Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte det hadde vært gøy og lære seg litt programering, men lurte på hvilket språk som var enklest og lære seg...?(skal gjerne gå ann og få til noe..) Jeg kan absolut ingen ting og da mener jeg INGEN ting om programering, så det blir å starte fra scrath...

Jeg hadde tenkt og kjøpe en bok så jeg kan lese til meg litt kunnskap... noen anbefallinger=?

Takker for alle svar...

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Java er et mulig valg. Rimelig enkelt å komme igang med, men har i tillegg mye muligheter for mer avanserte greier. Er i tillegg veldig in for tiden, og det er det som blir lært på de fleste skolesteder idag :) <-- bruker det selv.

Finnes flere alternativer, du må nesten søke rundt og se hva som passer deg og ditt bruk. Selve språket er ikke det viktigste, det er tankegangen som teller. Hvis du søker på forumet her (hvis du får til den elendige søkefunskjonen that is) så finnes det en del snakk om forskjellige språk.

En bok er slettes ikke dumt! Da har en noe konkret og forholde seg til og man går seg ikke vill i internett-jungelen. En vil gjerne ha ting steg for steg i begynnelsen, noe en får bedre gjennom en bok enn forskjellige små, individuelle tutorials. Vil anbefale Deitel-serien!

Til slutt, et lite tips fra en programmerer til snart en annen: Ikke gi opp! Det kan i begynnelsen se slit ut, en må øve mye. Men øvelse gjør faktisk mester, og du vil IKKE lære deg det ved å bare lese. En innsats MÅ til!

Lykke til!

Lenke til kommentar

ok, så du anbefaller java?

Er ikke heløt sikker på hva jeg vil lage enda for jeg vet ikke hva som er vansklig og hva som er ehh, mindre vansklig.. :D Men derfor lurte jeg på om en mp3 spiller er vansklig? tenkte kanskje og sette det opp som midt første prosjekt... anbefaller du da java? har hørt at delphi ikke er så vansklig men jeg har egentlig ikke peil... er den boka du anbefalte for java?

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar

Mp3-spiller og slikt trenger ikke være det første du begynner med., ihvertfall ikke i Java. Delphi har jeg ikke så mye greie på, men tror det er helt greitt. Muligens også litt enklere å komma igang med enn Java. Det bør du nesten spørre kilogram om :p Uansett så er programmering skriving av kode. En må først lære seg ordene (syntaksten) før man lærer seg å sette sammen setninger som til slutt gir mening. Du bør en begynne med det helt grunnleggende som variabler, løkker, valg osv for å komme inn i tankegangen. Man slenger (som regel) ikke et GUI opp med en gang og så fungerer det uten videre.

Jeg skal ikke begynne å lære deg å lære deg programmering her, det får du gjør selv :p jeg anbefalte Java ja, men det er langt fra det eneste. Visual Basic er kanskje lettere, og er nok et alternativ for deg. Her finnes også mye ferdig kode som du kan benytte deg av i programmene dine (f.eks spille av en mp3 skal ikke være noe særlig pes).

Deitel som jeg anbefalte har bøker innen flere programmeringsspråk.

Lenke til kommentar

Du virka som du hadde god peil, så jeg trur jeg går får java.. hørtes greit ut..

Vet du om noen sider som det står litt om det på? for.eks. ord og utryk etc.??

Hva slags program må man ha eller er kjekt og ha, og hvordan hardware? holder det jeg har(står i signatur)..?

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar

for å progge i java trenger du java sdk, http://java.sun.com/

det medfølger tutorials dersom du ikke velger å kjøpe en bok(strengt tatt ikke nødvendig, men kjekt å ha)

er personlig ikke noe fan av java, men det er jo bare en smakssak. fordelene med java er at det er fullstendig plattformuavhengig og et stort bibliotek av klasser. java er fullstendig objektorientert noe som kan være litt slitsomt å skjønne i begynnelsen.

for å starte kjapt på programmering anbefaller jeg Delphi, veldig lett å lage noe kjapt der. c++ hvis du vil bli hardcore dev. MS løsninger er bl.a. VB og c#.

hvis du er etter elegant programmering så kan du prøve deg på Lisp.

Lenke til kommentar
Nå laster jeg ned sdk greiene, er det ikke no annet jeg trengerburde ha?

det går fint å bare bruke notepad for å skrive javakode, men en texteditor som textpad eller emacs gjør det enklere å holde oversikt(les: syntax highlighting). Jeg bruker textpad siden det er blant de aller beste windows applikasjonene uansett kategori...synes jeg.

www.textpad.com

Lenke til kommentar

Har nå begynnt og se litt på java, var og lånte en bok på biblioteket i dag... den eneste dem hadde var "Java programering for Dummies" joa tenkte jeg funker sikkert det.. men det er jo en foreldet verson av boken... :( Men uansett har jeg skrevet av en sånn greie som stod i boka... det var en "hello world greie" skrevet hele greia inn i notepad, og så langt kom jeg før jeg stod fast...hehe.. ifølge boka var det bare og "Du må kjøre java kompilatoren. Inputen til kompilatoren er java kildekodefilen din, HELLOWORLD.java, som du har skrevet i tekstbehandlingsprogramet. Outputen fra komplikatoren er en fil som heter HelloWorld.class, som er java byttekodefilen"

Jaha...*klør meg i huet* men jeg startet sun one studio(gikk ut ifra at det var programet som det var snakk om) og da var det masse innstillinger jeg ikke skjønnte en dritt av... og mange av utrykkene har jeg aldri hørt før, vet noen om en ordbok? hvordan skal jeg få denne notisblokk filen til og kjøre? alt som skla skje er at det kommer opp et vindu som det skal stå no greier i...

hadde satt pris på om noen gadd og hjelpe en n00b :D

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar

Java er ett morsomt språk når man skal begynne å programmere, fordi man kan ganske enkelt bruke det man lærer til å mekke noen kule applets, ting som beveger seg, blir større, mindre etc.

Og det er veldig mye kulere enn standard c++ "tast inn tall" programmene

Lenke til kommentar
Begynn med en form for BASIC. fks QBASIC eller Visal Basic.

Da blir du ikke forvirret, eg programmerer nå C#, men det ville sikkert sett kinesisk for meg da eg var ny...

Skal du lære deg C må det bli C++ i alle fall. Som støtter objekt orientert programmering. Det er vel kanskje det viktigste.

Men C++ er litt mer DOS programmering, så ville nok valgt Java ja.

De derre instillingene og utrykkene kommer fort de. Bare sitt deg godt inn i det, og bruk MASSE tid på det. Så skal du nok se at du lærer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vet ikke om jeg er for sent ute eller ei, men ønsker å komme med en anbefaling: Visual Basic. Har du ingen peiling tror jeg dette er et ganske perfekt språk til enkle aplikasjoner. Jeg begynte vel med Basic da jeg var 11-12 år, og lærte noe - ikke mye, men nok til å sette det meste av tanker om nye applikasjoner ut i livet.

Jeg tror ikke jeg helt vil anbefale boken jeg selv kjøpte, men den er ikke så helt bak mål, tror jeg, så hvis biblioteket har den (som ikke er så rent sjeldent), så er det verdt et forsøk (tittelen var: Visual Basic i teori og praksis). Har du for eksempel Access, så kan du også leke deg en del med det du lærer i slutten av boka, databaser, som heller ikke er særlig vanskelig, og samtidig gøy. Bakdelen med Visual Basic er da at det er et... ehh, nå husker jeg ikke hva det heter, men i hvert fall et litt annerledes språk. Du må ha programmet "Visual Basic" for å lage dine programmer, og du kan ikke som med C, C++ eller Java, bare finne en gratis kopilator på nettet, dessverre.

Hvis du har lyst på litt utfordringer (det ville jeg), så kan du da prøve C++. Det er litt vanskelig, men nok av folk villige til å hjelpe der ute. Jeg er ikke sikker, men tror ikke den lille erfaringen jeg har med VB hjalp meg så mye med å lære C++. Jeg er 14, og starter snart på DirectX (når jeg klarer å bruke pointere fornuftig), så de fleste kan nok klare det. Grunnen til jeg foreslår det, er at språket er veldig kraftig, og omtrent det eneste som blir brukt til å for eksempel utvikle større spill den dag i dag. Veien er lang, men jeg kan personlig ikke vente til jeg kommer i gang med spillprogrammering, og det er garantert artig (skjønt vanskelig).

Måtte stikke. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...