oycob Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Trenger litt hjelp med et nettverksproblem her! Jeg har en Asus X52jr (core i3) med en SSD-disk (intel 80gb 2nd gen). Problemet oppstår når jeg skal koble meg på studentbynettet i Oslo: Her benyttes brukerautentisering (kun bruker) ved hjelp av IEEE 802.1X (MSPEAP, EAP-MSCHAPv2). Dette fungerer fint på min andre maskin (dell xps m1330), men når jeg forsøker å bruke Asusen så får jeg problemer med at internettsider bare stopper å laste når de er halvveis lastet inn (forsøker man på nytt kommer siden gjerne opp som normalt), og ved kryptering oppstår det store problemer. Https fungerer sporadisk, men man må ofte forsøke mange ganger. SSH fungerer en liten stund til UiO sine interne ssh-servere (som da er veldig nære i nettverksstrukturen) men fungerer ikke i det hele tatt til servere som er litt utenfor dette; dvs. at man kanskje får utført innlogging el.l. før klienten bryter tilkoblingen med feilmelding "Incorrect MAC recieved on package." (merk: MAC = Message authentication code, som brukes for å verifisere de krypterte pakkene, ikke hardware-adressne til nettverkskortet). Hvis jeg forsøker å åpne en ssh-tilkobling videre fra uio sine interne servere fremtrer feilen med en gang. Denne feilen er reproduserbar (har prøvd win7 64 bit, win7 32 bit og win7 64 bit igjen med alle oppdateringer - ubuntu 10.04 klarte ikke å sette opp tilkoblingen selv om riktige innstillinger var tastet inn, og jeg orket ikke knote manuelt), men den er ikke til stede på noen andre nettverk. Heller ikke på det trådløse nettverket ved UiO (som også benytter en form for brukerautentisering uten at jeg kjenner dette i detalj, men det kan jeg evt. sjekke) Med andre ord en merkelig feil, men svært svært viktig for meg. Jeg har googlet mye og funnet frem til putty sine bugs og lignende om denne feilen: http://tartarus.org/~simon/putty-snapshots/htmldoc/Chapter10.html#errors-crc men siden denne feilen ikke er reproduserbar på en annen maskin har jeg trukket slutningen at feilen må ligge lokalt. En bemerkning er at det ikke er noen indikatorlys på nettverksporten på laptopen, men det ser heller ikke ut til at det skal være det. Noen som har samme maskin og kan bekrefte? (X52jr) Indikatorlysene på switchen lyser som normalt. Noen som har vært borti noe lignende? Noen som har en ide om hva som kan være galt? Noen som kan gi meg hint om hva jeg kan feilsøke videre? På forhånd takk!! Edit1: Tilleggsopplysning: Windows update fungerer heller ikke med dette problemet, den klarer ikke en gang å hente liste over oppdateringer. Det fungerer dog på andre nett (også med kabel) Endret 5. mai 2010 av oycob Lenke til kommentar
oycob Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Skuffende at det aldri er svar å få på dette forumet lenger når du har et spørsmål som er hakket forbi "innstaller driver, så funker det". Trodde litt på at folk med kunnskap hang her, men tydeligvis ikke så mye... Ingen som har noen ideer??? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Slike ting er vanskelig å få svar på uten å være hos deg, ta heller kontakt med USIT. edit: Prøvd med vpn? http://www2.usit.uio.no/it/hjemmekontor/ Endret 9. mai 2010 av Blåbær Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå