logicfail Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 mine kjære foreldrene mine fikk meg til å være mer kritisk! Fordi det eksisterte ikke hos meg fra starten av... tror jeg! Jeg hadde sikkert også... blitt kommunist samtidig pga. min uvitenhet. I dag prøver jeg å være kritisk til alt jeg hører, og prøve å forstå det folk sier. Bort med alle fordommer, være kritisk til det alle sier, gjøre et forsøk på velge det som virker riktig for meg selv og for alle sammen. Prøve å ikke ha et fast parti... Å velge parti bare fordi det har ting jeg liker, så kan jeg vel heller bli eremitt å flytte i en hule sammen med snøhulemannen. Da er føler jeg poenget med partier og samfunn er bare uinteressant. Hva hadde skjedd med meg hvis ikke foreldrene mine spurte meg, tror du virkelig på Gud? Tror du det sitter en oppe på himmelen og ser på deg? Var det riktig av foreldrene mine ? De sa ikke, Gud finnes ikke! De spurte meg om han eksisterte, og hvorfor jeg trodde på han. Om jeg hadde møtt han. De hadde aldri møtt han. De visste heller ikke om Jesus faktisk eksisterte. Og hvorfor føler du at det er riktig at staten skal bestemme så mye? De var jo uenig med meg, de prøve å svekke hva jeg tror på ved å stille spørsmål. Kanskje dette burde postes et helt annet sted. Hvor påvirket er du av dine foreldre/foster eller nærmeste slektninger i hva du velger å stemme og tro? På skolen så vet jeg at sosialistene så har flertallet foreldre som er i samme tankebane. Og det er kanskje naturlig. Har de foreldrene sprøytet dem med stoff om at FrP er fra helvete? Kanskje jeg er veldig lik dem, men jeg ble stoppet til å lære å være kritisk og ikke falle for alle sier. Selv ikke hva dine egne foreldre mener. Jeg er nysgjerrig på hvordan alle andre har blitt påvirket av foreldre og slektninger. Jeg er evig takknemlig til foreldrene mine som fikk åpnet det låste hodet mitt, og prøve å fjerne fordommer som ble inngrodd i hodet. Blir folk født kritisk? Takk! Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 miljø er ute å bestemmer her da... vokser man opp i et godt kristent hjem og man knytte positive opplevelser med det tidlig av er sannsynligheten stor for at man viderefører etter hvert som man blir eldre - no biggy. selv er jeg hedning eller "kristen av tradisjon" som jeg pleier å kalle det. jeg er døpt, konfirmert og gift i den norske statskirke, men jeg var på nippen da jeg skulle konfirmere meg og ta det borgerlig. ble for stress men min påvirkning har vært liten, religion er ikke et samtaleemne hos oss med mindre vi disser noen alle får ha sin mening, jeg tror religion er et verktøy for svakere mennesker (haha, jeg får vel høre det nå ). jeg trenger ikke et holdepunkt i livet bortsett fra min egen familie og venner. hva andre gjør interesserer meg ikke og jeg bryr meg ikke, folk kan gjøre hva de vil etter min mening. Jeg har en liten "hake" da... jeg tror det er noe "annet" der ute. En aha-opplevelse jeg fikk på VGS, i fysikken, da vi gjennomgikk the big-bang teorien. "Hva skapte det som skapte?". Det er for meg det ultimate spørsmålet. Big-bang eller "gud", hva skapte det som skapte? hva skapte big-bang? hva skapte "gud"? Dette ligger selvfølgelig utenfor hva man klarer å forstå, jeg venter iaff spent på resultater fra CERN. Back on topic: dette er min påvirkning Lenke til kommentar
Quote Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg er både døpt og konfirmert i kirken. Dette har vel litt mer med tradisjon å gjøre enn min religiøsitet. Min mor er litt religiøs, men langt i fra å være fanatisk. Selv hun har vurdert å melde seg ut av statskirken, men det ble med tanken. Hun beholder den gode siden av kristendommen, uten å ta bibelen bokstavelig i livet hennes. Faren min er ikke religiøs. Det som har fått meg til å innse mer, er nok at broren min alltid har vært skeptisk til ting, og flink til å snakke for seg. Så jeg har automatisk blitt mer skeptisk med en slik bror, noe jeg takker han for. Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 jeg var alltids litt for kritisk til alt jeg hørte. husker enda åssen jeg var 9 år og krangla med læreren hvis jeg ikke var enig i noe.. også hendte det at jeg trodde læreren lærte oss feil slik at jeg ungikk å høre på hun men prøvde å finne det ut selv (hvis jeg brydde meg) husker åssen jeg var den eneste som viste hvem Darwin var når vi snakka og religion. og jeg forklarte så godt jeg kunne.. og hele klassen bare WTF? lol Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg er nok oppdratt like strengt ateistisk som andre er oppdratt religiøst. Etter hvert som jeg vokste til skjønte jeg at forskjellen ikke er så stor. Folk liker doktriner enten de bekjenner seg til kirken eller skillingen. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 jeg var alltids litt for kritisk til alt jeg hørte. husker enda åssen jeg var 9 år og krangla med læreren hvis jeg ikke var enig i noe.. også hendte det at jeg trodde læreren lærte oss feil slik at jeg ungikk å høre på hun men prøvde å finne det ut selv (hvis jeg brydde meg) husker åssen jeg var den eneste som viste hvem Darwin var når vi snakka og religion. og jeg forklarte så godt jeg kunne.. og hele klassen bare WTF? lol Det er ihvertfall ikke noe negativt å være skeptisk. Det er vel egentlig slik vi mennesker klarer å gjøre fremskritt. Vet at jeg også er litt skeptisk til det lærerne på ungdomsskolen sier. Da spesielt i KRL. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Nuja... nå er hele KRL litt skeptisk, men ellers er kunnskapen formidlet på barne/ungdsomskolen ganske velprøvd og diskutert, så sånn sett bør du bare følge etter. Jeg har store problemer med hva som faktisk er valgt til å formidle. men det er en helt annen diskusjon, det ville ha redda en masse unge mennesker Det er mer ved cutting egde master/phd utledninger at man kan plumpe utpå et felt som ikke er særlig dokumentert (som da også er meningen kanskje ). Topic: ang læring har staten også et ansvar siden de også har påvirkning... det er i det miljøet de aller fleste barn tilbringer mesteparten av dagen sin. rart staten da har konkludert med at KRL er et fag man burde ha på timeplanen Endret 6. mai 2010 av South_Bridge Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg visste ikke om noen av medlemmene i familien min var religiøse eller ikke før noen uker siden. Det har ikke hatt noe med at folk har prøvd å skjule noe, det er bare en ting vi aldri har pratet om. Besteforeldrene mine viste heller ikke om foreldrene deres var religiøse. Det samme gjelder politikk; jeg viste ikke at faren min hadde vært en slags formann i buskerud bondeparti når jeg var yngre før jeg var rundt seksten, ei heller at bestefaren min var i kommunestyret i høyre. Familien min har jo selvfølgelig allikevel hatt noe å si på hvor jeg ligger politisk, men det er omtrent utelukkende underbevisst. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Begge foreldrene mine er agnostiske teister. Jeg er ateist, og kan ikke se å ha blitt påvirket -- da jeg ikke har noen i familien eller venner, eller lærere, som var ateister da jeg ikke trodde på gudene i barneskolen -- og jeg så ikke på TV annet enn barne-TV og leste ikke så mye bøker. Jeg aner ikke min far sin politiske retning, men vennene mine og min mor ligger på Høyre eller FRP. Jeg ble fortalt at jeg var ateist på ungdomsskolen, og visste ikke at det fantes et navn på å ikke tro på guder før det. Jeg var alltid kritisk til histoielæren og kristendomsfaget, og har alltid vært interessert i matte, kjemi, natur og fysikk -- helt fra barneskolen av. Jeg valgte ikke å være ateist selv, men det var heller ingen som valgte det for meg: Jeg ble ateist fordi jeg ikke var kristen... og mener selv at jeg ble født kritisk, da det ikke finnes noen personer som lærte meg om kritisk tenkning. Politisk har jeg ikke hatt noen tilhørighet, men jeg misliker måten FRP driver valgkamp, og føler at den konservative høyresiden har en uvitenskapelig og unaturlig holdning til mennesker. -Konservative partier mener fengsel er til for å straffe, mens jeg selv ser på historien og registrerer at det for 500 år siden var 100 ganger så mange drap i landet; altså har oppdragelse og miljø mye mer å si for DRAPSSAKER. Altså er mennesker i bunn og grunn ikke laget for å bo i samfunn. Ellers i verden ser vi også mye høyere kriminalitet, og da mener jeg at det er den tiårige skolegangen som er hovedårsak til at de fleste mennesker i landet i dag ikke er potensielle voldsmenn og mordere, slik alle var for 500 år siden. Vitenskapelige eksperimenter viser også at de FLESTE mennesker er i stand til å drepe uten skjellig grunn såfremt de ikke føler seg direkte ansvarlig. Vi har heller ikke fri vilje, da denne vil bryte med naturlovene, som i tur betyr at vi er et produkt av genetikk, miljø og tilfeldige variabler -- hvor miljø beviselig sett er hovedfaktoren i vår normale eller kriminelle karriere. -Konservative partier er mot nakenhet, mens jeg selv ikke ser noen grunn til at man ikke skal kunne gå naken i gatene, verken ut fra filosofien eller pragmatikken. -Konservative ser på butikker og bedrifter som verdiskapning, mens jeg kun ser på primærnæring, foredling og forskning som verdiskapning, og alt annet som noe unødvendig tøv som jeg helst ville vært foruten; Jeg drømmer om en verden hvor varer selges til nøyaktig den prisen det kostet å produsere varen, hvor butikkene er til for å selge folket det folket trenger i første rekke, og det folket ønsker i andre rekke. Forskjellen er at butikkene i dag er til for å ta mer penger enn det arbeidet er verdt -- skape et overskudd, mens idealbutikken min har det jeg trenger og tar betalt for det månedlige underskuddet slik at butikken alltid går i 0 etter at alle har blitt betalt. Hjertet mitt er kommunistisk, og jeg ville gjerne bodd i et samfunn hvor alle var like engasjert i forskning, vitenskap og filosofi, og som også kunne trives uten å jobbe i det jeg selv anser som meningsløse jobber. MEN siden folk flest ikke er i samme båt som meg, så går stemmen min et sted mellom Ap og Venstre på stortingsvalg da jeg ikke vil tvinge andre menneskap og begrensning av unødvendig ressurssløsing som meg -- men jeg innser også at de fleste mennesker her i landet slettes er villig til å gi opp det jeg selv anser som livsløgnen deres. Jeg bruker og har alltid brukt svært mye tid på å kvalitetssjekke meningene og tankene mine om de er rasjonelle, logiske og objektive. Endret 7. mai 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå