Herr Brun Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 De avviser på grunn av allergi, men ikke av alle "grader", så vidt jeg vet. Og fotballskaden din kan slås opp igjen, visse skader og operasjoner gjør deg tjeneteudyktig. Du må ikke bare tenke på sannsynligheten for at noe skjer, den er relativt lite viktig. Det som er viktig, er konsekvensene av at skaden slår seg opp/worst case-scenario. 1 Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Det var en overbelastningsskade på lysk, og operasjon var eneste løsning - og legen sa han ikke hadde hatt noen pasienter som hadde kommet tilbake fordi skaden hadde kommet på nytt igjen.. men, men.. Hvis de kan avslå på grunn av pollenallergi så er det ikke så rart, siden jeg er 'på toppen' av allergiskalaen mot bjørkepollen. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Herreguuuuud. Prinsippet er at man skal utdanne soldater som er skikket til soldatyrket. Det er irrelevant om vi ikke er truet nå eller på sikt. Folk som ikke er skikket er det av en grunn, man skal i uansett situasjon stole på at din medsoldat er kompetent til oppgaven, og ikke setter andre i farlige situasjoner. Virker litt som at folk mener at forsvaret bare "leker klubb" men i bunn og grunn utdanner de folk i et av de mest ekstreme yrkene i verden og da hjelper det lite om du har et handicap som forhindrer deg i å yte det som er nødvendig. Se forøvrig signatur. Herreguuud. Prinsippet er at soldager aldri trenger å gjennomføre noe, i noen situasjone,som gjør at man må stole på helsa til medsoldater. De aller fleste som er der, er det for å "leke klubb" eller ka du vil kalle det. De blir ikke "utdannet" til noe som helst, skal aldri til utlandet, bare går gjennom greia for å bli ferdig med det og komme seg videre i livet For de aller fleste er det bare noen sosialt greier, der man lærer seg å være vekke fra mamma og pappa. Og kalle det det meste ekstreme yrke i verden er lit drøyt. For de som velger å søke seg til utlandet, etter dette, og helt frivellig, er en helt annen sak. Det er for spesielt intreserte og noe helt annet enn det ene året du er inne. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Oj, det er mye vi bruker det til. Operasjoner i utlandet f.eks. Naturkatastrofer et annet eksempel. "Fredsbevarende arbeid". Hvor naive går det ann og bli? Dere kan garantere at Norge aldri mer blir angrepet?! HALLO. Ja, selvfølgelig, hvem er det du mener skulle angripe NATO-landet Norge? Kan du fortelle meg hva annet enn utenlandsoperasjoner vi bruker forsvaret til, som krever at soldatene lærer å være soldater? Naturkatastrofer kan vi bruke sivilforsvaret til. Du trenger ikke å kunne skyte, slåss, kamuflere deg, marsjere og lignende for å slukke brann. Som sagt det er utenlands operasjoner, fredsbevarende arbeid, og div katastrofer. Men ikke krig i norge. De aller fleste som blir innklat vil aldri bruke noe de har lært, til noe annet enn og komme seg gjennom året de er innkalt til. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Herreguuuuud. Prinsippet er at man skal utdanne soldater som er skikket til soldatyrket. Det er irrelevant om vi ikke er truet nå eller på sikt. Folk som ikke er skikket er det av en grunn, man skal i uansett situasjon stole på at din medsoldat er kompetent til oppgaven, og ikke setter andre i farlige situasjoner. Virker litt som at folk mener at forsvaret bare "leker klubb" men i bunn og grunn utdanner de folk i et av de mest ekstreme yrkene i verden og da hjelper det lite om du har et handicap som forhindrer deg i å yte det som er nødvendig. Se forøvrig signatur. Herreguuud. Prinsippet er at soldager aldri trenger å gjennomføre noe, i noen situasjone,som gjør at man må stole på helsa til medsoldater. De aller fleste som er der, er det for å "leke klubb" eller ka du vil kalle det. De blir ikke "utdannet" til noe som helst, skal aldri til utlandet, bare går gjennom greia for å bli ferdig med det og komme seg videre i livet For de aller fleste er det bare noen sosialt greier, der man lærer seg å være vekke fra mamma og pappa. Og kalle det det meste ekstreme yrke i verden er lit drøyt. For de som velger å søke seg til utlandet, etter dette, og helt frivellig, er en helt annen sak. Det er for spesielt intreserte og noe helt annet enn det ene året du er inne. Herregud. Er du fullstendig amøbe? Det er IRRELLEVANT hva forsvaret er for de som gjennomfører førstegangstjenesten. Det som er relevant, er hva forsvaret skal gjøre, altså hva poenget fra politikernes/folkets/regjeringas side med å opprettholde forsvaret er. Det er IKKE en "sosial greie der man lærer seg å være vekke fra mamma og pappa", det er statens maktapparat til bruk mot ytre fiender (der hvor politiet er statens maktapparat til bruk mot indre fiender i egen befolkning). Slutt å spre det pisset der, du klarer tydeligvis ikke tenke lengre enn ca. 2cm foran egen nesetipp. At det er mulig. Oj, det er mye vi bruker det til. Operasjoner i utlandet f.eks. Naturkatastrofer et annet eksempel. "Fredsbevarende arbeid". Hvor naive går det ann og bli? Dere kan garantere at Norge aldri mer blir angrepet?! HALLO. Ja, selvfølgelig, hvem er det du mener skulle angripe NATO-landet Norge? Kan du fortelle meg hva annet enn utenlandsoperasjoner vi bruker forsvaret til, som krever at soldatene lærer å være soldater? Naturkatastrofer kan vi bruke sivilforsvaret til. Du trenger ikke å kunne skyte, slåss, kamuflere deg, marsjere og lignende for å slukke brann. Som sagt det er utenlands operasjoner, fredsbevarende arbeid, og div katastrofer. Men ikke krig i norge. De aller fleste som blir innklat vil aldri bruke noe de har lært, til noe annet enn og komme seg gjennom året de er innkalt til. Og hvorfor i all verden skal forsvaret trene folk opp som ikke kan brukes? Klarer du virkelig ikke se ting fra et annet perspektiv enn din egen lille boble? 5 Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Dette har ikke noe med min egen lille boble og gjøre. Men du kan kanskje fortell meg, fra din boble, noe vi har brukt "utdannede" soldater til etter forsvare, soldater som ikke søker seg videre etter 1 år i forsvaret, slik de aller fleste ikke gjør. Hva har vi brukt de til? Og hvem er det du tror vil angripe norge da? Norge vil aldri komme i krig her i landet. Så enkelt er det bare. Men jeg lurer veldig på hvem du mener skal angripe oss? Endret 9. mai 2010 av EldarH Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Det er ikke hva vi HAR brukt soldater til, det er hva vi potensielt sett KAN MÅTTE bruke soldater til. Og jo, det er en reell mulighet for krig. Det er ALLTID en reell mulighet for krig i framtiden, det GÅR IKKE AN å si at vi garantert ikke kommer til å havne i krig, og du er jævlig dum om du seriøst tror på det selv. Kan du fortelle meg et par ting: Hvor gammel er du? Har du gjennomført førstegangstjeneste? Og ikke minst: Hvorfor skal forsvaret utdanne soldater de ikke KAN bruke? Hvorfor lærer du å skyte, om du aldri skal skyte? Hvorfor lærer du ild og bevegelse, om du garantert aldri skal ta en grop? 3 Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Herreguuuuud. Prinsippet er at man skal utdanne soldater som er skikket til soldatyrket. Det er irrelevant om vi ikke er truet nå eller på sikt. Folk som ikke er skikket er det av en grunn, man skal i uansett situasjon stole på at din medsoldat er kompetent til oppgaven, og ikke setter andre i farlige situasjoner. Virker litt som at folk mener at forsvaret bare "leker klubb" men i bunn og grunn utdanner de folk i et av de mest ekstreme yrkene i verden og da hjelper det lite om du har et handicap som forhindrer deg i å yte det som er nødvendig. Se forøvrig signatur. Herreguuud. Prinsippet er at soldager aldri trenger å gjennomføre noe, i noen situasjone,som gjør at man må stole på helsa til medsoldater. De aller fleste som er der, er det for å "leke klubb" eller ka du vil kalle det. De blir ikke "utdannet" til noe som helst, skal aldri til utlandet, bare går gjennom greia for å bli ferdig med det og komme seg videre i livet For de aller fleste er det bare noen sosialt greier, der man lærer seg å være vekke fra mamma og pappa. Og kalle det det meste ekstreme yrke i verden er lit drøyt. For de som velger å søke seg til utlandet, etter dette, og helt frivellig, er en helt annen sak. Det er for spesielt intreserte og noe helt annet enn det ene året du er inne. Vet du, nå tror jeg at du bare troller og ikke er seriøs for fem flate øre. Du har ikke svart på det jeg skrev tidligere, og du klarer fremdeles ikke å underbygge påstandene dine med noe som helst. Ergo er det egentlig ikke vits i å svare deg, fordi du ikke greier å debattere ordentlig. Rett og slett. Du viser NULL forståelse for hva Forsvaret er og hva det er ment for, dette har du heller ikke svart på. Det er rett og slett bare trist. Forsvaret leker overhodet ikke "klubb", og det er ihvertfall ikke et år for at enkelte skal "lære å være vekke fra mor og far". Soldatyrket er selvfølgelig et av de mest ekstreme yrkene i verden, da det er de som opererer i KRIG. Jeg begynner å lure på om du i det hele tatt vet hva krig er en gang når du kommer med en slik uttalelse. Så nei, det er overhodet ikke en drøy betegnelse. Prinsippet ER at soldater må gjennomføre oppgaver hvor de er 100% nødt til å stole på medsoldatene sine. En soldat som blir satt ut i et minutt kan føre til at hele teamet dør. Sivilforsvaret kan som nevnt ta seg av naturkatastrofer. Forsvaret er ment for å forsvare landet, som Herr Brun nevner. Dette klarer du heller ikke å motargumentere, noe som gjør det hele enda mer latterlig. Herr Brun sier videre at Forsvaret kan legges ned dersom man så bastant kunne påstå det samme som du gjør. Motargumentasjon mangler her også. Enkelt og greit kommer du med følgende påstander: 1: Forsvaret slik det er i dag er det i grunn ikke behov for, fordi vi aldri vil få bruk for soldatene på den måten fordi ikke vil havne i krig. -Her har det kommet mange motargumenter, mens du derimot ikke har klart å argumentere for denne påstanden overhodet. 2: Forsvaret kan ta seg av andre oppgaver, som naturkatastrofer osv. -Til en viss grad sant, men det er det i hovedsak Sivilforsvaret som evt. tar seg av. Forsvaret er, som mange her har nevnt, ment for å forsvare Norge og for å bidra til å opprettholde et Forsvar. Denne primæroppgaven har du vist null forståelse for hittil, men enda viktigere er at du ikke har klart å komme opp med et eneste motargument for det. Du kommenterer internasjonale operasjoner, men her motsier du deg selv, fordi du først sier at omtrent alle soldatene som blir utdannet i fgtj. aldri vil få bruk for det de har lært (noe du for øvrig ikke har greid å dokumentere eller argumentere for hittil), og deretter sier at Forsvaret og deres soldater kan brukes til internasjonale operasjoner. Plutselig ble det behov for soldatene og det de har lært allikevel. Ergo greier du ikke å argumentere for eller dokumentere påstandene dine her, men du greier samtidig det kunststykket å motsi deg selv til en viss grad. Nei, jeg kjenner jeg blir oppgitt. 4 Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Hvis ikke det er trolling, så er det ren og skjær idioti. Ikke kommenter flere av slike innlegg 3 Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Meningsløse/unødvendige innlegg og kommentar til disse er fjernet. Dette innlegget skal ikke kommenteres, reaksjoner tas på PM. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Herreguuuuud. Prinsippet er at man skal utdanne soldater som er skikket til soldatyrket. Det er irrelevant om vi ikke er truet nå eller på sikt. Folk som ikke er skikket er det av en grunn, man skal i uansett situasjon stole på at din medsoldat er kompetent til oppgaven, og ikke setter andre i farlige situasjoner. Virker litt som at folk mener at forsvaret bare "leker klubb" men i bunn og grunn utdanner de folk i et av de mest ekstreme yrkene i verden og da hjelper det lite om du har et handicap som forhindrer deg i å yte det som er nødvendig. Se forøvrig signatur. Herreguuud. Prinsippet er at soldager aldri trenger å gjennomføre noe, i noen situasjone,som gjør at man må stole på helsa til medsoldater. De aller fleste som er der, er det for å "leke klubb" eller ka du vil kalle det. De blir ikke "utdannet" til noe som helst, skal aldri til utlandet, bare går gjennom greia for å bli ferdig med det og komme seg videre i livet For de aller fleste er det bare noen sosialt greier, der man lærer seg å være vekke fra mamma og pappa. Og kalle det det meste ekstreme yrke i verden er lit drøyt. For de som velger å søke seg til utlandet, etter dette, og helt frivellig, er en helt annen sak. Det er for spesielt intreserte og noe helt annet enn det ene året du er inne. Vet du, nå tror jeg at du bare troller og ikke er seriøs for fem flate øre. Du har ikke svart på det jeg skrev tidligere, og du klarer fremdeles ikke å underbygge påstandene dine med noe som helst. Ergo er det egentlig ikke vits i å svare deg, fordi du ikke greier å debattere ordentlig. Rett og slett. Du viser NULL forståelse for hva Forsvaret er og hva det er ment for, dette har du heller ikke svart på. Det er rett og slett bare trist. Forsvaret leker overhodet ikke "klubb", og det er ihvertfall ikke et år for at enkelte skal "lære å være vekke fra mor og far". Soldatyrket er selvfølgelig et av de mest ekstreme yrkene i verden, da det er de som opererer i KRIG. Jeg begynner å lure på om du i det hele tatt vet hva krig er en gang når du kommer med en slik uttalelse. Så nei, det er overhodet ikke en drøy betegnelse. Prinsippet ER at soldater må gjennomføre oppgaver hvor de er 100% nødt til å stole på medsoldatene sine. En soldat som blir satt ut i et minutt kan føre til at hele teamet dør. Sivilforsvaret kan som nevnt ta seg av naturkatastrofer. Forsvaret er ment for å forsvare landet, som Herr Brun nevner. Dette klarer du heller ikke å motargumentere, noe som gjør det hele enda mer latterlig. Herr Brun sier videre at Forsvaret kan legges ned dersom man så bastant kunne påstå det samme som du gjør. Motargumentasjon mangler her også. Enkelt og greit kommer du med følgende påstander: 1: Forsvaret slik det er i dag er det i grunn ikke behov for, fordi vi aldri vil få bruk for soldatene på den måten fordi ikke vil havne i krig. -Her har det kommet mange motargumenter, mens du derimot ikke har klart å argumentere for denne påstanden overhodet. 2: Forsvaret kan ta seg av andre oppgaver, som naturkatastrofer osv. -Til en viss grad sant, men det er det i hovedsak Sivilforsvaret som evt. tar seg av. Forsvaret er, som mange her har nevnt, ment for å forsvare Norge og for å bidra til å opprettholde et Forsvar. Denne primæroppgaven har du vist null forståelse for hittil, men enda viktigere er at du ikke har klart å komme opp med et eneste motargument for det. Du kommenterer internasjonale operasjoner, men her motsier du deg selv, fordi du først sier at omtrent alle soldatene som blir utdannet i fgtj. aldri vil få bruk for det de har lært (noe du for øvrig ikke har greid å dokumentere eller argumentere for hittil), og deretter sier at Forsvaret og deres soldater kan brukes til internasjonale operasjoner. Plutselig ble det behov for soldatene og det de har lært allikevel. Ergo greier du ikke å argumentere for eller dokumentere påstandene dine her, men du greier samtidig det kunststykket å motsi deg selv til en viss grad. Nei, jeg kjenner jeg blir oppgitt. Blir ganske oppgitt jeg også. Tror jeg melder meg ut av denne diskusjonen. Blir meningsløst å diskutere når du tydeligvis ikke vært inne til fgtj, og vet ikke hva det går ut på. Når du på allvår mener at TS vil utgjøre en fare for medsoldater i fgtj. Jeg vet ikke om noen som har vært med på noe under fgtj, der TS kunne vært til noen fare om han var med. Samt når du på alvår mener at det er en fare for at noen skal angripe landet norge. Dette vil selvfølgelig aldri skje. Jeg motsier ikke meg selv på noen måte. Jeg sier at de aller fleste som er i fgtj får ALDRI brukt for det de lærer om krig. Dette er et faktum. De aller aller fleste er inne til fgtj. for så og aldri søke seg videre til noe som har med millitæret og gjøre. Forstår ikke hvorfor du ikke forstår dette. Hva er det du ikke forstår med dette? Trenger du bevis? Bare se hvor mange som totalt har vært inne til fgtj og hvor mange som valgte og være i millitæret etter endt fgts. Som jeg har sagt, trenger vi et forsvar. Men vi trenger ikke et forsvar som forbereder seg på krig i Norge. Det er derfor forsvaret går i den rettning vi ser i dag, mindre folk, flinkere folk. Forsvaret hadde ikke gått i dagens rettning om de trodde det var en fare for at Norge skulle bli angrepet. Vi trenger soldater til f.eks utenlands opperasjoner. Men som jeg også har påpekt mange ganger nå, så er utenlands oppdrag høyst frivellig. Dette er IKKE noe jeg eller noen andre som måtte inn til fgtj, noen gang vil søke seg til. Dette er for spesielt interesserte, folk som har lyst. Og selv om du har lyst er d ikke sikker du får lov. De aller fleste som er inne til fgtj vil aldri bli sendt til utlandet. Som jeg har sagt, Norge vil selvfølgelig aldri havne i krig her i landet. Og tro dette er dumskap. Og som jeg har spurt om og om og om igjen. Hvem er det dere er så redd for skal angripe NATO landet Norge? Det er vertfall ikke noe å være redd for, det kommer ALDRI til å skje. Men du må gjerne dele dine misstanker om hvem som kommer til og angripe Norge. Selvfølgelig trenger vi millitære, det er et fint tilbud for de som har lyst inn. Veldig sosialt. Og i millitære lærer du langt mer enn krig, og du får muligheter du vanlivis ikke ville benyttet deg av utenfor fgtj. Fgtj er også en fin innføring i hva forsvaret er og gjøre/driver med, der du f.eks lærer at forsvaret ikke bare handler om krig. Derfor bør alle som vil inn til fgtj selvfølgelig få komme inn. De kan på lik linje som alle jeg kjenner gjennomføre fgtj et år, for så å dra hjem og aldri ha noe mer med forsvaret og gjøre. De vil på lik linje som alle andre aldri utgjøre noen fare for noen andre enn seg selv. Fgtj er også første møte med forsvaret for de som til slutt ender opp med å ha lyst og dra til utlandet og senere også får lov. Derfor er det også blant annet nødvendig og lære om krig delen i millitæret. For de få som blir der videre. Jeg er enig i at folk som f.eks TS, bør nøye vurderes om de søker om utenlandsoppdrag, men selvfølglig ikke til fgtj. Det er ikke slik at alle som vil til utlandet får det. Frisk eller ikke. Men det jeg lurer på er: 1. Hvilke oppgaver i fgtj er det du mener TS utgjør en alvorlig fare for sine medsoldater som gjør at alle på laget kan dø? 2.Og når du har innsett at dette er ingen oppgaver i fgtj TS vil utgjøre noen fare, hvorfor skal ikke TS få gjennomføre fgtj på lik linje som alle andre, som aldri kommer til å ha noe med millitæret og gjøre etter endt fgtj. Evnt blir vudert etter endt fgtj på lik linje med alle andre, for div deltagelse i millitæret etter dette. Ikke nødvendigvis deltagelse som innebære noen form for krig. 3. Hvilke land er du så redd for skal angripe Norge? Og hva får det til å tro at dette/disse landene vil angripe Norge? Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Tingen er at du VET ikke at Norge aldri vil bli angripet i fremtiden. Er du synsk? Selv om sjansen er liten, er den der. Du ser vell selv hvor dumt "argument" det er å spørre hvem de tror kommer til å angripe Norge. 1 Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Tingen er at du VET ikke at Norge aldri vil bli angripet i fremtiden. Er du synsk? Selv om sjansen er liten, er den der. Du ser vell selv hvor dumt "argument" det er å spørre hvem de tror kommer til å angripe Norge. Jeg er ikke synsk, men man trenger ikke være synsk for å vite at Norge aldri blir angrepet. Sjansen er ikke liten, den er ikke der. På samme måte som jeg kan si at alle i min kommune ikke vil vinner 1 permien i lotto på lørdag. Jeg er ikke synsk, men jeg vet at det ikke vil skje. Uansett er ikke dette et argument for at folk ikke skal kunne gjennomføre fgtj om de ønsker det. Dette har ingenting med krig å gjøre. Og skulle det være slik at Norge havnet i krig, hadde TS og alt annet som kan krype og gå fått deltatt, og da er det vel greit at han har fått litt opplæring først... Lenke til kommentar
SML Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Tingen er at du VET ikke at Norge aldri vil bli angripet i fremtiden. Er du synsk? Selv om sjansen er liten, er den der. Du ser vell selv hvor dumt "argument" det er å spørre hvem de tror kommer til å angripe Norge. Jeg er ikke synsk, men man trenger ikke være synsk for å vite at Norge aldri blir angrepet. Sjansen er ikke liten, den er ikke der. På samme måte som jeg kan si at alle i min kommune ikke vil vinner 1 permien i lotto på lørdag. Jeg er ikke synsk, men jeg vet at det ikke vil skje. Uansett er ikke dette et argument for at folk ikke skal kunne gjennomføre fgtj om de ønsker det. Dette har ingenting med krig å gjøre. Og skulle det være slik at Norge havnet i krig, hadde TS og alt annet som kan krype og gå fått deltatt, og da er det vel greit at han har fått litt opplæring først... Sigh.. så lenge noen i kommunen kjøper en lottokupong er det SÅKLART en sjanse for at vedkommende kan vinne, noe du umulig kan vite noe som helst om. Det er ikke godt å si hvordan Norge er om 10-20 år, for alt vi vet kan vi være i krig med Kina eller Russland, personlig holder jeg en knapp på Russland hvis vi kommer i krig med noen land, vet aldri med de dog tviler jeg på at Norge er i krig om 10-20 år. 1 Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Tingen er at du VET ikke at Norge aldri vil bli angripet i fremtiden. Er du synsk? Selv om sjansen er liten, er den der. Du ser vell selv hvor dumt "argument" det er å spørre hvem de tror kommer til å angripe Norge. Jeg er ikke synsk, men man trenger ikke være synsk for å vite at Norge aldri blir angrepet. Sjansen er ikke liten, den er ikke der. På samme måte som jeg kan si at alle i min kommune ikke vil vinner 1 permien i lotto på lørdag. Jeg er ikke synsk, men jeg vet at det ikke vil skje. Uansett er ikke dette et argument for at folk ikke skal kunne gjennomføre fgtj om de ønsker det. Dette har ingenting med krig å gjøre. Og skulle det være slik at Norge havnet i krig, hadde TS og alt annet som kan krype og gå fått deltatt, og da er det vel greit at han har fått litt opplæring først... Sigh.. så lenge noen i kommunen kjøper en lottokupong er det SÅKLART en sjanse for at vedkommende kan vinne, noe du umulig kan vite noe som helst om. Det er ikke godt å si hvordan Norge er om 10-20 år, for alt vi vet kan vi være i krig med Kina eller Russland, personlig holder jeg en knapp på Russland hvis vi kommer i krig med noen land, vet aldri med de dog tviler jeg på at Norge er i krig om 10-20 år. Bare fordi at en person kjøper en lottokupong med riktige tall, hjelper ikke det til at absolutt ALLE innbyggere i min kommunene vinner 1. premie på lørdag. Og jo det vet jeg, selv om jeg ikke er synsk. Endret 11. mai 2010 av EldarH Lenke til kommentar
SML Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hvis alle kjøper en kupong, er det en sannsynlighet for at alle vinner. Men ikke alle kan vinne første premien, det er jo umulig. Da mister man jo hele poenget med sammenligningen av "lotto" greia di, og sjansen for at Norge blir angrepet.. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hehe, det er åpenbart at EldarH ikke kan noe om sannsynlighet. Er neppe noe poeng i å ta denne diskusjonen videre med han. 1 Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Poenget, EldarH, er at det ikke bare dreier seg om fgtj. Dette har du misforstått etter alle kunstens regler. Jeg savner fortsatt motargumenter fra din side, så jeg ser ikke helt hva du kan bli oppgitt over. Men den diskusjonen har du ikke greid å føre videre, så vi får la den ligge inntil videre. Men tilbake til dette med fgtj. Forsvaret utdanner og trener personell (soldater) for at de skal kunne fungere i forskjellige stillinger i Forsvaret. Dersom det skulle bli krig eller noen ønsker å tjenestegjøre i utlandet, så kan nettopp mild WPW føre til et fatalt utfall, slik Herr Brun har påpekt. Det er dette man tar utgangspunkt i, for å trene opp soldater er ikke veldig billig. Dermed skal Forsvaret få stridsevne igjen for pengene sine, slik Herr Brun også har poengtert. Det risikerer de å ikke få fra folk med diverse medisinske plager og hemninger. Derfor. Endret 11. mai 2010 av Goldshoten 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hvis alle i kommunen kjøper en lottokupong hver med samme tall, så kan alle vinne. Hvis alle kjøper forskjellige lottokuponger kan de selvfølgelig ikke det. Det har ingenting med sannsynlighet å gjøre, for det er UMULIG at forskjellige lottokuponger kommer på førsteplass. Uansett. Hva i all verden er det du babler om? Du har jo tydeligvis misforstått ALT i denne saken. Dette handler som Goldshoten sier ikke bare om å kunne gjennomføre førstegangstjeneste, men om at forsvaret ikke skal bruke ressurser på de som ikke KAN gjøre noe annet enn førstegangstjeneste, som er ubrukelige til all videre tjeneste. Førstegangstjenesten er en forberedelse på videre tjeneste. Si at forsvaret har råd til å trene opp 100 soldater. I gjennomsnitt er 15% av alle friske soldater villige til å gjennomføre videre tjeneste. Det betyr at hvis alle de 100 soldatene potensielt sett kan tjenestegjøre videre, vil vi få 15 nye profesjonelle soldater til den stående hæren etter endt førstegangstjeneste. Hvis vi derimot tok inn 20 folk som ikke kan brukes, vil vi bare ha 80 friske soldater som er skikket verve seg. Dermed vil vi bare få 12 nye soldater (15% av 80 er 12) for de samme ressursene. Andelen soldater som kan tjenestegjøre videre er da sunket til 12%. Kort fortalt: Å utdanne soldater som ikke KAN brukes videre er bortkasting av ressurser. Forsvaret jobber kontinuerlig med å øke den andelen, slik at vi får mest mulig "bang for the buck". Videre tjeneste er heller ikke bare verving, men også HV-tjeneste, utenlandsoperasjoner og lignende. Og forsvaret må tenke worst case, derfor er mange sjeldne sykdommer som ikke plager deg i dagliglivet, men som potensielt sett kan sette deg helt ut av spill den ene gangen i halvåret du får en reaksjon, diskvalifiserende. Og i en krigssituasjon vil slettes ikke alle menn brukes til krigen. Norge følger i krigstid en doktrine som baserer seg på totalforsvaret, det betyr kort fortalt at alle samfunnsfunksjoner og -ressurser skal rettes inn mot krigsinnsatsen. Det betyr at fabrikker må fortsette å produsere, leger må fortsette å operere, tog må fortsette å gå, og samfunnet skal generelt sett fungere så bra som mulig. Selvfølgelig vil en stor andel av mannfolkene forsvinne, og det betyr selvfølgelig at de som blir igjen må jobbe ekstra for å få hjulene til å gå rundt, men langt i fra alle mannfolkene skal i krigen! Ellers vet jeg ikke hvem som kan angripe oss, og jeg tviler på at noen kommer til å gjøre det. Men for alt vi vet får vi en tredje verdenskrig, eller en "borgerkrig" i Europa, eller en gal diktator overtar russland og invaderer skandinavia, eller ett eller annet lignende. Det er ikke så sannsynlig, men det er ikke umulig. Om det var umulig, ville vi ikke ha hatt et forsvar. 2 Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Poenget, EldarH, er at det ikke bare dreier seg om fgtj. Dette har du misforstått etter alle kunstens regler. Jeg savner fortsatt motargumenter fra din side, så jeg ser ikke helt hva du kan bli oppgitt over. Men den diskusjonen har du ikke greid å føre videre, så vi får la den ligge inntil videre. Men tilbake til dette med fgtj. Forsvaret utdanner og trener personell (soldater) for at de skal kunne fungere i forskjellige stillinger i Forsvaret. Dersom det skulle bli krig eller noen ønsker å tjenestegjøre i utlandet, så kan nettopp mild WPW føre til et fatalt utfall, slik Herr Brun har påpekt. Det er dette man tar utgangspunkt i, for å trene opp soldater er ikke veldig billig. Dermed skal Forsvaret få stridsevne igjen for pengene sine, slik Herr Brun også har poengtert. Det risikerer de å ikke få fra folk med diverse medisinske plager og hemninger. Derfor. Poenget er at dette nettopp handler om fgtj, da det er dette TS ikke får være med på. Dersom målet med fgtj for forsvaret var og rekruttere folk til utenlandstjeneste er det ikke noe poeng i å tvinge folk som ikke vil. Da utenlandstjenester er frivillig. Og dersom det skulle blitt krig i Norge, hadde både TS og alle andre fått deltatt, så da er det vel bedre at TS har noen for form for trening enn ingenting. Men uansett handler dette om fgtj, og det er ingen grunn til at TS ikke skal kunne gjennomføre den, når han ønsker det, slik som mange andre før han har gjort, uten og være i stand til og dra til utlandet. Uansett faller argumentet helt bort, da forsvaret er mye mer enn og krige i utlandet. Man er ikke ubrukelig for forsvare selv om man har fått avslag på en søknad om å dra til utlandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå