-kate Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) jeg har litt problemer med å skjønne kordan man tegner et koblingsbrett, kordan den skal kobles liksom. noen som vet?? ## topic endret av ilpostino ## Endret 5. mai 2010 av ilpostino Lenke til kommentar
-kate Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 hvordan en motor skal være koblet** Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Normal fremgangsmåte er å begynne med samleskinne. Trekker ledningene ned til sikring, og så til bryter, før det ender opp i motor. Alle 3 ledninger må tegnes hele veien. Symbolet for motor er kun en ring med en "M" inni. Verre bør det ikke være dersom det er kun tilkobling av motor og ikke annen funksjonalitet. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Normal fremgangsmåte er å begynne med samleskinne. Trekker ledningene ned til sikring, og så til bryter, før det ender opp i motor. Alle 3 ledninger må tegnes hele veien. Symbolet for motor er kun en ring med en "M" inni. Verre bør det ikke være dersom det er kun tilkobling av motor og ikke annen funksjonalitet. Her snakker du om flerlinjeskema. Koblingsbrett regner jeg at er motorens klemmebrett. Det tegnes som 6 pungter, 3 og 3 på rad tvers overnfor hverandre, lask tegnes evt. inn avhengig av om motoren skal kobles i stjerne, trekant eller med en stjerne/trekantstart. Endret 4. mai 2010 av SirAmp Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 http://www.datele.no/HTML/MEK.%201/Mek%201-filer/Automatikk/AUTOMATISERING-filer/MOTORER-filer/OPPGAVER/KLEMMEBRETT.htm husk å se på merkeskiltet om den skal kobles i trekant eller stjerne alt etter spenning og frekvens. noen motorer står det bare ett alternativ, for skip står det bare 60Hz f.eks. se etter pila på motoren for å kunne koble motoren til å gå i riktig retning. en god huskeregel er at du tar høyrehanda med tommelen opp og setter den inntill motoren med tommel opp. når du knipper fingrene litt sammen så ser du vilken retning som er den normale med RST eller andre fargekoder. så se etter pila. går den motsatt retning av hva dine fingrer gjør? vis den gjør det, bare bytt om 2 av fasene. da forskyver du magnetiseringen i motoren. ofte så står motorer med akselen ned i f.eks pumpe, skovler. da er denne teknikken god. men ligger den kan man bare prøve seg fram eller se på utformingen av motoren sitt utstyr som er koblet på. Lenke til kommentar
ggp Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 http://www.datele.no/HTML/MEK.%201/Mek%201-filer/Automatikk/AUTOMATISERING-filer/MOTORER-filer/OPPGAVER/KLEMMEBRETT.htm husk å se på merkeskiltet om den skal kobles i trekant eller stjerne alt etter spenning og frekvens. Frekvensen har vel ikke noen betydning i valg av stjerne/trekant? Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 den har stor betydning. på land/industri står det som regel bare 50Hz eller 60Hz i tillegg. merkeskiltet er delt opp i rader eller kolloner. står det HZ over så står det 50 og 60Hz under på hver sin rad. på den raden ved 50Hz står det og 230V trekant (delta) med strøm og effekt. på en annen rad med 50Hz står det kanskje 400V Y stjerne med strøm og effekt. det står og ofte som spenningsområder rund de norminelle spenningene. sånt må jeg se på hele tiden på skip. noen står det bare 60Hz på da og er ferdig lasket. kobler du på feil frekvens så vil du få høgere spenning og brenne opp viklingene i motoren. koblet for 2 dager siden en 2,5mm2 asynkro antar jeg på en motor som driver en generator som produserer strøm. her var merkeskiltet på nedsiden av motoren og motoren var vertikal. 0,5m over gulvet mellom 20 rør i mangen størrelser som krysset motoren. tenkte at her måtte jeg bare gjette om jeg skal koble i trekant eller stjerne. valgte trekant siden de fleste andre motorer var trekant. vis jeg hadde koblet den feil, hadde jeg fått en jævlig dårlig dag med å krype ned igjen i det hølet. glad jeg (håper) slipper å koble de 2 siste av den typen. jeg har ferie i 2 veker i dag. men jeg måtte bare få strøm på nødstrømsanlegget til skipet i dag først. 4x12V=24V/296Ah med 70mm2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå