Gå til innhold

Fått tilbud på Canon EOS 550D, verdt å slå til?

Anbefalte innlegg

Hei!

Gjennom jobben har jeg nå fått et tilbud på Canon EOS 550D med 18-135 objektiv samt orginal bæreveske og minnekort på 8 GB følger med. Prisen for herligheten er 9756 kr. (fordelt utover 3 år)

Det jeg lurer på er om dette er verdt pengene, eller om jeg heller bør kjøpe det på egenhånd?

Har planer om å kjøpe meg speilrefleks, har tidligere sett på Nikon D5000 og syns dette virker bra. Har ikke hatt speilrefleks før, men har fotografert mye og det er derfor jeg vil ha litt flere muligheter med et speilrefleks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :) Tror det er snakk om brutto-trekk. Det står i tilbudet at beløpet vil trekkes fra lønna før skatt. Vil det evt. gjøre det noe mer gunstig?

Det er det vi kaller bruttotrekk. Men om du slipper skatt til slutt er en annen sak.

Lenke til kommentar

Ja, om det er bruttotrekk, skal det bli gunstigere. Den åpenbare fordelen er jo at man slipper å betale skatt på pengene som går rett til kamera. Ergo vil besparelsen være lik skatteprosenten din.

Edit: Om jeg har forstått reglene noenlunde rett, er maksbeløpet for bruttotrekk på 280kr/måned. Ganget med 36 måneder gir det 10080kr. Beløp over dette skal trekkes av netto.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Ok :) forstår litt mer da. Prøvde å finne fram til en bæreveske og minnekort.

Fikk totalprisen til å bli 8 889,- kr. ca. en 1000-lapp lavere enn tilbudet fra jobben. Om bærevesken passer da, står jo ikke noen god beskrivelse av de inne på fotovideo. Antar den som følger med tilbudet er litt større og har bedre plass enn den jeg fant nå.

Lenke til kommentar

Ja, om det er bruttotrekk, skal det bli gunstigere. Den åpenbare fordelen er jo at man slipper å betale skatt på pengene som går rett til kamera. Ergo vil besparelsen være lik skatteprosenten din.

Edit: Om jeg har forstått reglene noenlunde rett, er maksbeløpet for bruttotrekk på 280kr/måned. Ganget med 36 måneder gir det 10080kr. Beløp over dette skal trekkes av netto.

Da lønner det seg for OP å gå for denne løsningen.

Ok :) forstår litt mer da. Prøvde å finne fram til en bæreveske og minnekort.

Fikk totalprisen til å bli 8 889,- kr. ca. en 1000-lapp lavere enn tilbudet fra jobben. Om bærevesken passer da, står jo ikke noen god beskrivelse av de inne på fotovideo. Antar den som følger med tilbudet er litt større og har bedre plass enn den jeg fant nå.

Trekk fra skatteprosenten din på beløpet til tilbudet på jobben, og se hva du får da.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Tror det er snakk om brutto-trekk. Det står i tilbudet at beløpet vil trekkes fra lønna før skatt. Vil det evt. gjøre det noe mer gunstig?

Tviler sterkt på at arbeidsgiver kan foreta bruttotrekk på slike kjøp. Hjemme-PC ordningen som hadde slike gunstige muligheter er nå "avskaffet". Ved statsbudsjettet for 2010 ble de siste restene av denne ordningen fjernet, unntaket er de som inngikk avtalen før budsjettet ble fremlagt i oktober 2009 som får bruttotrekk ut avtaleperioden.

Jeg har selv brukt denne ordningen i 3 perioder. Den første omgangen var det få begrensninger med hva som kunne være med, man kunne f.eks. kjøpe kamera. I den andre omgangen hadde jeg bl.a. med bredbånd, men fordelen med dette ble avskaffet i løpet av perioden slik at min fordel av en dyr SDSL-linje forsvant det siste året i perioden. Min siste periode som utløp i begynnelsen av dette året, hadde en begrensing på kun datautstyr med en maksverdi på kr 10.000,-.

Men som sagt så er ordningen nå avviklet, så eventuelt trekk vil være på nettolønnen. Ønsker du å fordele kostnaden over tre år så kan den godt brukes, men har du økonomi til å kjøpe utstyr kontant så kommer du nok totalt billigere ut på den måten.

Lenke til kommentar

En ting jeg ville tenkt på. Får man 5 års reklamasjonsrett om man har en slik avtale?

Det er stor forskjell om reklamasjonsretten varer 2 år eller 5 år.

Tidligere ble dette regnet som næringskjøp, med varierende reklamasjonsrett opp til 2 år.

Lenke til kommentar

Det er ikke bruttotrekk på denne ordningen, det er etter skatt at det blir trukket. Avtalen er satt slik at Telenor kjøper inn produktet fra Telebutikken og leier det ut til de ansatte. Etter 36 mnd. kan man enten returnere produktet, eller kjøpe det ut med en ekstra månedstrekk. Man kan velge produkter inntil kroner 1000,- i trekk per mnd. Vurderer å slå til på dette kameraet gjennom samme ordning selv, men stusset selv over prisen. Kamera, objektiv, 8GB minnekort, bæreveske og en fotobok virker overpriset til 9800,- når man f.eks på dustin kan kjøpe til over 3000 kroner billigere for tilsvarende pakke. http://www.dustinhome.no/pd_5010411978.aspx

Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg et minnekort 8gb fra Scandinavianphoto til 499,-

Det funker veldig bra. Det er også klasse 10.

05May_Wednesday_4585m8.jpg

Nå trenger du ikke class 10 til dette kameraet. Klass 4 holder i massevis både til foto og video. Dette kan du kjøpe til 256 kr hos mymemory.uk, fritt levert i postkassa. (sandisk 16gb).

Lenke til kommentar

Nå trenger du ikke class 10 til dette kameraet. Klass 4 holder i massevis både til foto og video. Dette kan du kjøpe til 256 kr hos mymemory.uk, fritt levert i postkassa. (sandisk 16gb).

Hmmm, leste i en review på cameralabs at man trengte min. class 6 for videofunksjonen. Ikke vet jeg...

*Edit: mente 1080P video.

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Det er ikke bruttotrekk på denne ordningen, det er etter skatt at det blir trukket. Avtalen er satt slik at Telenor kjøper inn produktet fra Telebutikken og leier det ut til de ansatte. Etter 36 mnd. kan man enten returnere produktet, eller kjøpe det ut med en ekstra månedstrekk. Man kan velge produkter inntil kroner 1000,- i trekk per mnd. Vurderer å slå til på dette kameraet gjennom samme ordning selv, men stusset selv over prisen. Kamera, objektiv, 8GB minnekort, bæreveske og en fotobok virker overpriset til 9800,- når man f.eks på dustin kan kjøpe til over 3000 kroner billigere for tilsvarende pakke. http://www.dustinhome.no/pd_5010411978.aspx

Kikka litt igjen nå, og der på første arket stod det selvsagt at beløpet ble trukket fra etter skatt :roll: Ble vel litt revet med av produktene de tilbød.

Som du sier dredg så virker det litt overpriset. Så tror jeg enkelt og greit dropper det og heller kjøper Nikon D5000 som er en smule billigere. Forskjellene er vel ikke så store på de? Annet enn at Canon har flere MP og full HD-video. Nikon på sin side har vridbar skjerm, noe som ofte er praktisk :)

Lenke til kommentar

Klass 4 blir alt for lite for dette kameraet.

Grensa er som nevnt over på Klass 6.

Tar man mye serie-foto eller opptak i full HD må man ha et sikkelig kort.

Anbefaler deg til og sjekke ut youtube eller andre steder som tester ut minnekort til Canon kameraer :)

Feks.

http://www.youtube.com/watch?v=DtqsJ0h7mOU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...