Gå til innhold

få på plass nye vifter?

Anbefalte innlegg

hei, tenkte å mekke ny kabinettvifte(er), men jeg lurer på om det går ann å bare kutte ut en firkant av kabinettet som passe den nye vifta og skru fast eller burde jeg bare satse på å erstatte de eksisterende viftene?

bare litt sånn off topic, er det noen som vet noe spess om RAM? kjører med 2gb nå, men tenkte å oppgradere til 4bg, kan jeg kjøbe 2gb og legge til eller burde jeg fjerne de eksisterende 2 og bare sette inn 4 ?

peace :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du står helt fritt til å kappe og sage så mye du bare orker i ditt eget kabinett. Du bør nok kanskje ikke lage ett firkantet hull men heller lage en mal slik at du har noe å skru fast vifta i.

Du kan fint kjøpe til 2gb ekstra til maskinen din. Jeg anbefaler dog at du undersøker litt rundt minnebrikkene først slik at du får minne som er kompatibelt med din maskin. Hvis du har få minneslotter kan det hende at du må bytte ut alle brikkene med større utgaver men det kan jeg jo ikke svare for.

Lenke til kommentar

Du står helt fritt til å kappe og sage så mye du bare orker i ditt eget kabinett. Du bør nok kanskje ikke lage ett firkantet hull men heller lage en mal slik at du har noe å skru fast vifta i.

Du kan fint kjøpe til 2gb ekstra til maskinen din. Jeg anbefaler dog at du undersøker litt rundt minnebrikkene først slik at du får minne som er kompatibelt med din maskin. Hvis du har få minneslotter kan det hende at du må bytte ut alle brikkene med større utgaver men det kan jeg jo ikke svare for.

takk for svar. men er ganske noob av meg, hvor ligger minneslottene? på hovedkortet? hvordan ser jeg hva som er rammen?

Lenke til kommentar

De sitter vanligvis foran cpuvifta. Du kan se bilde av ram på alle webshops.

Obs. Skal du inn i maskinen og rote så trekk ut kontakten fra maskinen og ta ett godt tak i kabinettet for å lade ut evt. statisk elektrisitet du har i kroppen. Datakomponenter er følsomme for slikt.

For å finne riktig rambrikker så må du også finne modellnr på hovedkortet ditt, alternativt modellnr på selve datamaskinen hvis det er en merke pc som f.eks Packard Bell, Dell eller HP.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

De sitter vanligvis foran cpuvifta. Du kan se bilde av ram på alle webshops.

takker

Jeg oppdaterte posten med mer relevant info. Les over.

med modellnummer mener du hvilket hovedkort det er?

og jeg har et lite tileggsspørsmål, om du vet om speedfan faktisk fungerer? at det måler nøyaktig hvor varmt det er i kabinettet? har lasta det ned og det står at GPU= 66C, temp 1=39C, temp 2= 38C, temp 3= -128C, core 0= 28C og core 1= 28C. jeg reagerte på GPUen, at den er så sykt varm, har hatt problemer tidligere med at hvis det har skjedd for mye på mappet i cod så har skjermen gått svart og dataen står ennå på. sorry at jeg maser slik men begynner å bli sykt bekymret hvis grafikkkortet er 66 celsius.

Lenke til kommentar

Det er helt normalt at grafikkort ligger på 66 grader, selv idle. Grafikkort er designet for å tåle mye mer varme, vanligvis opp til 90-105 celsius, avhengig av modell og produsent.

ok ;) men er det varmt når resten av dataen holder ca 40 grader når jeg nesten ikke bruker den, altså har spotify og msn og firefox oppe?

Lenke til kommentar

Det er helt normalt at grafikkort ligger på 66 grader, selv idle. Grafikkort er designet for å tåle mye mer varme, vanligvis opp til 90-105 celsius, avhengig av modell og produsent.

ok ;) men er det varmt når resten av dataen holder ca 40 grader når jeg nesten ikke bruker den, altså har spotify og msn og firefox oppe?

Ingen av temperaturene du har er voldsomt feil og slett ikke noe å rive seg i håret for.

Lenke til kommentar

men jeg tror jeg har funnet frem til rammen, har et msi hovedkort, usikker på hvilket gidder ikkje leite det frem, men det er ihvertfall to avlange kort festet til hovedkortet, det ene er festet til en oransje "slot" og den andre en grønn "slot", på siden av hvert av kortene er det en ekstra "slot", for å si det slik virker det som det går ann å sette inn ett ekstra hvis det er her rammen skal. har jeg funnet frem?

Lenke til kommentar

men jeg tror jeg har funnet frem til rammen, har et msi hovedkort, usikker på hvilket gidder ikkje leite det frem, men det er ihvertfall to avlange kort festet til hovedkortet, det ene er festet til en oransje "slot" og den andre en grønn "slot", på siden av hvert av kortene er det en ekstra "slot", for å si det slik virker det som det går ann å sette inn ett ekstra hvis det er her rammen skal. har jeg funnet frem?

Ja, da er du på riktig "spor" for å si det sånn.

Lenke til kommentar

haha godt å høre, men hvilken av de to er ram? og hva i tilfelle er den andre? jeg vet jeg virker handikappa nå men sitter å glor inni dataen nå og jeg ser bare masse ledninger og kretsbrett og fatter ingenting annet enn at denne skal la meg styre en spiller og levle i cod :D

Lenke til kommentar

ok, men jeg ser at de kjølerillene til hovedkortvifta er fulle av støv, har det noe å si? bør jeg fjerne det? hvordan i tilfelle? er redd for å kortslutte hele dritten eller fysisk ødelegge noe, for jeg har hørt at datakomponenter er veldig skjøre.

Lenke til kommentar

ok, men jeg ser at de kjølerillene til hovedkortvifta er fulle av støv, har det noe å si? bør jeg fjerne det? hvordan i tilfelle? er redd for å kortslutte hele dritten eller fysisk ødelegge noe, for jeg har hørt at datakomponenter er veldig skjøre.

Hovedkortvifte? Mener du en vifte som er rettet mot hovedkortet? Temperaturene dine er ikke unormale, men det er mulig du kan kjøre litt kjøligere ved å fjerne støv. Dette er sikrest gjort ved å bruke komprimert luft på boks, da jeg har hørt dårlige erfaringer fra folk som har støvsugd datamaskinen. Det er usannsynlig at noe skal skje med støvsugeren, men det kan hende. Har ikke prøvd dette selv.

Ender du opp med å bruke luft på boks, hold fast i en av viftebladene når du sprayer slik at viften ikke spinner raskere enn den er designet for, som kan skje hvis du bruker komprimert luft.

Det hadde vært greit om du tok et bilde av innmaten av datamaskinen din slik at jeg kan se om du har mye støv og hvordan hovedkortet ditt ser ut. Har du også noen spesifikasjoner på datamaskinen din, forresten? Kjøpte du den hos en kjent forhandler (Dell/HP) holder det nok med et modellnummer. Det vil hjelpe i fremtiden hvis du vil ha hjelp til å velge riktig RAM.

Jeg kan bekrefte at alle temperaturene dine er helt normale.

Lenke til kommentar

update: gama cod ca 10 min mens speedfan stod på, med en gang jeg gikk ut av cod stod det at GPUen var på 86C og resten var på rundt 42C, det er vell ikke helt gale?

samme skjer med meg når jeg gamer cod. det var en gang når jeg spilte Crysis på full grafikk så fikk jeg CPU en på 70c

GPU*

Lenke til kommentar

ja men jeg har stilt cod på helt greit grafikk, ikke noe stilt opp, og kun skype gikk i bakgrunnen.

men bare for å spør, hva er det jeg må se på når eg kjøpe nye kabinettvifter? er det airflowen, omdreiningene eller?

# Speed: 1200 RPM

# Airflow: 44.03 CFM

det er det på de viftene jeg bruker nå, eller ihvertfall ifølge en random side jeg fant på google

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...