Gå til innhold

Kjøp av leilighet som student - får man mer lån/stipend fra lånekassen? Skattefradrag/tips/triks som student?

2bb1

Anbefalte innlegg

Heihei! Ligger an til at det blir kjøp av leilighet nå som studiene starter.

Vanligvis får man 6570 kr per mnd i sep/okt/nov/des/feb/mars/april/mai og 17520 kr i aug/jan, men vil man kunne få mer dersom man eier en leilighet (og følgende har lån på den)? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok! Hvordan er reglene for skattelette o.l. når man har lån av betydelig størrelse?

Finnes det en samleside for studenter hvor man kan finne slik informasjon, og ellers om hvordan ting bilr når man kjøper leilighet/flytter for seg selv (mtp. stipend, lån, skatt/skattelette osv.)?

Lenke til kommentar

Du får fradrag for renter og kostnader ifm lånet. Skatteetaten har informasjon.

Etter litt kjapp googling fant jeg ingenting konkret, men mulig du finner noe av interesse på Studenttorget.

Ellers forblir stipend og lån fra Lånekassen uendret. Du får økte utgifter i form av renter på boliglån, kommunale avgifter, vedlikehold og boligforsikring. Økonomisk er det det samme om du er student eller i fullt arbeid, enten har du råd eller så har du ikke. Så vidt jeg vet er det ingen spesialregler for studenter.

Om ikke du får svar på alt du lurer på i tråden her, skal banken din kunne hjelpe deg med tall.

Lenke til kommentar

Jepp, har allerede snakket med banken, så det formelle er på plass. Årsbudsjett er satt opp (renter/lån, strøm, kommunale avgifter, vedlikehold, internett, mat, transport, hygienerelatert, møbler, klær, fritid o.l.).

Så prøver å sette meg inn i hvor jeg kan spare inn penger. Takk for linkene :)

Inkl. sommerjobbing regner jeg med å havne på ca 110-120k i årlig inntekt ved siden av studiene, men hvor mye er det snakk om i rentefradrag egentlig? For da kan jeg alltids tilpasse jobbingen slik at jeg får maksimalt rentefradrag. :)

Lenke til kommentar

Ok, takker!

Gitt renteutgifter på ca. 35 000 årlig, så vil jeg få 9 800 kr i skattelette årlig? Det bør jeg jammen huske å føre på selvangivelsen neste år! Gode penger å spare isåfall.

Ja har notert meg litt grenser som ikke bør overstiges:

- maks inntekt: ca. 120 000 kr

- maks formue: ca. 250 000 kr (?)

Og gitt at tabellen under fortsatt stemmer noen lunde, så kan det være greit å tjene mellom 83.333 og 177.222, siden det i inntektsgruppen over og under er betydelig høyere skatteprosent.

MARGINALSKATT PÅ LØNNSINNTEKT 2007

0 – 40.000: 0 %

29.998 – 57.558: 25%

57.558 – 68.800: 7,8%

68.800 – 83.333: 35.8%

83.333 – 177.222: 25.7%

177.222 – 400.000: 35.8%

400.000 – 650.000: 44.8%

650.000 - : 47,8%

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Inkludert bsu-skattefradraget på 4 000 kr, blir det ca. 14 000 kr i skattefradrag årlig.

Så hvis jeg tjener 100 000 kr iløpet av et år, må jeg skatte 25 700 kr. Trekker jeg fra skattefradraget ender jeg opp med 11 700 kr i skatt - altså 11,7 % skatt! Det lover jo veldig bra.

Andre tips/triks/nyttig info?? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...