jarleh1 Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg var en gang i tiden slank og relativt sprek, men må dessverre nå innse at jeg har blitt innhentet av kiloene. Jeg er i dag ca 25-30 kg overvektig. Kan noen fortelle meg den mest effektive måten å bli kvitt de overflødige kiloene slik at jeg kan nå matchvekten min på rundt 80 kg innen ett år? Skal nemlig gifte meg neste sommer og ønsker se så godt ut som jeg kan på den store dagen. Kom gjerne med forslag til treningsprogram og kosthold. Jeg må presisere at jeg nå er i mitt livs dårlgste form. Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) M.t.p på at du har 1 år på deg, så har du "ganske god tid". Du klarer med litt viljestyrke å slanke deg 25-30 kg på et år, hvis du virkelig går inn for det. Jeg er langt i fra noen ekspert på dette, men kan gi deg noen tips: Antar at du er ganske motivert for å slanke deg, siden du faktisk deler det med noen, og tyr til norges nest største forum (?). Par tips: - Spis lettprodukter. Istedenfor brus, drikk light brus (bare hvis du unngår å spise mer) - Tren så mye du orker, og har motivasjon til. - Når du ikke har lyst til å trene, så gå foran speilet å se deg selv naken. (Hvis du er tjukk), så sier vlijestyrken din at du vil ut å løpe deg tynn. - Tren masse kardio - Dager du overhodet ikke vil trene, så pass på å spis 500-1000 kcal mindre enn energibehovet ditt. (Hvis du ligger i 500 kcalunderskudd, så går du ned ca 0,5 kg i uka. Det er en passe vektnedgang). - Ha spisedager. Maks èn gang i uka. Men pass på å ikke spis mer enn energibehovet ditt denne dagen. Du får masse god mat, søtsaker o.l for 2500 kcal (som er rundt ditt energibehov). Når du kun har igjen noen få seige oppoverbakker før du er hjemme, så hjelper det å tenke "aah, kom igjen a, tenk på lørdag når du kan chille med film og noe godt med god samvittighet"! Nå er det ikke sikkert dette funker for deg, men det funket for meg i alle fall. Kan kjapt sette opp en kladd over noe som egner seg på deff: Cottage Cheese Lett-yoghurter MASSE grønnsaker. Dette kan du nesten spise ubegrenset av, mtp det lave kaloriinnholdet. Kjøp deg en lightbrus, hvis du virkelig har behov for noe søtt Mager Kesam Kyllingfilet Fisk Osv... Endret 5. mai 2010 av Kranjcar Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Få med deg damen din hvertfall, sånn at ikke hun kjøper inn masse fristende saker som ligger i skapet og roper på deg når du kommer hjem fra jobb og er sliten og sulten For meg funket det veldig bra med alternativer. Bytte ut alt som kan byttes ut med noe sunnere som man fremdeles liker. Spiser du mye yoghurt? Bytt til sukkerfri og fettfri yoghurt istedet. Rømme til maten kan byttes til lett creme fraiche f. eks. Det finnes mange sånne små bytter du kan gjøre som tilsammen utgjør en stor forandring. Hvis du har mulighet; meld deg inn på et gym. Jeg syns personlig det var dritskummelt de to første gangene jeg var der, og det føltes ukomfortabelt. Men jeg tenkte at jeg angrer mer senere dersom jeg lar være å gå fordi jeg føler meg flau og rar Det går fort over uansett. Sett deg mål som er oppnåelige i starten. Om du er i veldig dårlig form, ikke si at "nå skal jeg trene fem dager i uken ett år i strekk". Begynn med noe du klarer, og øk når du ser at du klarer det og trives med det. Ha et fast program du følger, det er VELDIG motiverende med resultater og når du ser fremgang :-) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Jeg gikk selv ned 12 kilo på 8 uker i fjor sommer. Så du bør lett klare 25 kilo på et helt år, bare sånn at du ikke blir demotivert av at 25-30 kilo er mye å bli kvitt. Selv så gjorde jeg dette uten spesielt tung og hard trening og relativt få forsakelser. 1. Jeg begynte å røre meg. Jeg jogga 3-6 ganger i uka. Da jeg starta jogginga så klarte jeg ikke mer enn 1.5 kilometer før jeg måtte i buskene for å spy, men det gikk over. Mot slutten så jogga jeg relativt lett, 12 kilometer i greit tempo synes jeg selv - jeg brukte da omtrent 55 minutter. Jeg hadde ikke løpt en meter siden jeg var i forsvaret for 10 år siden, så helt utrent var jeg da jeg starta. 2. Jeg endret kostholdet. Jeg gjorde ingen revolusjonerende endringer som jeg selv syntes var ubehagelige. Jeg spiste oftere og litt mindre enn før, selv om inntaket av mat økte etterhvert, noe jeg kommer til litt lenger ned. Jeg sluttet å spise så mye potetgull og annet snop. Jeg slutta nesten helt å drikke brus og gikk over til vann og vann med sitronbåter hvis jeg ville ha noe med smak. Gikk over til å spise mer kylling og svinekjøtt, og MYE salat til. Jeg spiste litt mindre kjøttprodukter og heller større mengder salat og grønnsaker. 3. Jeg begynte å trene. Jeg trente ikke knallhardt, men jeg trente litt. 3-6 dager i uka. Fokuserte mye på kjernemusklatur, da jeg aldri hadde løftet en vekt i mitt liv. Jeg kjøpte meg treningsbenk, med skråmuligheter og manualer. Slik at jeg kunne trene hjemme på stua, noe som krever mye mindre initiativ enn å drasse seg avgårde på treningsstudio. Både jogging og litt vekttrening fører til at forbrenningen går opp. Den sekken av en mage jeg hadde, ble bare mindre og mindre og kiloene formelig rant av. Nå har jeg ikke trent på en god stund og er tilbake, nesten der hvor jeg starta, men skal nå starte opp igjen for jeg savner faktisk treninga. Red.: Og ikke fokuser for mye på vekta, det virker demotiverende. Fokuser heller på å endre vanene dine i forhold til potetgull, snop, alkohol og brus - her er det mange kilo å hente. Fokuser på å komme deg i bevegelse og få litt trening, da kiloene vil forsvinne av seg selv. Sett deg mål om lengde på løpeturene dine og press tida di, ikke ligg på latsida der. Det samme gjelder vekttreningen, fokuser på målene dine der også, altså at du skal løfte tyngre. Vekta vil gå ned om du gjør alt det andre, i enkelte tilfeller vil den gå opp i andre ned. Du vil gjøre om fett til muskler, magen vil bli mindre osv. Ta heller mål rundt magen og midja, for her vil du merke forskjell. Jeg måtte f.eks lage flere nye hull i beletet mitt for å ikke minste buksene. Endret 5. mai 2010 av NikkaYoichi 1 Lenke til kommentar
jarleh1 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Takk for bra og utfyllende svar Mye motiverende lesing her! Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Det viktigste du må gjøre, er og begynne og trene. Du trenger ikke og begynne så hardt. Jeg ville ha begynt med og gått turer i terrenget, nå har vi jo en herlig årstid framfor oss. Så ville jeg vurdert treningstudio og personlig veiledning. Maten ville jeg ikke tenkt så mye på, spis vanlig kost. Men kutt ut alt av godter og brus. Og nei, lightbrus er ikke bra for deg. Drikk vann! Du kan også drikke melk, te og kaffe. Jeg regner med at du har en viss anelse om hva du burde og hva du ikke burde spise. For og si det sånn, alt av halvfabrikat eller ferdigmat er som regel ikke så bra. Lag måltider i fra bunnen av, med rent kjøtt og fisk. Dette går nok fint! Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det viktigste er å ikke starte på et urealistisk opplegg. Gjør små endringer som du kan leve med resten av livet. Å gå på slankekurer i en tidsbegrenset periode, for så å gå tilbake til "normalt", er ikke sundt. I forhold til trening bør du skaffe deg pulsklokke. Er man i dårlig form er det lett å overtrene i starten. Adidas har en bra guide for hvor man skal starte når man er utrent: http://www.adidas.com/se/micoach/#PlanDetails/LoseWeight/modpl Ellers finnes det mirakelkurer som 4x4, gerilja kardio etc. Men spørsmålet er hvor lenge man klarer å holde ut med slike metoder, når man i utgangspunktet er en bedagelig person Å trene på treningsstudio er kjipt. Mye bedre å komme seg ut i naturen, det hjelper på den psykiske helsen også Lenke til kommentar
Sink Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg begynte med skikkelig middag hver dag, kun kebab, hamburger og pizza en gang i blandt. Så begynte jeg å sykle 2 dager i uka og økte gradvis til jeg var på 5-6, kiloene raste av fra første uka, hadde 0.7kg i snitt til jeg hadde gått ned 25kilo. Treningsøktene burde ha litt lengde, minst en time mener jeg, om ikke du driver med kortere intervaller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå