Gå til innhold

[LØST] Ubuntu 10.04 BankID og java

Anbefalte innlegg

Hei, jeg får ikke brukt BankID etter at jeg oppdaterte til 10.04. Ingen problemer i 9.10

har prøv både med OpenJDK og Sun-Java uten resultat. Har kjørt:

"sudo update-alternatives --config java" for å endre mellom disse.

For følgende melding ved test av BankID

Not Found

The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it. Please inform the site administrator of the referring page.

Noen som har tips her?

Endret av Solow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd både firefox og opera.

Har installert sun-java6-plugin fra "Lucid-partner"

Har samme problem både på den stasjonære som er oppgradert til 10.04 og Eee-pc'n med en ny installering...

Lenke til kommentar

Har prøvd både firefox og opera.

Har installert sun-java6-plugin fra "Lucid-partner"

Har samme problem både på den stasjonære som er oppgradert til 10.04 og Eee-pc'n med en ny installering...

instruksjonene til kpolberg skal være nok. Du kan forsøke

sudo update-java-alternatives -s java-6-sun

for å bekrefte at Sun Java benyttes.

Lenke til kommentar

Hei

Tusen takk til alle, fikk løst problemet med kpolberg, så takk til deg Kagee.

Virker nå både i Opera og FF, bruker Skandiabanken og DnB NOR.

IcedTea har jeg ikke fortsatt.

Lenke til kommentar

Siden trådstarter har fått hjelp tenkte jeg at jeg kunne poste her i stedet for å lage en ny tråd.

Jeg har det samme problemet med DNB Nors nettbank.

Når jeg kjører sudo apt-get install sun-java6-plugin får jeg følgende:

@DelliciousXPS:~$ sudo apt-get install sun-java6-plugin
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Package sun-java6-plugin is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
E: Package sun-java6-plugin has no installation candidate

Mangler jeg en pakke? Hvorfor får jeg ikke innstallert den?

Lenke til kommentar

Sorry, det kan se ut som at adressen ikke var helt riktig. Jeg bare kopierte den fra en post ovenfor her. Hos meg heter i hvert fall brønnen http://archive.canonical.com/ubuntu lucid partner, og det burde den gjøre hos deg også.

Også må pakkelistene oppdateres, hvis det ikke gjøres automatisk. Trykk på 'Last på nytt' i Package Manager.

Og hvis du er lei av å taste i terminalen, så skal det gå an å installere sun-java6-plugin fra Package Manager så lenge forarbeidet er riktig.

Lenke til kommentar

Jeg beklager maset fra meg, men jeg får fortsatt ikke tilgang til Bank-ID. Da jeg kjørte kommandoen hvor jeg la til repository ble denne lagt til dobbelt opp da jeg sjekka i Synaptics. Jeg fjerna de to overflødige og nå har jeg bare den som ble nevnt (som vist på dette bildet).

I "panikk" la jeg inn alt som hadde sun-java6 i seg i Synaptic (inkludert sun-java6-plugin), men jeg får fortsatt opp:

Vi beklager

Serveren kan ikke finne siden du søker. Siden du ser etter, kan være fjernet, ha endret navn eller være midlertidig utilgjengelig...

på DNB Nor sine sider.

Er det flere med DNB Nor som sliter med dette?

Lenke til kommentar

Fungerer Java her?

Hvis ja, får du opp Java/BankID her?

Hvis ja, så fungerer Java som den skal.

Hvis Java fungerer, men ikke BankID: Har du avinstallert OpenJDK/IcedTea?

Hvis Java og BankID fungerer, men ikke DNBNor: Det er lettere å vurdere feilen hvis vi får screenshot av feilmeldingen (husk å sladde sensitive greier).

Lenke til kommentar

Jeg har et annet problem med DNBNor. BankID kommer opp og pålogging fungerer - men når jeg trykker "OK" i BankID-applet'en og banken videresender meg til en ny side, får jeg bare dette :

Ingen tilgang

En feil er oppstått. Vennligst åpne nytt nettleservindu og logg inn på nytt.

Hvis feilen vedvarer, kontakt banken og oppgi feilkode 1102.

Det ser ut til å fungere fint på Windows.

Edit: Dette er forsåvidt ikke i Ubuntu, men i Fedora - har fungert før.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

På den første linken fikk jeg bekreftet av java fungerer, men at det var en update available.

På Bank-ID-testen fikk jeg følgende melding:

Not Found

The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it. Please inform the site administrator of the referring page.

Av OpenJDK elementer har jeg følgende innstallert: OpenJDK

Av IcedTea elementer har jeg følgende innstallert: Icedtea

Jeg har aldri bevisst fjerna eller innstallert flere elementer som tilhører noen av disse.

---------------------------------------

Mens jeg skrev dette tenkte prøvde jeg å innstallere en openjdk pakke (jeg tror det var denne: openjdk-6-jdk OpenJDK Development Kit (JDK)).

I tillegg kjørte jeg disse kommandoene: sudo apt-get install sun-java6-bin sun-java6-jre sun-java6-jdk sun-java6-plugin

sudo update-java-alternatives -s java-6-sun

De så ikke ut til å gjøre stort, så jeg tipper det var den jdk-pakka som gjorde susen. Nå fungerer den hvertfall. Fantastisk å få gå i nettbanken på sin egen PC. Tusen takk for all hjelp!

Endret av Baltazar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Meste av løsningene/forslag har vært nevnt, men kan forsøke summere hva som funket for meg (DnB NOR nettbank)

(utgangspunktet er da at du ikke har tuklet med noe av dette java-stuff sakene enda)

1)

system/administrasjon > Software Sourses

Velg fanen > Other Software > og huk-PÅ url-adressen som nevner "lucid partner" og trykk "Add" og bare følg intruksjonene. (vinduet lukkes etterhvert når alt er ferdig)

2)

Åpne Ubuntu Software Center og skriv i søkefeltet; sun java og velg "install" Sun java 6.0 plugin

3)

I Firefox/nettleser verktøylinje >Tools/Add-ons; velg; Disable "IcedTea NPR nettleser plugin" og lukk nettleservindu

4)

Gå til verktøylinja applications/accessories og åpne > Terminal

og cut/paste inn;

sudo apt-get install sun-java6-plugin

--------

Forøvrig har jeg vel ikke verdens beste hukommelse når det gjelder å huske/få med seg slike prossedyrer, men det er forsøkt gjengitt etter beste evne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...