rocketmaster Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Hei! lurer litt p fremgangsmåter for å starte egen bedrift. Vet om et produkt med et visst potensiale innen servicenæringen, men er avhengig av både lokaler og oppstartskapital for investeringer i utstyr etc. Etablering av selskap i brønnøysund og å skaffe til veie evt. regnskapsfører og slikt er greit, men fremgangsmåten for de øvrige tingene en må passe på er mer uklar. Først og fremst hvordan skaffe kapital. Ønsker helst ikke en investor på laget som da stikker av med store deler av driftsresultatet. Er det vanlig å låne penger til oppstartskostnader i banken? Og i så fall hva er fremgangsmåten? (pesentere produktet, inntjeningsmuligheter, budsjett? etc? ) Hvor lett/vanskelig vil det kunne være å få hjelp til å komme i gang ? investeringer vil nok i første omgang ligge på 1 til 1,5 millioner, i tillegg kommer lokaler, ansatte og litt markedsføring - spesielt i oppstarten :-) Noen med erfaring og kunnskap rundt dette?? :-) Lenke til kommentar
rocketmaster Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Prøver å legge inn en linje så jeg havner på fremsiden en liten stund... kanskje noen med litt innsikt oppdager denne tråden da? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg kan tenke meg at det ikke er lett å låne penger av banken til et sånt "risikoprosjekt", det vanligste er å ha en investor med. Lenke til kommentar
Franken Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 For å starte butikk er du avhengig av å ha noen som tror på deg. Det gjelder både investor, bank, familie, osv. Dette er absolutt første bud. For at noen, foruten din mor eller kjæreste din, skal ha tro på deg og prosjektet ditt må du bevise at det er verdt å tro på. Det gjøre du gjennom en forretningsplan. Denne må du selv lage og presentere for de som skal investere, om det er banker eller investorer. Uansett hvem som skal investerer så er det kun en ting som er relevant; risiko vs avkastning - hvor mye og når får jeg igjen pengene mine? Uansett. Det jeg vil frem til er: før du har laget en forretningsplan er det nok tvilsomt at noen i det hele tatt ønsker et møte med deg. Jeg vil absolutt anbefale deg å gjøre dette før du tar kontakt med noen som helst. Tar du kontakt uten en forretningsplan så risikerer du å brenne broen "til neste gang". Du skaper fort det inntrykk at du ikke har tenkt igjennom dette eller ikke engang googlet "how to start a business", he he. Googler du forretningsplan så finner du massevis av hjelp og tips til hvordan du skal lage den. Når den er klar, og hvert aspekt er nøye gjennomtenkt, er du klar for å tigge etter penger! Om produktet ditt er revolusjonerende så kan Innovasjon Norge vært ett godt alternativ. Oppfyller du kravene Innovasjon Norge stiller så er mottar du gratispenger fra skattebetalerne. Lykke til! Lenke til kommentar
rocketmaster Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Takk for tilbakemelding :-) Produktet er definitivt ikke revolusjonerende, så Innovasjon Norge er nok lite interessert i dette :-) Dette er mer en tjeneste som det finnes lite av på markedet i dag. Det finnes, men svært få driver med dette. Oppstartsmessig vil det nok på mange måter likne å starte en butikk. håper både mor og kjøreste har tro på meg, men litt dumt om ingen andre lar seg overbevise Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå