Gå til innhold

Time Machine lager flere kopier av backup

Anbefalte innlegg

Hei. Det kan være jeg har misforstått konseptet med Time Machine. Jeg tror ikke det.

Ok. Jeg har en 2TB disk jeg tar backup til. Ganske standard innstillinger, nesten alle filene, bortsett fra filmer og musikk.

Men, når Time Machine tar backup, skal den ta backup av hele harddisken, hver gang? Jeg trodde den kun tok ny backup av filer som hadde endret seg, eller blitt opprettet, siden forrige backup.

Jeg sitter nå med flere mapper på 120 GB. Det er smålig irriterende.

En annen ting: kan jeg begrense hvor mye plass Time Machine skal benytte seg av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg åpner info (i Finder) for Time Machine-mappen, så får jeg opp at den er 1,34 TB. Det er rett og slett ikke plass til så mye filer på disken (når den samtidig sier at disken har 0,92 TB ledig). Dette er rett og slett feil, på grunn av hardlinkingen?

Men hardlinking er bare en annen versjon av snarvei/shortcut fra Windows? Bare at Finder tror at selve shortcuten er like stor som filen den linker til?

Lenke til kommentar

Jepp, samme filen kan være representert mange plasser samtidig. Det er altså ikke snakk om unike kopier. Hvis du bruker terminalen kan du få opp hvor mange "kopier" eller hardlinker det finnes til en fil.

Shortcut i windows ville jeg nok heller sammenlikne med symlink/softlink, da er det snakk om en peker, som kan peke til hvilken som helst partisjon / filsystem. Hardlink er begrenset til samme filsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...