Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig mage vær dag.

Gjest Gutt 16

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt 16

Hei, er en gutt på 16 her som har mye mageproblemer, Jeg har vondt i magen bare de dagene jeg skal på skolen. Når jeg våkner går alt greit, men 30 min før jeg skal dra på skolen, begynner jeg å bli dårlig i magen og kan noen ganger få diare. Har blitt en del dager hjemme fra skolen pga dette. Ting jeg har prøvd er å da Idoform når jeg skjenner at jeg begynner å bli dårlig i magen. Og en shake som heter bioslife eller noe, som bror tipset meg om. Ingen ting hjelper, vær dag på skolen er et helvette, var bare en time på skolen i dag så dro jeg hjem. Jeg klarer ikke å konsentrere meg, sitter bare på stolen og håper at jeg ikke driter på meg. Har vært hos legen, og det var ikke noe galt med blodprøvene eller avføringsprøvene. Men jeg har vært litt stressa og deprimert i det siste, så vi lurer på om det kan være det. Det rare er at det aldri er sånn de dagene jeg ikke skal på skole. Alltid før jeg drar på skolen at det begynner, jeg kan ikke forstå dette, for jeg liker å gå på skolen, men nå engster jeg meg vær kveld og morgen fordi jeg er redd for å få dårlig mage, det er litt som en ond sirkel. Noen som har tips?

Det andre som er litt kjipt, er at neste uke skal jeg på sykehuset og ta en etterlengtet opprasjon, har noe som heter fuglebryst på godt norsk, og fikk det opperert i september, det ble MYE bedre, men etterhvert begynte det å flytte litt på seg. Ble veldig lei meg og deprimert for dette, men skal oppereres på nytt neste uke. Siden jeg har hatt så mye vondt i magen og vært borte fra skolen sier mamma. ''Hvis ikke magen blir bedre og du ikke klarer å gå på SKOLEN, må jeg ringe og avlyse opprasjonen'' Dette irriterer meg sykt, ser virkelig fram til denne, pappa har selvfølgelig snakka med mamma og begge er enige om at jeg skal få ta opprasjonen, pappa mener at det mamma har sagt bare er tull, så det blir heldigvis opprasjon på meg. Jeg gruer meg ikke til denne, men kan det være at jeg på en måte gruer og engster meg for denne opprasjonen uten at jeg vet det selv? Kanskje dette er grunnen for den dårlig magen min? Og kunne egentlig mamma bare ringt til sykehuset og avlyst denne opprasjonen mot min vilje?

Setter pris på om dere som svarer leser godt igjennom FØR dere svarer. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør du meg (som ikke er lege, så det er begrenset hvor mye du bør høre på meg), høres det ut som irritabel tykktarm. Veldig vanlig, ikke farlig, men svært plagsomt. Jeg hadde veldig god effekt av noe som heter Minifom. Brukte det en stund og har ikke vært plaget så mye etter det (med mindre jeg drikker ugudelige mengder kaffe, men da er det ikke synd på meg). Tror preparatet er reseptfritt, men hør med legen først uansett. Kan jo hende du absolutt ikke bør bruke det i ditt tilfelle.

EDIT: Du kan jo lese her og se om du kjenner deg igjen: http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/irritabel-tarm-2210.html

Hvis du er redd for at legen skal stappe ting opp i baken på deg eller at du skal måtte levere inn avføringsprøve kan jeg berolige deg med at jeg ikke trengte å gjøre noe slikt. Han bare foreslo preparatet, og det funket som et skudd.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Kan du ha laktoseintoleranse?

Skulle til å spørre om det samme.

Høyrest litt ut som at trådstarter har ein form for matalergi.

Enten laktose (melk) eller gluten (brød).

Dette vil også forklare kvifor han er bra i magen om morgonen med blir dårlig før han skal på skulen (etter frukost).

Lenke til kommentar
Gjest Gutt 16

Har tenkt på det ja, men jeg har det bare på dagene jeg skal på skolen, og jeg spiser jo vanelig frokost i helgene og.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Har hatt akkurat det samme problemet som deg.

Det som hjalp for meg var å vente med å spise frokost i allefall en time.

Begynte jeg å spise frokost med engang fikk jeg vondt i magen å diare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...