Gå til innhold

Lærling etter endt VG3

Anbefalte innlegg

Hei.

Har skaffet meg lærlingplass til høsten etter jeg er ferdig med studiespesialiserende etter 3 år. Da skal jeg gå på skole en dag i uken ved siden av å jobbe, kanskje gjøre det privatist og. Problemet er at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å få karakter i gym og sliter litt med å bestå i matte. Mister jeg lærlingplassen visst jeg stryker i fagene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stryker du i gym så tror jeg ikke du får året ditt godkjent. Tror du må ta året på nytt for å få godkjent.

Men gym er nok et fag du skal delta i. Tror nok en arbeidsgiver kan komme til å se på gymkarakteren din. Mange som vil ha folk som er "oppegående"

Lenke til kommentar

Har vert på intervju og fått tilbakemelding på at det var veldig positivt og at jeg fikk lærlingplassen, de vet allerede om alle karakterene mine og sånt. Det går vel å ta gym som privatist? Har lest enn plass at jeg ikke får fagbrevet før jeg har gjort ferdig fag som jeg har strøket på. Det jeg lurer på er om jeg fremdeles har læreplassen selv om jeg stryker.

Lenke til kommentar

Du kan bli lærling selv om du stryker matte og/eller gym, og du kan gå opp til fagprøve. Etter endt fagprøve vil du derimot ikke få utstedt fagbrevet med stryk i disse fagene. Dersom du ikke tar opp fagene i perioden du har lærling har du to år på deg etter at fagprøven er bestått å ta opp fagprøven, ellers vil læretiden din bli annulert. Det er kun yrkesfagene som må være bestått for å bli lærling.

Dersom du kan få PPD til å dokumentere skrivevansker eller problemer i matte kan du søke fylkeskommunen om fritak i vurdering av disse fagene, og allikevel få utstedt fagbrevet etter endt læretid. Tror det er tre fellesfag man kan stryke med slik dokumentasjon.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Du kan bli lærling selv om du stryker matte og/eller gym, og du kan gå opp til fagprøve. Etter endt fagprøve vil du derimot ikke få utstedt fagbrevet med stryk i disse fagene. Dersom du ikke tar opp fagene i perioden du har lærling har du to år på deg etter at fagprøven er bestått å ta opp fagprøven, ellers vil læretiden din bli annulert. Det er kun yrkesfagene som må være bestått for å bli lærling.

Dersom du kan få PPD til å dokumentere skrivevansker eller problemer i matte kan du søke fylkeskommunen om fritak i vurdering av disse fagene, og allikevel få utstedt fagbrevet etter endt læretid. Tror det er tre fellesfag man kan stryke med slik dokumentasjon.

Tusen takk for svar, var akkurat det jeg lette etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...