GCardinal Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 1. Jeg har ADSL fra Telenor som jeg får gjennom jobben. Den er på ca. 12000/800 2. Gjennom borettslaget har jeg 800/1700 fra GET Så jeg lurer på om jeg kan bruk en slik router: Cisco SB Dual WAN VPN Router, 4 x 10/100 switch, SPI firewall, 50 VPN tunnels til å ta i bruk begge linjene samtidig?.. Er det slikt at kun 1 linje kan brukes om gangen eller kan man bruke begge 2 samtidig?.. Og blir den reele hastighet 12000+800 / 800+1700 ?.. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Tror ikke det er mulig når linjene stammer fra forskjellige ISPer. Jeg vet at det er mulig om du får 2 linjer fra samme leverandør, langt tilbake i ISDN tiden var det nokså vanlig. Om det er det du meiner med "samtidig".... Om du derimot tenker på det å ha kunn ett router, som splitter ut seperate leverandører/linjer til forskjellige deler av huset, ja skulle tro det ville gått. Men jeg ser ikke på den routeren hvor den har den funksjonen...2 WANs ja, men ikke seperate linjer. Endret 5. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Tror ikke det er mulig når linjene stammer fra forskjellige ISPer. Jeg vet at det er mulig om du får 2 linjer fra samme leverandør, langt tilbake i ISDN tiden var det nokså vanlig. Om det er det du meiner med "samtidig".... Men jeg har router for hver leverandør, og begge har intern DHCP. Hvorfor skulle det ha noe å si hvilken leverandør jeg har?.. Get router -------\ +--> Cisco dual WAN -> Hjemme nettverk Telenor router ---/ Endret 5. mai 2010 av GCardinal Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Jeg sa "tror"....har jo vært mangen år siden min ISDN dual linje tiden. Godt mulig det er noen routere som klarer det idag. EDIT: Ser at det står "it can be used to access a second provider to increase available bandwidth and balance traffic." Skulle tro den gjør det du søker etter ja. Er ikke verre enn å kjøpe og se. Men jeg tror at den vil ikke nødvendigvis plusse sammen hastigheten, men heller switche over klienter til andre linjer dersom den ene holder på å bli fult benyttet. Endret 5. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg sa "tror"....har jo vært mangen år siden min ISDN dual linje tiden. Godt mulig det er noen routere som klarer det idag. EDIT: Ser at det står "it can be used to access a second provider to increase available bandwidth and balance traffic." Skulle tro den gjør det du søker etter ja. Er ikke verre enn å kjøpe og se. Men jeg tror at den vil ikke nødvendigvis plusse sammen hastigheten, men heller switche over klienter til andre linjer dersom den ene holder på å bli fult benyttet. Yes, det er det jeg frykter. Siden jeg har ganske ulike linjer, er det kun lønnsomt dersom begge linjene blir brukt samtidig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Du kan ikke øke den totale båndbredden som er tilgjengelig via to leverandører, men du kan splitte opp trafikken slik at spesifike tjenester/maskiner bruker den ene linja, mens alt annet bruker den andre. Da vil for eks VPN mot jobben være upåvirket av nedlasting eller spilling på nett fra andre familiemedlemmer. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Du kan ikke øke den totale båndbredden som er tilgjengelig via to leverandører, men du kan splitte opp trafikken slik at spesifike tjenester/maskiner bruker den ene linja, mens alt annet bruker den andre. Da vil for eks VPN mot jobben være upåvirket av nedlasting eller spilling på nett fra andre familiemedlemmer. Takk for svaret. Men,blir det da dynamisk load-balance?.. Eller må jeg spesifisere tjenester selv?.. Vil jeg vinne noe på å gjøre det, dersom jeg har kun 1 primær maskin?.. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Nei, det vil du ikke få noe særlig utbytte av, men det spørs på ditt nettbruk. Om du er en sånn person som laster ned mye så kan du alltid sette opp programmet å benytte den ene linjen, mens du kan da surfe/spill osv på den andre uten å oppleve flaskehals. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Ringte komplett.no og de mente at boksen vil gi automatisk balansert load, selv ved bruk på kun 1 maskin. Men føler jeg er ikke helt sikker enda... Hadde vært flott med noen tester av slikt... Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Nå holder jeg på med å ta Cisco CCNA kurs, kan spørre læreren min om dette hvis du vil. Endret 5. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Ja, det er fullt mulig. Utfordringene vil være at du har to offisielle adresser, så du må spesifisere hvilke ip-adresser/nett du ønsker å nå via de forskjellige internettlinjene. Som standard vil all trafikk du ikke har spesifisert gå via din default gateway/route. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Bedrifter som benytter seg av flere linjer bruker noe som heter Multihoming. Man samarbeider med ISP og setter opp ruter via Border gateway protocol(BGP). Man kan da ha en ordning med full rutetabell fra ISP eller deler av rutetabell. BGP ruting tabellen vil da bestemme hvilken rute trafikken skal ta etter best metric eller policier som bestemmer ruter. Denne ordningen krever mye RAM og CPU og en kostbar avtale. Uten denne ordningen vil trafikken ta ruten med best metric hvis ikke annet er spesifisert. Du kan ikke lage en optimal ordning med balansering mellom to ISP`r, men kun regler som bestemmer hvilken trafikk som skal bruke hvilken av dine to Internet linjer. Endret 5. mai 2010 av Knopfix Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Helt riktig som Knopfix sier, du kan ikke kombinere begge linjene og få dobbel hastighet, eneste du kan gjøre er å dele opp de forskjellige tjenestene, og kanskje sette opp redundans på trafikk som går ut fra deg. Men har du tjenester på innsiden (web/mail/FTP osv), så har dette ingen nytte med mindre du setter opp BGP også, og det er det bare bedrifter som har tilgang og kompetanse til å sette opp. Uten BGP, er det helt meningsløst når du har egne tjenester, pga en tjeneste kun kan ha 1 IP adresse. Eks webserver som da vil ha IP 1.1.1.1, denne må jo nødvendigvis gå på en av linjene. Faller denne linjen ned, vil jo IP adressen forandre seg på WAN siden av din router, ergo har din tjeneste fått ny IP adresse og du må oppdatere DNS manuelt. BGP omgår dette problemet ved at kort fortalt, begge ISP'ene samarbeider om routing, disse vil da ha samme IP adresse i sitt nett til kunden. Faller den ene linjen ned, tar den andre linjen over i løpet av sekunder med akkurat samme IP adresse automatisk. BGP er svært komplekst og ikke mulig å gi noen detaljert beskrivelse her. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 ... Uten BGP, er det helt meningsløst når du har egne tjenester, pga en tjeneste kun kan ha 1 IP adresse. Eks webserver som da vil ha IP 1.1.1.1, denne må jo nødvendigvis gå på en av linjene. Faller denne linjen ned, vil jo IP adressen forandre seg på WAN siden av din router, ergo har din tjeneste fått ny IP adresse og du må oppdatere DNS manuelt. ... Men jeg har ikke tenkte å kjøpe egne tjenester. Og selv om det blir 2 eksterne IP ut, så ser jeg får meg at f.eks. dersom jeg laster opp bilder til flickr så brukes LINJE-1, og i denne casen vil jeg at boksen vil skjønne at nedlasting på denne er senket pga opplastning, og switche resterende tjenester på LINJE-2. Eller Dersom jeg laster ned spill på STEAM, og surfer samtidig, så vil jeg at surfingen blir uforstyrret. Eller dersom jeg hører på radio og laster ned samtidig, så vil jeg radio skal være uberørt. Vil dette skje? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Det er det vi sier vil skje. Med den Routeren vil den automatisk switche deg(eller programmet) over til andre linjen dersom hastigheten begynner å svike. MEN, om du vil dedikere en linje for nedlasting, og spille på den andre må du nok ha 2 stk NIC (nettverkskort) i maskinen din, og dermed peke f.eks torrent programmet oppmot den ene. Nå kjenner jeg lite til den routeren, og det er godt mulig at du ikke trenger 2 NICer, kansje du kan legge inn programmet i den. Enaste måten å være sikker er å prøve. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Var mye tekst her så gadd ikke lese alle svarene. Ikke noe problem å lastbalansere utgående trafikk fra to forskjellige ISPer. Ved å definere to default gateways i linux vil annenhver utgående connection benytte forskjellige gateway. Det går ann å dele inn det på smartere måter, men dette er det enkleste. PRoblemet er at enkelte protokoller og tjenester som benytter av flere tilkoblinger kan slutte å virke dersom koblingene i protokollen kommer fra forskjellige IPer. Men du må nesten bare identifisere disse tjeneste og sette opp egne regler for dette dersom du opplever problemer. Du vil mao ikke få dobbelt hastighet på en HTTP nedlastning, men om du laster ned to forskjellige filer vil du få høyere hastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå