Gå til innhold

Er på diett, men er det fett jeg forbrenner?

Anbefalte innlegg

Hei Hei!

Er nå inne i min tredje uke på diett. Har nå gått ned ca 3 kg, 1kg hver uke. Som er normalt.

Men nå som jeg er 3kg lettere, så har jeg sett meg litt selv i speil, men har ikke lagt merke til noe forandring. Altså om jeg har mista fett...

Er dette for tidligt å se? Eller skal man merke gode resultater? Er dette bare vann jeg har mista? Eller er dette muskler som forsvinner? Veldig redd for at dette ikke er fett som forsvinner vekk.. Jeg føler dette går bra, men er veldig urolig for jeg merker ikke stort når jeg ser på kroppen liksom..

Kostholdet er grett, ligger i ca 300-600 i underskudd..

Håper på svar...

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fort gjort å se seg litt blind i speilet.

På meg så høres det ut som om du gjør dette helt riktig og resultatene på 1kg i uka er hva man bør forvente i vekttap på en fornuftig diett.

Ett målebånd kan være ett godt hjelpemiddel hvis du vil sjekke hvilke kroppsdeler som minsker, ellers så er jeg overbevist om at du vil se betydelig forskjell også i speilet etter 6-8uker uansett.

Lenke til kommentar

Det er fort gjort å se seg litt blind i speilet.

På meg så høres det ut som om du gjør dette helt riktig og resultatene på 1kg i uka er hva man bør forvente i vekttap på en fornuftig diett.

Ett målebånd kan være ett godt hjelpemiddel hvis du vil sjekke hvilke kroppsdeler som minsker, ellers så er jeg overbevist om at du vil se betydelig forskjell også i speilet etter 6-8uker uansett.

Hei.. Takker for svar, ble litt mer beroligende nå:)

Men.. Er det vanligt å ikke se noe forskjell etter 3 kg? Og er veldig redd for at dette bare er vann og muskler som forsvinner og ikke fett.. Pga diettplanen min er ikke den aller beste.. Har fks alltid et måltid til dagen som er nokså usunn, "middagen" MEN passer på kaloriene.. Rekner alltid ut at jeg holder meg under 2700kcal til dagen.. Somsagt dietten er ikke noe spesiel sunn, litt sunn da, men fokuserer på og passe kaloriene, slik har jeg gått av 3 kg nå på 3 uker.. Håper inderlig på dette er fett da!

Det at jeg er redd jeg mister muskelmasse er fordi, det er ikke alltid jeg får i med nok proteiner som anbefalt.. vekta x 2/3g protein..

Takk for ett fint svar :))

Endret av yeauknow
Lenke til kommentar

Du må huske at kiloene forsvinner fra hele kroppen, ikke bare problemområdene man selv har blinket ut. Derfor så er det vanskelig å se et slikt moderat vekttap.

Du kan jo bare tenke deg at du du smører 3kg smør over hele kroppen, det blir ikke ett veldig tykt lag for å si det sånn.

Så lenge dietten er balansert med nok protein, fett og karbohydrat så er sjansen liten for at det forsvinner store mengder muskelmasse. Det viktigste er at man aldri går tom for energi.

Lenke til kommentar

Du må huske at kiloene forsvinner fra hele kroppen, ikke bare problemområdene man selv har blinket ut. Derfor så er det vanskelig å se et slikt moderat vekttap.

Du kan jo bare tenke deg at du du smører 3kg smør over hele kroppen, det blir ikke ett veldig tykt lag for å si det sånn.

Så lenge dietten er balansert med nok protein, fett og karbohydrat så er sjansen liten for at det forsvinner store mengder muskelmasse. Det viktigste er at man aldri går tom for energi.

Ok.. Du sier så lenge dietten er balansert med nok protein, fett og karbs så er sjansen liten at det forsvinner store mengder muskelmasse.. Som sagt så er ikke dietten min helt perfekt. Fks får i meg en del "usunt" fett(vil jeg tro), og litt lite protein av og til. Men er det slik at jeg vil miste MER muskler en fett? Er ute etter og miste minst mulig muskelmasse og selvfølgelig mest mulig fett. Men Litt muskler er jeg klar over å miste.

Jeg er veldig redd dette ikke vil gå veien jeg vil det skal gå. Er veeldig redd for at det er mer muskler jeg forbrenner en fett.

Men bare jeg mister MEST fett, så spiller det ingen stor rolle om jeg mister litt muskler, men har jo bygd muskler nå i snart 2 år, og vil fjerne fettet for og få runde og markerte muskler..

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke går tom for energi så skal du ikke miste muskler i noe særlig grad. Så lenge du inntar færre kalorier enn du forbrenner så vil du jo ligge litt på grensen så da må man evt. vurdere hvor mange måltider man trenger i døgnet. Jevn tilgang på energi øker forbrenningen, så jeg vil si at man bør spise noe ca hver andre time. Poenget er at du tar det langsomt med vekttapet og ikke sulter deg.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke går tom for energi så skal du ikke miste muskler i noe særlig grad. Så lenge du inntar færre kalorier enn du forbrenner så vil du jo ligge litt på grensen så da må man evt. vurdere hvor mange måltider man trenger i døgnet. Jevn tilgang på energi øker forbrenningen, så jeg vil si at man bør spise noe ca hver andre time. Poenget er at du tar det langsomt med vekttapet og ikke sulter deg.

aah okey.. Jeg spiser nokså ofte, har ca 6-8 mltider til dagen.. Sulter nesten ikke. Kan kjenne det av og til at jeg er nokså sulten. ; Men tom for energi, det er når kroppen ikke får NOK næring? right?;D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det vil være langt mer fornuftig og sundt hvis du fokuserer på å endre livsstil fremfor å gå på diett.

Diett fungerer til man hopper av dietten og hiver innpå med snop og brus igjen. Endrer du livsstil kan det vare livet ut.

Lenke til kommentar

Det vil være langt mer fornuftig og sundt hvis du fokuserer på å endre livsstil fremfor å gå på diett.

Diett fungerer til man hopper av dietten og hiver innpå med snop og brus igjen. Endrer du livsstil kan det vare livet ut.

Støtter denne. Men diett har fortsatt sin plass, min livvstil er foreksempel å bli stærk og spise mye for å vokse. Og et eller to ganger i året går jeg på slankediett for å få av meg fett jeg har lagt på meg, så er det tilbake til livsill.

Lenke til kommentar

er nå i min 5 uke på diett...

Har mista 5kg.. Men merker fortsatt ingen forandring:S

og har gått ned litt i stykre.. Ikke så mye, men litt..

Jeg gikk ned fra ca 83kg til 65kg som jeg ligger på nå. Var i hovedsak magefettet jeg ville ha fjernet. Merket igrunn ingen forskjell på mage før de 5 siste kiloene, men da forsvant den fort. er mann forresten.

Lenke til kommentar

Det med og skifte livsstil er nok ikke noe jeg tror jeg kan gjøre nå. Er snart sommer, og er på diett for og miste fett fort, for og se betre ut til sommeren.

Men forstår ennå ikke hvorfor jeg ikke merker noe forskjell på kroppen. Merker bare litt ved klær og kanskje litt synligere blodårer når jeg trener. ... Vil DETTE komme? At det begynner og bli mer synlig? Eller er det en feil jeg gjør??.. Trener bra, mister ca 1kg i veka.. så?? help please:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...