Gå til innhold

Bilde er bra i PS, fargene blir grå i andre programmer

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skaffet meg lighroom og overførte et bilde til Photoshop via "Edit in..". Sittet å fiklet med det i mange timer nå og var fornøyd med farger og slikt. Jeg lagret det så som jpg og sjekket det via andre bildeprogram. Da fikk jeg et sjokk når jeg så hva som hadde skjedd med fargene.

post-20387-1272993798,2202_thumb.jpg

Dette er slik fargene skal være og slik de er om jeg importerer bildet inn i PS via Adobe Camera raw.

post-20387-1272993858,6396_thumb.jpg

Slik ble fargene da jeg importerte via Lighroom.

Hva har Lightroom gjort med bildet her?

Noe jeg oppdaget nå er at når jeg maksimerer det gråe bildet her i Firefox blir fargene plutselig korrekte. Det skjedde ikke i Google Chrome eller IExplorer. Kan noen forklare meg hva som skjer her?

Jeg regner med at bildet blir riktig om jeg sender det til en fotograf, men familiemedlemmer kommer til å se disse bildene i Explorer og de vil da bli rimelig skuffet.

Jeg har kalibrert skjermen med Spyder, så det skulle ikke være noe galt med skjermprofilen. Eller..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fargerom. Det ene er i sRGB, det andre er i ProPhoto RGB. I min browser ser begge stort sett like ut, mens thumbnails er forskjellig.

Visning av bilder i forskjellige fargerom - sett deg mer inn i temaet. :)

Tips: Med mindre du skal trykke bildene, du vet at trykkeriet/printeren støtter det større fargerommet, og du vet hva du gjør og at du ikke får vist de "fulle" fargene på skjermen din der du sitter og redigerer, så er det ikke noe stort poeng å bruke noe "større" enn sRGB. Hvis bildene skal ende opp på web, så er det ikke noe poeng å bruke annet enn sRGB. :)

Lenke til kommentar

Se der ja. Visste det måtte være noe. Kan du fortlle meg åssen jeg får lagret/konvertert til sRGB? Som jeg har forstått det så er det under Edit -> Color settings man skal stille inn dette. Men uansett hva jeg velger der så blir fargene gale. Jeg fikk det til via "Save for web". Der var det et eget avhuking for "Convert to sRGB".

Edit: Jeg fikk konvertert omsider ved å stille inn sRGB i Color settings og så laste inn bildet på nytt.

Takker for en lærerik aften

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Hvit er ikke hvit i Photoshop hos meg. Den er mer eggehvit/lys gul. Gjelder også Bridge, men ikke CameraRaw og Windows Explorer (png-filer).

Kvifor?

Jeg hadde fkatisk samme problem. Det er skjermprofilen din som kødder det til. Jeg fikk bekjeden om når jeg åpnet PS at skjermprofilen min var skadet. Valgte jeg "Use anyway" ble hvit gult. Valgte jeg ignore, ble hvit hvit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...