NeEeO Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Hei, jeg er bare 13 år, lurer på hvilket yrke som passer best for meg..jeg liker helst webdesigning, men så fikk jeg høre at man tjente lite. Jeg vil tjene mye i fremtiden liksom 800k eller no. Og jeg håper ikke det er swå vannskelig å bli det yrke. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Du får ikke en så høy inntekt uten at det er vanskelig og krevende. Slike lønninger kommer ikke gratis. Mitt råd er at du heller ser på hva du interesserer deg for og tar det derfra. Det hjelper ikke med høy inntekt hvis det krever både en utdanning og en jobb du på ingen måter trives med. Du sier du liker webdesiging, hva med å ta en IT-utdannelse? Er det eventuelt andre ting du interesserer deg for? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Hvis du skal velge yrke etter hvor mye du tjener kommer du fort til å gå tom tror jeg. Sjangsen er stor for at du går for et yrke som du ikke liker. I og med at du bare er 13 år, så ville jeg ikke bekymret meg så mye enda. Du har noen år igjen før du MÅ velge. Jeg ville gått Media og kommunikasjon eller IKT hvis jeg var deg og sett hvor det førte Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Hei, jeg er bare 13 år, lurer på hvilket yrke som passer best for meg..jeg liker helst webdesigning, men så fikk jeg høre at man tjente lite. Jeg vil tjene mye i fremtiden liksom 800k eller no. Og jeg håper ikke det er swå vannskelig å bli det yrke. Still deg i kø Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Hei, jeg er bare 13 år, lurer på hvilket yrke som passer best for meg..jeg liker helst webdesigning, men så fikk jeg høre at man tjente lite. Jeg vil tjene mye i fremtiden liksom 800k eller no. Og jeg håper ikke det er swå vannskelig å bli det yrke. 800000kr kan du forvente å tjene som advokat, lege, eiendomsmegler, børsmegler etc Det er kanskje 4-5% av alle som jobber innen IT som har lønn i nærheten av 800000kr. En god lønning innen IT ligger på 550-600000kr,de fleste ligger atskillig under dette. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Som andre også nevner så kan du også forvente å jobbe nærmest 24x7, med ekstrem reiseaktivitet som "bonus". Altså null sosialt eller normalt liv. Velg noe du liker og forvent deg en lønning på rundt 400-450000 etter 5-6års fartstid. Det er der de aller fleste havner. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Tror du tenker litt for mye penger... Du lider ikke akkurat noen nød med en lønn på 400k heller... Ta en master eller bachelorgrad innen noe du syns er gøy/interessant, så vil du kunne tjene godt... Du finner studieretninger på feks UiO og andre univeritets/høgskolesider. Uansett vil du også kunne tjene ganske store penger på webdesign også, men ikke så astronomisk som 800k... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Offshore arbeid og taxi sjåfør i friperiodene kan kanskje gjøre at du kommer i nærheten ... Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Hvis du skal velge yrke etter hvor mye du tjener kommer du fort til å gå tom tror jeg. Sjangsen er stor for at du går for et yrke som du ikke liker. I og med at du bare er 13 år, så ville jeg ikke bekymret meg så mye enda. Du har noen år igjen før du MÅ velge. Jeg ville gått Media og kommunikasjon eller IKT hvis jeg var deg og sett hvor det førte Vil jeg få en god jobb, om jeg går på ikt media komunikasjon, vis jeg får gode karakterer der? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Siden TS er 13år så er det kanskje forståelig at han ikke er helt klar over hvor mye 800000kr er. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Hvis du skal velge yrke etter hvor mye du tjener kommer du fort til å gå tom tror jeg. Sjangsen er stor for at du går for et yrke som du ikke liker. I og med at du bare er 13 år, så ville jeg ikke bekymret meg så mye enda. Du har noen år igjen før du MÅ velge. Jeg ville gått Media og kommunikasjon eller IKT hvis jeg var deg og sett hvor det førte Vil jeg få en god jobb, om jeg går på ikt media komunikasjon, vis jeg får gode karakterer der? Du FÅR ingenting etter mammen og pappen din slutter å GI deg penger. Da må du JOBBE for ALT du trenger og vil ha. INGEN videregående linje vil automatisk gi deg en godt betalt jobb, de færreste vil gi deg jobb i det hele tatt.. Men jeg tror at IKT/Media og kommunikasjon er en god plass å begynne for deg som liker webdesgin. Webdesing er et yrke du virkelig må stå fram og ha en flott protefølje og vise til for å komme noen vei med. IKT, er mer server drift som også kan være greit å kunne. Hvis du tar forslaget jeg kom med i den andre tråden du hadde, så vil nok IKT være smart i tillegg til at du lærer deg webdesgin på fritiden din. Server drift er det vanskelig å få praktisk kunnskap om hjemme, webdesgin kan du bare spørre google om.. =) Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Hvis du skal velge yrke etter hvor mye du tjener kommer du fort til å gå tom tror jeg. Sjangsen er stor for at du går for et yrke som du ikke liker. I og med at du bare er 13 år, så ville jeg ikke bekymret meg så mye enda. Du har noen år igjen før du MÅ velge. Jeg ville gått Media og kommunikasjon eller IKT hvis jeg var deg og sett hvor det førte Vil jeg få en god jobb, om jeg går på ikt media komunikasjon, vis jeg får gode karakterer der? Her kan du se hva slags jobber du kan få med fagbref i IKT servicefag. (nederst til høyre) Ikke de best betalte jobbene men det viktigste er om du trives i jobben. Og om du vil tjene mer må du ta høyere utdanning eller spesialisere deg innen et felt i IT verden (da kan du ta kurs og sertifiseringer som bevis for kompetanse) Om du får bra karakterer er opptil deg. Endret 5. mai 2010 av Kakeshoma Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Ta en master eller bachelorgrad innen noe du syns er gøy/interessant, så vil du kunne tjene godt... Kan jeg ta det innen webdesigner? eller IT greiene deres? Endret 5. mai 2010 av Unitedman Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Ta en master eller bachelorgrad innen noe du syns er gøy/interessant, så vil du kunne tjene godt... Kan jeg ta det innen webdesigner? eller IT greiene deres? webdesigner har vel ikke noe master trodde jeg. Men du kan vel ta innen reklame og desgin (eller hva det nå heter) IKT har maaasse videre utdanning å tilby, alt etter hva du ønsker å drive med Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Ta en master eller bachelorgrad innen noe du syns er gøy/interessant, så vil du kunne tjene godt... Kan jeg ta det innen webdesigner? eller IT greiene deres? webdesigner har vel ikke noe master trodde jeg. Men du kan vel ta innen reklame og desgin (eller hva det nå heter) IKT har maaasse videre utdanning å tilby, alt etter hva du ønsker å drive med Ok, ok men innen reklame og design, vil jeg tjene mer en 400k? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg synes du er litt for opptatt av hvor mye du tjener, spesielt med tanke på at du er 13 år. Fokusèr heller på generelt sett gode karakterer og å utvikle deg og bli bedre innenfor webdesign og det du interesserer deg for. Da vil du ha bedre sjanse til å komme inn på den utdannelsen du ønsker og få den jobben du ønsker senere. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Snakk med rådgiver på ungdomsskole den dagen du starter der. I alderen din er det en ting som står i hodet. TJENE MASSE PENGER. Du klarer ikke det med en kjedlig jobb. Gjør det du liker så kan du klare å tjene penger Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Snakk med rådgiver på ungdomsskole den dagen du starter der. I alderen din er det en ting som står i hodet. TJENE MASSE PENGER. Du klarer ikke det med en kjedlig jobb. Gjør det du liker så kan du klare å tjene penger Ok, ok..Men jeg vil helst ha noe jeg liker jeg er faktisk enig med dere, at det blir kjedelig vis du ikke er intressert i den jobben, men liksom det vel bedre å tjene penger en å ikke tjene så mye på en jobb du er intressert i. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Ta en master eller bachelorgrad innen noe du syns er gøy/interessant, så vil du kunne tjene godt... Kan jeg ta det innen webdesigner? eller IT greiene deres? webdesigner har vel ikke noe master trodde jeg. Men du kan vel ta innen reklame og desgin (eller hva det nå heter) IKT har maaasse videre utdanning å tilby, alt etter hva du ønsker å drive med Ok, ok men innen reklame og design, vil jeg tjene mer en 400k? Ingen garanti for det. Du kan jo ringe disse og spør hva som kreves for å jobbe der og forventet lønn Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Innen web er nok kurs o.l tingen. 400k er egentlig en ganske høy lønn, så du kan trygt slutte å tenke på pengene og heller tenke på hvordan utdanningen din skal se ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå