Gå til innhold

Mac eller PC ?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hjelper kjæresten min med å kjøpe en ny laptop.

Hun skal bruke dataen til surfing, film titting og hun driver en del med bilder, men trenger ikke en ekstrem kraftig pc for bilderedigering osv. Hun skal sannsynligvis bruke den etterhvert i studie og som arbeidsmaskin.

Hun liker macdesignet og generelt enkeltheten veldig godt. Hun har problemer med hennes eksisterende pc med at den skrur seg av etter 30 min (sannsynligvis fordi den blir for varm, den er 4 år gammel) så hun er litt ivrig på å prøve mac. Som macmotstander prøver jeg å finne henne et godt pcalternativ. Syns 10 000 blir for mye å bruke på en data pga design.

Hun tenker på:

13": 2.66GHz

Intel Core 2 Duo-prosessor

4 GB Hukommelse

250 GB harddisk

SD card slot

Built-in 10 hour battery2

NVIDIA GeForce 320M-grafikkprosessor

10 000 kr

Prøver å finne henne et godt pc alternativ til denne. Gjerne med større harddisk og 15" men ikke større. En pc som holder en stund!

På forhånd takk

Kåre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Næh .... hvis hun vil ha en MacBook, så for all del la henne få det. Folk kjøper Mac'er av andre grunner enn ren ytelse uansett, og design er viktigere for noen.

Eventuellt kan hun se på noen Dell modeller - noen av dem har også et design som kanskje kan falle i smak. Eller Sony Vaio, når de kommer til Norge igjen.

Lenke til kommentar

takk for svar og forslag

13" fordi den er billigst. hun syns 10k er mye penger for en data så jeg leter etter noe kanskje ned mot 6?

har sett på den Dell Vostro og den høres veldig bra ut. erfaringer på denne? bra batterilevetid? støy? blir den fort varm?

Lenke til kommentar

takk for svar og forslag

13" fordi den er billigst. hun syns 10k er mye penger for en data så jeg leter etter noe kanskje ned mot 6?

har sett på den Dell Vostro og den høres veldig bra ut. erfaringer på denne? bra batterilevetid? støy? blir den fort varm?

Støynivå opp i mot 34db, noe som er meget bra, god innsynsvinkel på display, temperatur målt på undersiden under tung bruk 32.9grader, også veldig respektabelt. Batteritid ca. 4 timer ved lett bruk, noe som ikke er blant de beste men greit nok.

Alle data er tatt fra test av V13 varianten med SU3500 cpu og 30W batteripakke. Review Dell Vostro V13 Notebook

Lenke til kommentar

Du får en Macbook for 7990 kroner. Hvis hun stort sett skal bruke den til surfing, film og enkel bildebehandling så er den mer enn god nok. Riktignok utført i plast, men likevel langt mer robust enn de fleste PC-er til 6000 kroner. Batteritiden er også bedre enn på de fleste billige PC-er. Uansett, det er endel smak og behag. Anbefaler at hun tar seg en tur til nærmeste Apple-forhandler og prøver en Macbook før hun bestemmer seg.

Lenke til kommentar

Hun liker macdesignet og generelt enkeltheten veldig godt. [...] Syns 10 000 blir for mye å bruke på en data pga design.

Hun betaler for langt mer enn design, blant annet nevner du jo selv brukervennligheten. Jeg vil tippe at du med din kjærestes behov og preferanser kan se mer eller mindre helt bort fra alle mulige spesifikasjoner, det som teller er at det er en solid maskin med god batteritid som bare funker; ingen av oppgavene hun skal gjøre krever allverden. Jeg skal ikke si at ytelse er helt uvesentlig, men betydningen er sterkt overvurdert.

Hva slags programvare bruker hun til bilderedigering? Greit å ha tenkt gjennom før man velger system -- Adobe-programmer er tilgjengelig uavhengig av om man har Windows eller Mac OS, iPhoto/Aperture er naturlig nok kun tilgjengelig på Mac-plattformen, mens det sikkert finnes noen andre til Windows som kun er tilgjengelige der.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...