Gå til innhold

Stronglifts 5x5 - Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Har snart lest meg igjennom 57 sider med stronglifts info. Jeg bare forsikrer meg om at jeg har fått med meg det riktige.

(trener mandag, onsdag og fredag)

Dag 1 (Mandag):

Knebøy - Stang uten vekter 5x5

Benkpress - Stang uten vekter 5x5

Overhead - Stang uten vekter 5x5

Deadlift - Stang med 40kg 1x5

Pullups - 3x Maksimum

Chinups - 3x Maksimum

Pushups - 3x Maksimum

Inverted rows - 3x Maximum

Dag 2 (Tirsdag):

Knebøy - Stang med 2,5kg 5x5

Benkpress - Stang med 2,5kg 5x5

Overhead - Stang med 2,5kg 5x5

Deadlift - Stang med 42,5kg 1x5

Pullups - 3x Maksimum

Chinups - 3x Maksimum

Pushups - 3x Maksimum

Inverted rows - 3x Maximum

Og så videre? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det blir ikke riktig :)

Du har på en måte to forskjellige økter, en A-økt og B-økt, du bytter på øktene hver gang.

Mandag trener du A, onsdag B, fredag A, neste mandag B, neste onsdag A, neste fredag B osv

ABABABABABAB osv.

A:

Knebøy 5x5

Benk 5x5

Inverted Rows 3xf

Push ups 3xf

Reverse crunch 3x12

B:

Knebøy 5x5

Overhead press 5x5

Markløft 1x5

Pullups/chinups(bytt mellom hver B-økt) 3xf

Prone bridges(planken) 3x30 sek

Er du ny innen styrketrening så begynner du med kun stanga i knebøy, benk, overhead press. Første trening starter du med stanga, neste trening legger du på 2,5kg. Slik fortsetter du, øker med 2,5kg hver økt :)

Endret av b0berg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Glemte helt ut AB greiene, men har et problem; Det lokale treningssenteret har ikke noen stang til å utføre "inverted rows" på, er det noenting som erstatte dette eller kan jeg ikke bruke dette treningsopplegget?

Lenke til kommentar
Takk for svar. Glemte helt ut AB greiene, men har et problem; Det lokale treningssenteret har ikke noen stang til å utføre "inverted rows" på, er det noenting som erstatte dette eller kan jeg ikke bruke dette treningsopplegget?

I det orginal programet så var det Stangroing (stående roing, framoverbøyd roing eller whatsover folk kaller det) som stod på listen, men det viste seg at mange hadde problemer med ryggen under stanroingen. Derfor ble det endret til inverted rows, som er en mer problemfri øvelse.

Samme var det med dips som ble endret til push ups.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg har begynt å ta push-ups/inverted rows annenhvert sett og så ta benkpress/pendlay-roing(stangroing med ryggen parallellt med gulvet). Push-ups/inverted rows er ikke tunge øvelser som belaster musklene veldig, og jeg anser dem nærmest som oppvarming til de påfølgende stangøvelsene for de samme musklene.

Om du skal ta roing med stang må du passe på å holde ryggen rett!

Lenke til kommentar

Man ser ofte om det blir for tungt eller ikke. Mange folk som nøkker (ja, har gjort det selv) for å klare å ro opp litt ekstra vekt, de som nøkker pleier ofte også dra opp ryggen litt så den blir krum. Pass opp.

Roing er egentlig en ganske lett øvelse å lære sånn sett, bare dra opp vekten til øvre mage mens du står i en 90 grader posjon med ræven ut og brystet opp :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...