Gå til innhold

Praktisk hjelp på altinn for registrering av MVA etc?


Anbefalte innlegg

Må si jeg synes altinn er forferdelig rotete og vanskelig å forholde seg til.

 

Jeg skal nå søke om registrering i Merverdiavgiftsmantallet ettersom jeg har passert 50 000 i omsetning (u.mva) på min enkeltmannsforetak. Har funnet tak i den såkalte "del 2" brosjyren som skal fylles ut, men hvordan leveres den "elektronisk?" Noen som kan gi meg en rask beskrivelse av hvor man "clicker" for å komme til mål? Er det forresten ikke viktig at det blir signert "for hånd" på nederste felt?

 

Hvor/hvordan søker man om å levere mva oppgaven engang i året ettersom omsetningen kommer til å bli under en million kr i året?

 

Hvordan dokumenterer man for at man har omsatt for over 50 000? Skal jeg sende inn en direkte kopi av de fakturaene (første som utgjør 50 000) til kunden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si jeg synes altinn er forferdelig rotete og vanskelig å forholde seg til.

 

Jeg skal nå søke om registrering i Merverdiavgiftsmantallet ettersom jeg har passert 50 000 i omsetning (u.mva) på min enkeltmannsforetak. Har funnet tak i den såkalte "del 2" brosjyren som skal fylles ut, men hvordan leveres den "elektronisk?" Noen som kan gi meg en rask beskrivelse av hvor man "clicker" for å komme til mål? Er det forresten ikke viktig at det blir signert "for hånd" på nederste felt?

Logg inn først; gå til forsiden - samordnet registermelding (i rubrikken aktuelle skjema og tjenester) - "hvor finner du skjemaet" - merk av endring/nye opplysninger - fyll ut eksisterende org.nr. - kryss av for nyregistrering e.l. under området "merverdiavgiftsregisteret. Signering for hånd er ikke nødvendig, så lenge du har logget inn på en måte som gir tilstrekkelig sikkerhet, så kan du "signere digitalt" (her er det flere muligheter og sikkerhetstrinn, hvor Buypass-kort er sikrest, og engangskode pr sms nest mest sikkert)

 

Siden Altinn henter inn data for org.nr underveis i prosessen, og mitt org.nr. allerede er mva-registrert, så får ikke jeg opp alternativet for nyregistrering, og kan dermed ikke hjelpe så mye videre.

 

Hvor/hvordan søker man om å levere mva oppgaven engang i året ettersom omsetningen kommer til å bli under en million kr i året?

Det tror jeg du kan krysse av for en eller annen plass på samme skjema, uten å huske hvor, og som nevnt, når jeg allerede er registrert, så får ikke jeg opp de samme valgene (interaktive skjema kan være både fordel og ulempe...).

 

 

Hvordan dokumenterer man for at man har omsatt for over 50 000? Skal jeg sende inn en direkte kopi av de fakturaene (første som utgjør 50 000) til kunden?

Ja. Enten som digitale vedlegg til skjemaet (tror dette er mulig); eller om du ikke gjør dette blir du bedt om sende det med vanlig post.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...