abene Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 OCZ skal etter planen snart lansere Enyo - en ekstern SSD med USB 3.0-støtte. Les mer Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Herlig design, men rekner med at prisen ikkje er like herlig. SSD eksterne harddisker er lite poeng når dei har såpass høge priser. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Enig der. Men det er vertfall på veg i riktig retning! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Det eneste poenget jeg ser med den er at den tåler juling og ekstreme temperaturer. Lenke til kommentar
icc Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Sikkert ikke så dumt å slenge inn OS på denne også boote fra USB på skola. Slipper man alt AD-fjaset og det som verre er Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Det blir da bare som en fysisk større og raskere minnepinne. Jeg håper på en fornuftig pris slik at dette kan bli et robust alternativ til eksterne disker. Lenke til kommentar
Hoppeslott Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Så disse diskene på Netshop her om dagen. Tror 64 GB-utgaven koster rund 1900-2000 kroner. 256 GB kostet over 6500,- tror jeg. Uansett, dette er noe jeg kunne tenkt meg på jobb. Hadde vært fint å ta med når man er offsite for å fikse maskiner. Backup av dokumenter/bilder o.l. hadde gått som en drøm. Man kunne også presset inn en del programvare på den. Akkurat nå bruker jeg en 32 GB Corsair minnepenn. Dette er en av de raskeste minnepennene man får kjøpt, men jeg synes fremdeles den er alt for treg. Prisen gjør nok at dette nok er mest aktuelt for bedrifter enda. Privatpersoner kommer nok til å vente til prisen synker litt. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Det blir da bare som en fysisk større og raskere minnepinne.Nei, det blir som Simen1 sier, mer som en mer robust og raskere ekstern harddisk (med lavere kapasitet).Denne bruker en SSD kontroller (jeg vet ikke hvilken ennå, Indilinx?), og har wear leveling, garbage collection, fler flash-kanaler, og vil takle greit å kjøre OS og programmer. Jeg gleder meg til å se ordentlige benchmarks av den. De sekvensielle hastighetene er såpass høye at harddisker vil være flaskehalsen ved kopiering, og selv andre SSDer kan bli begrensning når det kopieres fra den pga 260MB/s lesehastighet. Denne er ca 7-12x raskere enn de fleste minnepenner. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Det eneste poenget jeg ser med den er at den tåler juling og ekstreme temperaturer. Jup, faller mellom stolene minnepinne og ekstern 2.5" HD og er alt for dyr til å forsvare den høye hastigheten, usb har høy latency så du får ikke mye glede av den korte accesstiden. Mye smartere å stappe SSD disken i pcen og bruke en snurredisk som ekstern. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hm, den så ut som en HTC telefon bakfra.. Ser ikke helt hvem denne skal appelere til pr idag men.. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Det blir da bare som en fysisk større og raskere minnepinne.Nei, det blir som Simen1 sier, mer som en mer robust og raskere ekstern harddisk (med lavere kapasitet). Ærlig talt, denne har fint lite til felles med en ekstern disk. Det finnes allerede minnepinner opp i 256 GB som har de samme egenskapene bortsett fra at de er tregere og fysisk mindre. Det er altså hastighet på kontroller og overføringsteknologi samt fysisk størrelse som skiller disse fra minnepinner. Det samme kan du på ingen måte si om en disk. disker har mange skjøre bevegelige deler, støyer, bruker lang tid på å starte opp og har variabel søketid. Alt dette skulle du vite like godt som meg. Om du skal forklare hva dette produktet til en ikke-kyndig person innenfor datamaskiner, så er det på alle vis mye mer korrekt å si at det er som en stor rask minnepinne. Prisene som FudZilla har gravd opp ser ikke lovende ut. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Om man ser på ytelseskarakteristikker og interne mekasnimer er det store forskjeller fra det store flertallet av minnepenner (90-95%+). At noen få high-end minnepenner er konstruert som enkle SSDer burde heller gjøre at de klasifiseres som å ligne eksterne SSDer, men med et annen formfaktor og interface. Jeg er skeptisk til denne når man kan få kjøpt f.eks. Kingston V+ G2 64GB til 1100kr med over 200MB/s les, 110MB/s skriv, og 3-5.000 IOPS både les og skriv. Putter man denne (eller høyere kapasitet versjoner som har høyere skriv) i et eksternt 2,5" kabinett (gjerne med eSATA + USB3) får man mer for pengene. Når det kommer til robusthet kan de fleste SSDer kastes ut et vindu i 2-3. etage, lande på asfalt, og overleve fint. Om man putter de i et enkelt plast kabinett vil de overleve enda mer siden plasten sensynligvis deformeres før SSDen skades. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå