Gå til innhold

Aircondition til avkjøling av datarom/stue

Anbefalte innlegg

Hello

Tenkte jeg skulle gå til nyanskaffelse av ett aircondition før sommeren, så jeg kan ta livet av høy luftfuktighet og varme en gang for alle.

Smått lei 4 store gulvifter fra ifjor :whistle:

Har sett litt på dette som burde holde mål. Men ja, kjøpe aircondition fra komplett er kanskje ikke det lureste? Prøvde å google litt men da ble det elprice, elkjøp og andre slike butikker eller store kjøleanlegg til bedrifter, så kanskje ikke så dumt allikevel.

Jeg leier her jeg bor nå så jeg kan ikke akkurat montere noe fast, hvordan vil det fungere å dra den kabelen som skal frakte fuktighet enten til ett sluk i gulvet eller opp til lufteluka i taket? (Altså ikke i taket men helt øverst på veggen, dere har helt sikkert en slik selv :p )

Takker for svar :)

-Mreinha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg er noen ekspert på AC, men hvordan skal fuktighet renne oppover...?

Hvis den skal transporteres ut som damp og ikke kondenserer i maskina kan du vel legge utluftingsslangen opp mot lufteluka du har på veggen, men noe av fuktigheten vil vel kondensere i slangen og renne ned igjen, hvis jeg tenker riktig.

Lenke til kommentar

Står i spesifikasjonene til enheten at fuktigheten transporteres sammen med lufta, da må det jo nesten bety at det må være damp og ikke rent vann som kommer ut. Synd det er litt lite info om enheten ute på nettet.

Kommer det ut som damp ser jeg for meg at det vil kondensere i større eller mindre grad på vei opp til luftuttaket, men som sagt har jeg ingen praktisk erfaring med dette.

Lenke til kommentar

Hmm er godt mulig. Skulle gjerne ha kunnet fysikken bak dette så derfor jeg spurte.

Så da må jeg faktisk ha ett hull i veggen for å bli kvitt kondensen? Får spørre huseier pent da... :)

Det er ikke sikkert dette er nødvendig. Det blir jo også en varierende grad av kondens utifra hvor fuktig det er i lufta på rommet ditt, og hvor varmt det blir der.

Lenke til kommentar

I sommer hadde jeg konstant dugg på vinduene i dette rommet og ca 35 grader når ting stod på som verst. Da var vi 2 personer og en katt som brukte rommet. Ganske jævlig med andre ord.

Bor i skråningen til ett fjell, kjelleren består utelukket av jord og det samler seg derfor en del fuktighet som stiger opp til leiligheten min... Så det er ett problem :)

Lenke til kommentar

Støy får heller bare være :)

Hvordan fungerer det med utluftingen WilliamRobertsen? Trekker den mye strøm?

Ellers ett bra tips om å høre med en lokal butikk, skal jeg jaggu gjøre :) (Sjeldent jeg ikke bruker nettet så tenkte ikke på det en gang), takk Fisk1 :)

Lenke til kommentar

Nja den trekker en del er ikke helt sikker. Men luftingen er kjempebra, selv om den lager mer støy en en jetmotor.

Husk at alt utenom utluftingsvinduet/utløpet skal være åpent ellers kjøler den dårligere hvis den blåser luften ut, og suger varm luft inn igjennom et annet vindu.

Og koble den til en lufteluke fungerer bes. Men husk og ha et par ventiler oppe så du får noe fersk luft inn hvis ikke blir det kjølig og innestengt.

Men tror ikke den bruker så mye mer strøm en de 4 viftene du bruker.

(De er store ikke sant?)

Endret av WilliamRobertsen
Lenke til kommentar

Bråker den så ille? Da tror jeg nesten jeg skal finne meg ett annet anlegg.

Hehe, ja 4 store gulvvifter på 250 watt hver (Ja, jeg veit, de er enorme). Så det trekker strøm ja...

hmm kjedelig at den skal bråke så ille...

Lenke til kommentar

Dette er dog på full fart. Når den når riktig temp senker den farten og blir nogenlunde stille. Men på full last da er det som en jetmotor. Romtemperaturen holder seg lav en god stund etter den er avslått også.

Tiden den bruker på 32*c til 18*c er vel på knappe 10 min så bråket er vel i allefall verdt ventetiden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg startet den opp etter et år og temperaturen er nå 24*c på rommet mitt og uten hadde det vært oppe i 32*c

Men grunnen til at det ikke blir kaldere er pga innstillinger og at slangen henger ut av et vindu. Også nåt den går i standby og så starter opp når temperaturene stiger. Så blir det et hopp på strømnettet hvor alle lampene i 2. etasje blinker i 1. sek.

Jo mer forseglet rommet er jo bedre kjøler den. Støyen er i midlertidig ikke et problem for meg men den bråker mye syns venner. Og den tar mye plass.

Men uten den hadde jeg vært en død man.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...