Gå til innhold

Søknad til sesjon 2 - avslått

Anbefalte innlegg

Hvis alle i kommunen kjøper en lottokupong hver med samme tall, så kan alle vinne. Hvis alle kjøper forskjellige lottokuponger kan de selvfølgelig ikke det. Det har ingenting med sannsynlighet å gjøre, for det er UMULIG at forskjellige lottokuponger kommer på førsteplass.

Riktig det. Det er like UMULIG som at et land skal angripe Norge

Uansett. Hva i all verden er det du babler om? Du har jo tydeligvis misforstått ALT i denne saken. Dette handler som Goldshoten sier ikke bare om å kunne gjennomføre førstegangstjeneste, men om at forsvaret ikke skal bruke ressurser på de som ikke KAN gjøre noe annet enn førstegangstjeneste, som er ubrukelige til all videre tjeneste. Førstegangstjenesten er en forberedelse på videre tjeneste. Si at forsvaret har råd til å trene opp 100 soldater. I gjennomsnitt er 15% av alle friske soldater villige til å gjennomføre videre tjeneste. Det betyr at hvis alle de 100 soldatene potensielt sett kan tjenestegjøre videre, vil vi få 15 nye profesjonelle soldater til den stående hæren etter endt førstegangstjeneste.

Hvis vi derimot tok inn 20 folk som ikke kan brukes, vil vi bare ha 80 friske soldater som er skikket verve seg. Dermed vil vi bare få 12 nye soldater (15% av 80 er 12) for de samme ressursene. Andelen soldater som kan tjenestegjøre videre er da sunket til 12%.

Kort fortalt: Å utdanne soldater som ikke KAN brukes videre er bortkasting av ressurser. Forsvaret jobber kontinuerlig med å øke den andelen, slik at vi får mest mulig "bang for the buck". Videre tjeneste er heller ikke bare verving, men også HV-tjeneste, utenlandsoperasjoner og lignende. Og forsvaret må tenke worst case, derfor er mange sjeldne sykdommer som ikke plager deg i dagliglivet, men som potensielt sett kan sette deg helt ut av spill den ene gangen i halvåret du får en reaksjon, diskvalifiserende.

Her er det nok du som har missforstått. Dette handler om fgtj. For det første, når målet for forsvaret med fgtj er og rekrutere folk videre, er jo utgangspunktet langt bedre dersom man tar de som har lyst, framfor og tvinge de som ikke vil og vet de ikke vil være med videre.

Men, det du ikke har forstått, er at man er ikke ubrukelig for forsvaret bare fordi man ikke kan sendes til utlandet. Forsvaret er veldig mye mer enn og krige på første linje i utlandet. Forsvaret trenger dyktige folk innen mange ting, og jeg vet om folk med langt mer alvorlige problem enn TS som både jobber / eller er svært aktiv i militæret. Vet ikke helt hvor du har fått det fra at alt forsvaret gjør er å skyte på folk i utlandet, men forsvaret er veldig mye mer enn det. Forsvaret trenger folk som er dyktig til andre ting enn og drepe.

Og i en krigssituasjon vil slettes ikke alle menn brukes til krigen. Norge følger i krigstid en doktrine som baserer seg på totalforsvaret, det betyr kort fortalt at alle samfunnsfunksjoner og -ressurser skal rettes inn mot krigsinnsatsen. Det betyr at fabrikker må fortsette å produsere, leger må fortsette å operere, tog må fortsette å gå, og samfunnet skal generelt sett fungere så bra som mulig. Selvfølgelig vil en stor andel av mannfolkene forsvinne, og det betyr selvfølgelig at de som blir igjen må jobbe ekstra for å få hjulene til å gå rundt, men langt i fra alle mannfolkene skal i krigen!

Dersom vi tenker på samme type krig, er det slik, at skulle Norge bli rammet, vil dette gå utover både menn og kvinner, barn og eldre. Og da er det man lærer i fgtj nyttig for alle og kunne. Man lærer andre ting enn og skyte og drepe folk under fgtj.

Ellers vet jeg ikke hvem som kan angripe oss, og jeg tviler på at noen kommer til å gjøre det. Men for alt vi vet får vi en tredje verdenskrig, eller en "borgerkrig" i Europa, eller en gal diktator overtar russland og invaderer skandinavia, eller ett eller annet lignende. Det er ikke så sannsynlig, men det er ikke umulig. Om det var umulig, ville vi ikke ha hatt et forsvar.

Det vil ikke bli noen tredje verdenskrig så lenge soldatene vi utdanner i dag lever, ei heller noen "borgerkrig" i Europa. Og ingen diktator ville angripe et NATO-land. Men et forsvar trenger vi og det vil vi alltid ha, uansett hvor liten mulighet for krig det er. Men det vil selvfølgelig ikke være slik det var etter 2 verdenskrig. For faren for krig er ikke der lengre. Det er derfor forsvaret har hatt den utviklingen det har hatt siden da.

Det vil ikke bli noen tredje verdenskrig så lenge soldatene vi utdanner i dag lever, ei heller noen "borgerkrig" i Europa. Og ingen diktator ville angripe et NATO-land. Men et forsvar trenger vi og det vil vi alltid ha, uansett hvor liten mulighet for krig det er. Men det vil selvfølgelig ikke være slik det var etter 2 verdenskrig. For faren for krig er ikke der lengre. Det er derfor forsvaret har hatt den utviklingen det har hatt siden da.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele argumentet om "kanskje krig, neppe krig" osv faller bort, når PRINSIPPET er alle soldater skal holde en viss standard. Holder ikke du standeren, leit, finn deg noe annet å gjøre. Husk også at alle norske soldater skal også holde et krav til Nato også, og det er ikke bare norske medsoldater som står på spill av delvise.

Lenke til kommentar

Forsvaret trenger forskjellige folk til forskjellige ting, som er dyktig til forskjellige oppgaver. Det er flere som er aktiv i militæret som har "lidelser/sjukdommer". Det er ganske mye rart som har vært inne til fgtj.

Det er ikke nødvendigvis slik at alle som er i militæret er egnet til å sendes på oppdrag i utlandet. Dette er jo noe man søker seg til, og ikke noe du nødvendigvis får lov til, bare fordi du har gjennomført fgtj.

Du er fortsatt ikke ubrukelig, bare fordi forsvare ikke finner at dine kvalifikasjoner er det de trenger til oppdraget i utlandet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har nå fått oppgitt på brev at jeg har for lav BMI, med vekten/høyden jeg oppga på sesjon del 2 hadde jeg 16,9 i BMI, i brevet stod det at 17 var minimum. Det som er litt morsomt er at når jeg var på hos legen for et par uker siden for å få legeerklering på at jeg er frisk til en jobb på ekspidisjon i sommer så målte legen 2kg mere og 1cm mindre - aka høy nok BMI. Jeg kan med andre ord dokumentere at at den er høy nok til å komme inn til sesjon del 2. Og jeg anser ikke sesjon 2 som noe problem. YEYNESS.

Så gjenstår det bare å se, men alt ser lysere ut nå! :w00t:

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har alltid ønsket å gjennomføre førstegangstjenesten, men ble erkjent som ikke "stridsdyktig". Dette pga litt dårlig hørsel på det ene øret mitt.

Jeg nærmest tryglet legen om å ikke ta fra meg muligheten til å tjenestegjøre i forsvaret, men legen var ikke til å rikke.

Min venn ble stridsdyktig til tross for at han gjorde alt i sin makt for å slippe militær tjeneste.

Det er nå snart 3 år siden jeg var på sesjonen, men ønsket om førstegangstjenesten er der fremdeles.

Er skuten gått for meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...