Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer etter nyinnkjøpt ram

Anbefalte innlegg

Hei, nå sitter jeg med hode i hendene og veit ikke hva jeg skal gjør.

Problemet er noe innviklet,

jeg kan ikke lengre laste ned pakkede filer, som .zip .rar osv, dette er noe som begynnte etter at jeg kjøpte meg nye ram- men ram skal vel ikke ha noe å si på pakking av filer ?

Etter at jeg innstallerte ny skjerm så begynnte jeg få opp et BIOS bilde jeg ikke hadde sett før, etterfulgt av artifacts nederst på skjermen.

Noe som også startet etter at jeg fikk meg nye ram og oppgraderte til 64-bit os, var blue screens, og maskinen frøys, gjerne bare i browser, selv om alt i alt så var det skjeldent.

Kom i kontakt med en som snakket om at han hadde byggd en hau med nye pc systemer i sin tid, som fortalte at det kunne være noe så enkelt som overoppheting av cpu'en. Jeg lastet meg ned Speedfan og fikk se flamme ikoner, som var kjempe kjekt for da var det liksom der problemet lå..

Så kjøper jeg meg ei heftig ny vifte helt i ekstase over at alle mine problemer ville være ende med.. men niks, kjølig er det, men alt er ellers som før.

Slik jeg forstår det, så kan det være 3 ting, strømforsyner, feil på selve moderkortet, eller noe galt med selve cpu'en.. men lengre en dette kommer jeg neppe uten litt hjelp med mindre jeg begynner tømmer min nette student lommebok, og bytter ut diverse deler.

Tilleggsopplysninger:

Har maskinen stått kald så skrur den seg av og så på igjen, regner med detta er som det skal vær.

Innstallerte nytt bios nylig til moderkortet, etter flash fra windows og oppstart fikk jeg cmos feil, startet så opp i default bios, og står nå jeg har nytt bios, regner med dette også er som det skal vær.

MS-7360 moderkort(MSI)

Er det mer informasion som trengs så fører jeg det opp tvert, all hjelp settes pris på her for jeg er rådvild så kom med det.

## topic endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styrte mye med det tidligere, byttet til gammle og byttet rundt til diverse slots, men så har en artifactsa etter at jeg byttet skjerm.. forstod det som at det kunne ha noe med at innstallering av nyere og større komponenter forårsaker en høyere belastning av ressurser på cpu'en.. og at det er der det ligger kanskje?

Dessuten, pakking av filer er det relatert til rammen?

Lenke til kommentar

Nei, jeg synes det høres ekstremt snodig ut at det skulle få slike utslag.

Det høres egentlig mer ut som virus eller malware, men så har du jo disse problemene med artifacts som ikke helt stemmer med det heller.

Jeg ville nok prøvd en reinnstallasjon av OS, evt prøvd å legge inn Ubuntu ved siden av det os'et du kjører for å se om det kan være os relatert.

Lenke til kommentar

Får du CRC-feil på rar/zip etc?

Da kan årsaken være feil på rammen eller feil volt på rammen. Får å sjekke RAM for feil kan du benytte UltimatebootCD og kjøre minnetestprogrammet fra den. I BIOS kan du sjekke VOLT som kjøres mot rambrikkene. Sammenlign dette med det brikkene skal ha.

Lenke til kommentar

Nå har jeg manuelt forandret VOLTa, og det jeg oppdager etter å ha gjort dette er at via et mainboard monitoring program, så ser jeg at rpm'en faller ned på null nå og da.. kan det være strømforsyneren som forsyner litt feil ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...