Gå til innhold

Hjelp og tips vedrørende kjøp av stativ, blits og objektiv

Anbefalte innlegg

Etter overstått konfirmasjon har jeg lagt til side litt penger til en innkjøpsrunde til mitt Canon EOS 1000D.

Jeg skal i første runde ha et stativ med kulehode, men ønsker også tips til blits og et nytt objektiv.

Jeg tenker at stativet kan ha en pris på 1500. Jeg har ikke noe stort behov for et kjempebra og råflott stativ, men ønsker et greit, funksjonelt og lett stativ som nevnt med et kulehode. Ønsker gjerne tips i prisklassen 1500-2000.

I tillegg har jeg behov for et nytt objektiv, og ved første øyekast lover dette 50mm objektivet som et rimlig objektiv, selv om materialet og holdbarheten kanskje ikke er all verden. Jeg ønsker ikke å svi av store summer da det er en relativt liten hobby for øyeblikket. Tar gjerne imot anbefalinger, klager eller tips vedrørende dette objektivet

Er som nevnt åpen for andre alternativer!

Til slutt ønsker jeg anbefalinger vedrørende blits og tar gjerne imot tips i prisklassen 1500-2000, som er et helt greit for en amatørfotograf. Til slutt er det ønskelig med en ekstern utløser, så tar gjerne imot lenker til det også.

Noen som kan sette sammen noen alternativer?

På forhånd takk!

FVL

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

50mm 1.8 er en flott linse sammenliknet med prisen, men er ikke spesielt god etter hva jeg har skjønt.

Ville oppgradert til 50mm 1.4 (eller sigma 1.4 som er min drøm.) 50mm kan også være litt for smalt på et crop-kamera som du har. Jeg har 40D som gir samme utsnitt, og da er 30mm å fortrekke for meg, men nok om det.

Blitz: Canon Speedlite 430EX II

Stativ: ikke noen erfaringer. Har selv Velbon Sherpa 600R. Ikke kulehode, og fungerer greit om jeg kan avse noen sekunder til ekstra justering når jeg bruker den. kosta meg 900 for noen år siden.

Lenke til kommentar

At EF 50mm f1,8 "ikke er spesielt god" er slett ikke riktig. Den er faktisk nesten på høyde med EF 50mm f1.4 når det gjelder skarphet og "nesten" like lyssterk. Svakheten i forhold til EF 50mm f1.4 er først og fremst byggekvaliteten som er "plastic fantastic" samt at den ikke gir like "myk" bokeh. Det siste kommer av konstruksjonen og antall lameller som brukes for å justere blenderåpningen.

Så EF 50mm f1.8 er faktisk ikke bare bra i forhold til prisen, den er rett og slett bra! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...