jiinta Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Hei! Jeg sliter litt med en fysikkoppgave. Jeg lurer på om noen kan se om det er noen feil i avsnittet under, eller er det formulert riktig. "Når et foton med tilstrekkelig stor energi absorberes av et elektron, går noe av fotonets energi med til å få frigjort elektronet, mens resten av fotonenergien går med til å gi elektronet kinetisk energi. Energien til de frie elektronene i et metall er altså ikke avhengig av intensiteten til det innkommende lyset, men av frekvensen. Når lysets intensitet øker, vil det blir frigjort flere elektroner. På denne måten kan man altså få omgjort sollys til elektrisk strøm." Er det virkelig på denne måten vi får omgjort sollys til elektrisk strøm? På forhånd tusen takk for hjelpen! Jiinta92 Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jepp. Det er dette man på nynorsk kaller: den fotoelektriske effekten. Lenke til kommentar
jiinta Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Jepp. Det er dette man på nynorsk kaller: den fotoelektriske effekten. Tusen takk! Det var det jeg trengte å vite:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå