Gå til innhold

Ufrivillig linjeskift med include

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Først: Jeg er helt grønn hva angår php, så mulig spørsmålet mitt er ganske så elementært for noen av dere eksperter der ute :blush:

Det har seg slik at jeg holder på å lage en web, og da er jo php og include genialt å bruke....vel, i hvertfall frem til problemet mitt dukker opp :hmm:

Har laget følgende htm-side som jeg ønsker inkludert:

<h4>Bunntekst Venstre</h4>

div'en i php-filen er som følgende:

<div class="bunntekst"><?php include "bunntekst.htm"; ?></div>

Når jeg benytter ovennevnte, så får jeg dessverre et ufrivillig linjeskift i begynnelsen, når jeg titter på resultatet. Om jeg fjerner taggen <h4> (som er deklarert i en egen css-fil), forsvinner det ufrivillige linjeskiftet. Om jeg legger inn h4-taggen i php-filen som inkluderer htm-filen, så går det greit, men jeg ønsker altså kontroll over dette i filen som inkluderes....

Om noen har tips til en løsning som kan hjelpe meg, setter jeg stor pris på det!!! :w00t::thumbup::w00t:

Endret av edorf67
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm! Oppdaget nå at om jeg skriver filen (som innkluderes) i Notepad og gir den endelsen .txt så er problemet løst...

Hurra for det, men nå ble jeg jo enda mer nysgjerrig på hva dette skyldes :hmm::D:hmm:

Skrevet (endret)

...og nå har jeg forsket enda litt videre på problemet, og blitt enda mindre klok :whistle:

Laget altså en fil i notepad og gav den endelsen .txt

Det gikk helt fint å inkludere den, og alt ble som forventet. Jeg prøvde deretter å åpne den i Microsoft Expression Web som jeg benytter, og LAGRET den etterpå med samme endelse - UTEN å gjøre noen endringer. Da kom feilen med linjeskift tilbake igjen :no:

Når jeg så åpner filen på ny i notpad og titter, så ser alt normalt ut. Jeg avslutter filen igjen med å lagre, men det nytter ikke: Feilen er der fremdeles....

Jeg oppretter en ny txt-fil, og alt er fixet igjen!

Konklusjon: Go-gutten Bill og Expression Web tuller med meg :no:

...og så lenge jeg ikke åpner en txt-fil i annet enn notepad på maskinen min, går det fint...

Med andre ord: Her er det en bug i enten Expression Web eller i IE8...

Endret av edorf67
Skrevet

Mange editorer legger til linjeskift på slutten av alle filer. Det er simpelthen konvensjon. Og det har virkelig ingen ting å si. Når man programmerer et i et dynamisk språk som PHP, så bryr man seg ikke om hvordan den resulterende HTML-koden ser ut, så lenge den kan tolkes riktig. Se her for mer informasjon om hvordan white space skal tolkes av nettlesere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...