Gå til innhold

Plansliping av "northbridge" på Abit NF7-S v2.0..?

Anbefalte innlegg

Er det på noen måte mulig å planslipe denne..? Har aldri planslipt noe som helst, må jeg ærlig innrømme, men chipen som befinner seg under kjøleren på dette kortet var helt fantastisk ujevn; et stort søkk på midten, som må fylles med kjølepasta = litt for feit temp.

Noen som har gjort dette eller har noen anbefalinger rundt hvordan jeg kan få det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt tips er å bruke noe som du er sikker på er helt plant (så plant som mulig) f.eks en glassbit og brette slipepapiret stramt rundt denne biten. Da har du plant anlegg mot hele chippen mens du sliper.

For å sjekke at det blir plant kan du påføre et tynt-tynt lag med farge (har prøvd med tusj :) ) på glass biten (uten slipepapir) og presse denne mot NB: da vil farge sette seg i kontaktflaten og du ser hvor det ikke er kontakt - der det ikke setter seg farge. Gjenta prosessen til du er fornøyd - men bruk fint papir (vannslipepapir - fuktet).

Lykke til!

Lenke til kommentar

De fleste finere slipepapir (fra 600 og oppover) er våtslipepapir. Det er både lettere, og gir finere resultat å planslipe med våtslipepapir.

Bruk en liten dråpe vann. Du ser hva som går bra. Etterpå råder jeg deg til å rense rundt NB med q-tips og kondensfjerner (isopropanol) slik at det ikke ligger rester der.

På Clas Ohlson og på de fleste "jernia"-type butikker har de våtslipepapir i gradene 600, 800 og kanskje 1200 hvis du er heldig. Det er nesten selvforklarende at du begynner med det groveste papiret, og avslutter med det fineste du har.

DrErling

Lenke til kommentar

Det skal jeg passe på ja. Har isopropanol som jeg bruker til fjerning av kjølepasta..

Regner med at teipen jeg må bruke er å finne ca overalt av jernvarehandler o.l.? Er ikke så heldig at jeg har en biltema e.l. i nærheten.

Eneste jeg trenger nå er tips om ny kjøler til northrbridgen. Har kikket på denne (Revoltec hos 3dfxcool.no): http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet537.htm

Har imidlertid ikke peiling på støy og kjøleevne på den, så jeg drøyer det enn så lenge. Det som er veldig kjekt med det settet er jo at det følger med et par kjøleribber som kunne settes på southbridgen, som blir rimelig varm (hvertfall hos meg).

Lenke til kommentar
Nåvel.. den derre revoltec kjøleren der var nå omtrent identisk til den du har på NF7 allrede... Ville helle anbefale den derre North Pole Powerpack.. Den ser bra ut.

Psycho stor da, koster en del mer og...

Trenger nye sånn push-pins, tror de ble noe ødelagte forrige gang, kan rikke litt på kjøleren nå liksom..

Hvor får jeg tak i det? Jernvarehandel det og?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...