Gå til innhold

Deaktivert opptaksfunksjon på Canal Digitals HD-tunere

Anbefalte innlegg

Hei!

Er den stolte eier av en Sagem ITD81HD / HD103-C dekoder. Som sikkert flere har merket, har denne faktisk en meny for opptak, men man kan ikke ta opp, da den ikke har noe å lagre på.

Men! Den har jo faktisk en USB-port i front. Etter noe søk på nettet, så fant jeg en utenlandsk side som skriver:

"USB-port til lagring av opptak, eller avspilling av medier fra USB-flashminne."

Dermed tok jeg kontakt med CanalDigital, for å spørre hvorfor de har valgt å deaktivere denne funksjonen på dekoderen.

Svaret var følgende:

Hei og takk for din henvendelse

Det er desverre ikke mulig for oss å sende ut software som åpner USB porten i HD-103C.

Dette i henhold til den norske kopiloven.

Skulle dette lovverket endre så er det rom for at vi åpner USB porten.

Denne dekoderen er produsert for flere steder i verden der det ikke er samme bestemmelser som her i norge.

Altså er det norsk lov som hindrer dette. Jeg skjønner da ikke forskjellen på dette, og på en PVR-dekoder? Hva med å kalle dette en PVR-dekoder med ekstern lagring?

Syns det ødelegger mye å begrense dekoderen på denne måten.

Jeg har for ingen del tenkt å bruke dette til piratkopiering, men tenker at når jeg faktisk har USB-disker og minnepenner i fleng her, at jeg kanskje kunne bruke de på min nåværende dekoder, istedet for å kjøpe en HD-PVR dekoder til flere tusen, og hjelpe til ytterligere med forsøplingen av denne planeten.

Kanskje det er en smart fyr her et sted, som kan lage custom-FW som åpner denne funksjonen igjen.

Kanskje vi skal sette lovene litt mot hverandre også, forsøpling er jo ulovlig...

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette minner om saken med RiksTV og Grundig DTR 8740 MHP. Der det tok det godt over et år fra boksen kom på markedet til pausefunksjonen med lagring på minnepinne ble aktivert. Grunnen var at Grundig måtte prøve og feile lenge før de fant en softwareløsning som opphavretteierne godtok hvor opptak lagret på minnepinnen ble slettet eller var tilstrekkelig uleselig når minnepinnen ble dratt ut og puttet i en PC. I mellomtida kunne man reklamere på boksene, siden de hadde lovet denne funksjonen uten at den virket.

Men, Grundig og RiksTV klarte etterhvert å løse dette, så det går nok an også for Sagem/CD hvis de vil. Dersom de aldri har markedsført denne egenskapen, er det ingen grunn for dem til å bruke tid og penger på det.

En PVR har ikke uttagbar harddisk. Om man dissekerer boksen for å flytte disken til en PC, så regn med at den ikke er lesbar for en PC.

Lenke til kommentar

Det er sant. De bruker et annet filsystem, evt. filsystem med partisjonstabell som ikke gjenkjennes på en vanlig PC.

Ellers er det jo en vanlig HDD! Så i teorien så hadde de jo bare kunne formatert harddisk ved hjelp av dekoderen, og dermed bare kunne brukt den eksterne harddisken på dekoder, ikke PC.

Og det er jo lov å ha HTPC med TV-kort? Her kan man jo ta opp og spole så mye man vil, og ikke nok med det, man kan lagre filmene og lese de på en hvilken som helst PC også.

Fikk forøvrig et nytt svar når jeg spurte hvordan det var i forhold til PVR:

Vi takker for din henvendelse.

PVR er lovlige siden det ikke er mulig å ta digital kopi av innholdet som er lagret på harddisken.

Det er mulig at USB-porten i løpet av framtiden blir åpnet for diverse muligheter, men det finnes for tiden ingen eksakte planer.

Det er synd at CanalDigital blir begrenset! Jeg ser ikke problemet i denne saken, da det er lov på en vanlig PC. Syns kanskje lovverket burde endres en smule rundt dette. Til privat bruk syns jeg det skal være lov å ta opp på kanaler man også betaler for å se på. Normalt sett vil ikke en vanlig TV-seer bry seg om å ta vare på opptakene etter å ha sett programmene likevel.

Håper det er noen som kan ta tak i dette.

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at det er norsk lov som hindrer dem, det er bare noe svada de sier. Hindringen ligger hos CD og innholdsleverandør.

Det finnes flere PVR fra andre leverandører som kan brukes med CD, og som man kan kopiere ut filene fra. Men CD vil helst ikke vite av dette. De selger ikke kort uten at man også kjøper deres begrensede dekoder. 

Det finnes flere lange diskusjoner om temaet, f.eks på avforum.no.

Når en dekoder bruker USB disk vil disken nødvendigvis ha FAT32 filsystem. Det betyr at filstørrelsen begrenses til 4GB. Interne disker vil bruke et annet filsystem.

Lenke til kommentar

Jeg har fått kort uten å kjøpe dekoder fra dem. Jeg kjøpte nemlig min dekoder brukt, og ringte inn og sa at jeg trengte et kort, da jeg bare har analog kabel for øyeblikket. Deretter fikk jeg et eierskifteskjema for den brukte dekoderen, og nå venter jeg på at smartkortet kommer i posten.

Jeg tror ikke det er noe CD begrenser, absolutt ikke. Fordi det gir mening at man ikke kan bruke PVR-dekodernes harddisk på en PC uten videre. Jeg har iallefall ikke klart det (tok opp noen gamle familiefilmer på en HDD-opptaker).

Men hvorfor skulle den eksterne harddisken måtte ha et annet filsystem enn den interne? Kan de ikke formateres på samme måte, og dermed være tilgjengelig kun for en dekoder?

Lenke til kommentar

Det er helt klart mulig for dekoderen å formatere disken i sitt eget filsystem. Min tanke var at en USB disk er portabel, dermed må de ha FAT32.

Det er slik på min PVR, den interne disken har sitt eget system mens USB disker har FAT32.

At interndisken ikke kan leses på en PC er rent teknisk begrunnet. Den kan ikke bruke FAT32 pga 4GB grensen, og NTFS er eid av Microsoft. OS på en PVR er ofte Linux, og da faller det naturlig å bruke et Linux format.

Men det er ikke nødvendigvis filsystemet som begrenser tilgangen, men heller at de bruker sitt eget filformat.

Det er CD som setter begrensingen, og det er policy, ikke teknisk begrunnet.

Den brukte dekoderen du kjøpte er sikkert en av de som CD selger. Du kunne jo prøvd å få kort til en ikke-godkjent dekoder, hva tror du svaret blir da?

Lenke til kommentar

Det er helt klart mulig for dekoderen å formatere disken i sitt eget filsystem. Min tanke var at en USB disk er portabel, dermed må de ha FAT32.

Det er slik på min PVR, den interne disken har sitt eget system mens USB disker har FAT32.

At interndisken ikke kan leses på en PC er rent teknisk begrunnet. Den kan ikke bruke FAT32 pga 4GB grensen, og NTFS er eid av Microsoft. OS på en PVR er ofte Linux, og da faller det naturlig å bruke et Linux format.

Men det er ikke nødvendigvis filsystemet som begrenser tilgangen, men heller at de bruker sitt eget filformat.

Det er CD som setter begrensingen, og det er policy, ikke teknisk begrunnet.

Den brukte dekoderen du kjøpte er sikkert en av de som CD selger. Du kunne jo prøvd å få kort til en ikke-godkjent dekoder, hva tror du svaret blir da?

Ang. filsystemer, så bruker jo Linux EXT3/EXT4. Men jeg har tidligere plukket ut HDD fra en PVR-opptaker til en kamerat, var ingen kjente filsystemer der. Sto til og med at den ikke hadde partisjonstabell! Brukte da Linux for å søke etter partisjoner, og den støtter jo alle.

Synd at dette skal være så kronglete... Jeg er jo bare ute etter å kunne pause litt i programmene, evt. ta opp noen serier/filmer når jeg er borte. Er det mulig å legge inn FW fra andre land hvor dette faktisk er lov?

Lenke til kommentar

Er sikkert opphavsrettloven de snakker om.

Nja, en slik slutning kan jo ikke trekkes sånn umiddelbart. Det er nok bare en henvisning til noen lover som ikke eksisterer for å prøve å slippe lettere unna.

Det er jo ikke forbudt å ta opp kanaler man ser på lovlig.

Beste er nå å skaffe seg en IDTV kort og en boks som takler CAM, da kan man jo garantert få en opptaksfunksjon som fungerer også.

Lenke til kommentar

Er sikkert opphavsrettloven de snakker om.

Nja, en slik slutning kan jo ikke trekkes sånn umiddelbart. Det er nok bare en henvisning til noen lover som ikke eksisterer for å prøve å slippe lettere unna.

Det er jo ikke forbudt å ta opp kanaler man ser på lovlig.

Beste er nå å skaffe seg en IDTV kort og en boks som takler CAM, da kan man jo garantert få en opptaksfunksjon som fungerer også.

Tror det blir det etterhvert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...