Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til emnet Ernæring og Helse! -NaturfagOppgave


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går vg1 medier- og kommunikasjon og naturfag er det avsluttende faget iår. Derfor vil jeg som siste innspurt til karaktersettingen få en 6-er, det er ihvertfall det som er målet mitt. Men det avhenger av at jeg får en 5+/6-er på denne oppgaven her.

 

Jeg sliter med å vite hva som skal stå hvor i teksten og slet med en problemstilling. Derfor satset jeg på å få hjelp av dere. Det jeg trenger hjelp med er om noen har en mal på hvordan jeg kan skrive denne oppgaven på best mulig måte og hva problemstillingen kan være.

 

Oppgaven står nedenfor og tusen takk på forskudd!!

 

 

 

 

 

Ernæring og helse - Oppgave

 

Rammer:

 

1 og 1 eller 2 og 2, 500 ord +/- 50 , 1000 ord +/- 100, velg et tema og en problemstilling, innledning, hoveddel, konklusjon, kildehenvisning.

 

Forsøk å finne konkrete tall/bruke grafer/tabeller osv. når dere skriver oppgaven. Det kan være lurt å bruke linker/filer som ligger i mappen ERNÆRING OG HELSE. Det kan også være lurt å vise til konkrete forskningsresultater for å underbygge påstander dere kommer med. Bilder kan også taes med i oppgaven.

 

 

 

TEMA:

 

Media og kroppsidealer – er det større fokus på utseende og kropp i dag enn før?

 

Diabetes - den nye folkesykdommen

 

Spiseforstyrrelser hos ungdom (hva er det og hvorfor får noen et anstrengt forhold til mat?)

 

Vi blir stadig tyngre – hvorfor veier vi mer i dag enn vi gjorde før?

 

Ernæring og trening

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som vil gi god uttelling her er om du klarer å koble alle disse påstandene/tema.

 

Media fokus på en perfekt kropp, muligheten for er stillesittende liv og lett tilgang på fet og usunn mat kan være et utgangspunkt.

Diabetes, spiseforstyrrelser og økt kroppsvekt kan alle sees som symptomer på et samfunn hvor vi bruker mat til noe mer enn bare å bli mette.

Spiseforstyrrelse - usunn/urealistisk syn på egen kropp og slik man tror den burde være.

Diabetes - en av årsakene er feil og usunn ernæring

Økt kroppsvekt - vi spiser mere enn vi trenger, særlig fet og søt mat. (Sukker og fett er rimelig, protein er dyrt og smaker ikke like godt)

 

Problematiser påstandene, er de riktige.

Er det mer fokus på utseende i media nå enn før? Hva så? Hvem er det dette påvirker mest?

Gjør tilsvarende for de andre påstandene.

 

Strukturen er jeg ikke sikker på, men jeg tror jeg ville valgt å starte med å problematisere temaene. Gjerne hver for seg.

Deretter begynne å koble dem sammen. Pass på at du ikke sier i mot deg selv i de to delene.

Så tror jeg det hadde vært fint å avsluttet med forslag til god ernæring og trening som en løsning på de fire første teamaene.

 

Noe med at med sunn trening og ernæring vil man få det godt med egen kropp. Man vi føle seg tryggere på seg selv, motvirke både spiseforstyrrelser og media fokuset. Trening og riktig kost motvirker diabetes(tror jeg) og overvekt.

 

Hvis du finner artikler i blader, aviser eller internett som bekrefter det du skriver, slik at det ikke bare blir din/min synsing, bør dette bli bra. Husk referanser til kilder, og ikke klipp og lim det du finner, men skriv om det. En 6'er kandidat skriver med egne ord!

 

Et tips til slutt er å snakke med læreren, så du vet hva som forventes. Kanskje er jeg på bærtur i forhold til hva din lærer ønsker, jeg tror det ikke men det er han/henne som skal sette karakteren og ikke jeg.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det som vil gi god uttelling her er om du klarer å koble alle disse påstandene/tema.

 

Media fokus på en perfekt kropp, muligheten for er stillesittende liv og lett tilgang på fet og usunn mat kan være et utgangspunkt.

Diabetes, spiseforstyrrelser og økt kroppsvekt kan alle sees som symptomer på et samfunn hvor vi bruker mat til noe mer enn bare å bli mette.

Spiseforstyrrelse - usunn/urealistisk syn på egen kropp og slik man tror den burde være.

Diabetes - en av årsakene er feil og usunn ernæring

Økt kroppsvekt - vi spiser mere enn vi trenger, særlig fet og søt mat. (Sukker og fett er rimelig, protein er dyrt og smaker ikke like godt)

 

Problematiser påstandene, er de riktige.

Er det mer fokus på utseende i media nå enn før? Hva så? Hvem er det dette påvirker mest?

Gjør tilsvarende for de andre påstandene.

 

Strukturen er jeg ikke sikker på, men jeg tror jeg ville valgt å starte med å problematisere temaene. Gjerne hver for seg.

Deretter begynne å koble dem sammen. Pass på at du ikke sier i mot deg selv i de to delene.

Så tror jeg det hadde vært fint å avsluttet med forslag til god ernæring og trening som en løsning på de fire første teamaene.

 

Noe med at med sunn trening og ernæring vil man få det godt med egen kropp. Man vi føle seg tryggere på seg selv, motvirke både spiseforstyrrelser og media fokuset. Trening og riktig kost motvirker diabetes(tror jeg) og overvekt.

 

Hvis du finner artikler i blader, aviser eller internett som bekrefter det du skriver, slik at det ikke bare blir din/min synsing, bør dette bli bra. Husk referanser til kilder, og ikke klipp og lim det du finner, men skriv om det. En 6'er kandidat skriver med egne ord!

 

Et tips til slutt er å snakke med læreren, så du vet hva som forventes. Kanskje er jeg på bærtur i forhold til hva din lærer ønsker, jeg tror det ikke men det er han/henne som skal sette karakteren og ikke jeg.

 

Lykke til.

 

 

Tusen hjertelig takk!

Dette hjalp meg veldig mye for denne oppgaven, fikk mye bedre oversikt og forstod oppgaven mye lettere etter jeg leste innlegget ditt.

 

Takk igjen!

 

Mvh

Mohammed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...