjonen på nettbutikk sider er ofte mangelfull og det kan derfor være lurt og sjekke produsentens hjemmeside: http://www.asus.no/product.aspx?P_ID=eCWbkolMf0DOW0IV Lenke til kommentar
Sdi1000 Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Ok, takker igjen. Har gjort noen forandringer. Gikk for største AMD prossesor blandt annet. Bestillte samtidig 2 GB minne til laptopen.. Her er den endelige bestillingen Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på postmannen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå