Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøre og hente, og hvem skal betale hva?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på date med ei søt jente jeg traff på et russetreff forrige helg. Tenkte at vi skulle gå en liten tur langs sjøen her jeg bor, veldig idyllisk, for så å kanskje ta en softis eller pizza etterpå ell no.

Det jeg egentlig lurer på er om jeg bør hente henne, ca. 45-50 min en vei, siden jeg har lappen og ikke henne, eller om hun bør ta bussen?

En annen ting jeg gjerne vil forhøre meg om litt er hvem som skal betale for hva, om man spleiser eller hva når man spiser ute, ell går på kino o.l. Da jeg var på kino med den forrige dama mi og jeg prøvde å betale for henne ble hun lettere irritert, og sa klart ifra at hun skulle betale for seg selv. Jeg ble litt overraska, siden jeg trodde det var helt vanlig at gutten spanderte kino og sånt :ermm:

Er det sånn for de fleste damer i dag at de helst vil spleise på pizza, betale for sin egen is o.l?

Hvis jeg f.eks. hadde spurt hu nye om vi skulle ta en tur til badeland, betaler vi hver for vårs, eller skal jeg spandere?

Hilsen håpløs gentleman

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hent henne, funker fett. Skal forsåvidt sies at du ikke skal trenge å betale noe som helst for henne, vist det er det som må til for å holde henne interessert, så er hun ikke helt den for deg.

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt tidlig for deg å vite det, men om du visste noe om hennes økonomiske situasjon så hadde det kanskje vært litt enklere å finne et svar.

Jeg foreslår at du begynner med å spandere alt, og etterhvert som dere blir bedre kjent: finner du ut hvordan økonomi hun har, kanskje er hun stinn av penger, kanskje har hun bare penger til å gjøre noe sosialt (spise pizza, gå på kino, dra på fest) en gang i uken..

Hvis jeg hadde datet en fyr ville jeg definitivt tatt hensyn til hans økonomiske situasjon, kanskje måtte jeg begrense aktivitetene, eller så må jeg innstille meg på å betale for ham.

Hvis du kjører å henter henne lager du en god profil for deg selv hos foreldrene. Det viser at du er ansvarsfull og voksen.

OG forresten, ei jente blir ikke interessert i en gutt fordi han kan spandere noen lusne hundrelapper... CPT

EDIT: OG forresten, ei jente fortsetter ikke å være interessert i en gutt fordi han kan spandere noen lusne hundrelapper... CPT

Endret av Frøken Fru
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svara! Hjalp veldig :)

Henter og kjører hjem igjen, got it! :D

Hvordan hun har det økonomisk og sånn, vet jeg jo ikke enda, som du sier, men etter 1. date vet jeg kanskje mer om det...

OG forresten, ei jente blir ikke interessert i en gutt fordi han kan spandere noen lusne hundrelapper... CPT

Det forventa jeg ikke heller. Det er derfor jeg tenkte å kjøpe en kvadratkilometer av månen og navngi stedet etter henne, slik at kostnaden blir litt å snakke om på picnicken ;) neida, jeg ser ikke på det å spandere på ei jente jeg liker godt som en måte å kjøpe henne på, heller en måte å vise at jeg liker henne, og at jeg trives å være sammen med henne :)

Lenke til kommentar

La henne ta bussen, og dere betaler hver for dere.

Det å leke gentleman i russetiden er du ikke tjent med. Dere er unge og ikke den beste økonomien. Det å spandere setter nok en ganske "desperat" setting. Altså, det virker som at du tror at bare deg er nok - men at du må slenge på penger, og gjøre ting for henne. Slikt fungerer nok ikke på majoriteten under 20 år.

Og satan, 45 minutter EN VEI for å hente henne! Eneste gangene jeg har kjørt så langt med ei jente, var langt uti forholdet og vi skulle på hytta i lag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en del flørt gjennom disse siste årene. Et godt tips, er å ikke spandere absolutt alt som det er blitt foreslått tidligere. Det virker bare veldig desperat'ish - og sjangsen for at hun vil miste litt av interessen for deg, ligger der, men hvis det er DU som har bedt henne ut, så er vel kanskje du som 'bør' betale for pizzaen? Alt annet småtteri, kan hun ærlig talt betale selv. Jeg hadde i hvert fall blitt flau om daten min hadde spandert alt på meg.

Du har en gang ikke kjent henne lenge heller, og når du i tillegg har planer om å hente hun? 45 min?! Du er litt for oversnill her syntes, jeg. Hvorfor kan ikke begge bare ta buss og møtes halveis og dra til et sted? Dra på cafe eller noe i den duren. Tviler på at hun har såppass lite penger til å ikke kunne ta bussen. But that's my opinion. ;)

Endret av ~Angelica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje litt tidlig for deg å vite det, men om du visste noe om hennes økonomiske situasjon så hadde det kanskje vært litt enklere å finne et svar.

Jeg foreslår at du begynner med å spandere alt, og etterhvert som dere blir bedre kjent: finner du ut hvordan økonomi hun har, kanskje er hun stinn av penger, kanskje har hun bare penger til å gjøre noe sosialt (spise pizza, gå på kino, dra på fest) en gang i uken..

Hvis jeg hadde datet en fyr ville jeg definitivt tatt hensyn til hans økonomiske situasjon, kanskje måtte jeg begrense aktivitetene, eller så må jeg innstille meg på å betale for ham.

Hvis du kjører å henter henne lager du en god profil for deg selv hos foreldrene. Det viser at du er ansvarsfull og voksen.

Les hva jeg skrev en gang til...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en del flørt gjennom disse siste årene. Et godt tips, er å ikke spandere absolutt alt som det er blitt foreslått tidligere. Det virker bare veldig desperat'ish - og sjangsen for at hun vil miste litt av interessen for deg, ligger der, men hvis det er DU som har bedt henne ut, så er vel kanskje du som 'bør' betale for pizzaen? Alt annet småtteri, kan hun ærlig talt betale selv. Jeg hadde i hvert fall blitt flau om daten min hadde spandert alt på meg.

Du har en gang ikke kjent henne lenge heller, og når du i tillegg har planer om å hente hun? 45 min?! Du er litt for oversnill her syntes, jeg. Hvorfor kan ikke begge bare ta buss og møtes halveis og dra til et sted? Dra på cafe eller noe i den duren. Tviler på at hun har såppass lite penger til å ikke kunne ta bussen. But that's my opinion. ;)

Ok, greit, så det er heller vanlig at begge to bidrar hovedsaklig til seg selv på date, untatt pizza o.l. ;) Got it! Neida, tror jeg faktisk begynner å skjønne tegninga, en gylden middelvei mellom gjerrigknark og desperate Ulf ;P

Ang. kjøring/buss så er det jo også viktig å tenke på at 45 min å kjøre for en 19-åring ikke er like langt som for en 29-åring, som har hatt lappen og bil en stund, og ikke syns det er så stas å kjøre bil som det en gang var ^^

Men hvis dere mener buss er tingen, så bøyer jeg meg for det :)

Lenke til kommentar

Kan jo høre om hun vil sitte på, jeg tenker at det ikke skader å spørre? Det må du nesten bestemme selv. Finnes ikke noe fasitsvar.

Når det gjelder ift betaling, så liker jeg å spleise, kjæresten og jeg delte regningen i to på første date og betalte hver vår del. Noen jenter liker å bli spandert på, andre ikke. Folk er forskjellige. Går jo an å spørre hva hun foretrekker?

Lenke til kommentar

Hvis det er første date, og spesifikt én inviterer, er det denne som spanderer. Er det mer slik at man "blir enige" om å ha en date, kan spleis til nød gå an. Ellers er hovedregelen og vanlig høflighet, om det er date eller ei, at den som inviterer spanderer.

MAO, sier man "skal vi ta en bowling en dag?" kan det være ok å splitte. Men sier man

"Kan jeg ta deg med på middag fredag kl 21?", så spanderer man selvsagt. Uansett kjønn.

Etter min mening kan man spandere det meste som er naturlig i datefasen, så kan man heller begynne med spleising når man evt er et par.

Edit: BTW ser de aller aller fleste jenter, og ikke minst foreldre, henting og levering som et stort pluss.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det er tullete at du skal være den som spanderer og betaler for henne, uten at hun spanderer på deg også.

Man setter ikke opp noe regnskap i kroner og øre, men det burde heller ikke være noen stor overvekt der du betaler for henne.

Lenke til kommentar

Kan jo komme med at ex dama mi spanderte alt på meg fordi det var hu som hadde penga. Til og med leiligheta hennes fikk jeg ta del i, jeg hadde ingenting. Hun elsket meg så hvis dama elsker en mann så vil hu gjøre like mye for at mannen skal ha det bra som mannen vil at dama skal ha det bra så da møtes man liksom på midten. Men det å møtes på midten får "meg" til å stille nye spørsmål igjen. Huff, mye jeg ikke forstår som jeg vil forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...