SunnyBoy Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Hva menes det med at hdd kjøres i RAID ??? Kjøpte meg dette hovedkortet (ABIT KD7) til datan jeg skal ha i stereo benken i stua.... Har en 160GB maxtor som er partisjonert (10GB + 142GB------> Fikk faktisk 152Gb ut av den) Kan jeg ha denne i raid??? Lønner det seg?? Mener dette kortet gjør seg bra til musikk pc. med VIA VT8235 - 5.1 surround ludkort.... masse muligheter der Har masse mp3 som skal spilles på anlegget. Noen andre tips til en slik "Multimedia pc" mottas med takk...... Men ikke glem RAID spørsmålet mitt da folkens Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 RAID går kort og godt ut på at flere disker samarbeider som om de var en. Altså med to disker kan du sette dem opp slik at de oppfører seg som en dobbelt så stor disk og samtidig økt ytelse. Hvis det derimot blir feil på filer på den ene disken, ligger det ofte deler av samme fil på den andre, og dermed vil en diskfeil medføre et større tap av data enn ellers. Dette kalles striping. Eller du kan sette opp slik at to disker kjøres som om de var en der den ene er et eksakt speilbilde av den andre. Dette gir bedre datasikkerhet, men ingen ytelsesgevinst. Dette kalles speiling(mirroring). Andre RAIDoppsett er oftest en av de to ovenfor eller en kombinasjon av dem. F. eks. kan du ha mange disker i striping konfigurasjon for så å ha et par som speiler de stripede. Da får du både i pose og sekk for å si det sånn. Selv om hovedkortet har RAID behøver du ikke å benytte deg av det. F. eks. har mange raidhovedkort 2 vanlig og 2 RAID kontrollere. De vanlige er som du er vant til. Mens RAID kontrollerne kan velges om skal brukes med et RAID array eller om diskene som er koblet der skal oppføre seg helt vanlig, som om de var på en av de andre kontrollerne. Du må nødvendigvis ha mer enn en disk for å kjøre RAID, og vil derfor ikke ha muligheten med bare den ene du har. Diskene bør være like. Lenke til kommentar
SunnyBoy Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 takker for et glimrende svar..... Jeg lar den ene stå som vanlig jeg.... Men har dere/du noen andre tips til en slik "multimedia pc" ?? KOM MED DET Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Var jeg deg ville jeg prioritert støydempning i valg av resten av komponentene. Som f. eks. kjølere og vifter. Er jo litt irriterende hvis mp3 filene dine overdøves av en skjingrende pipelyd. Mange støydempningstriks koster heller ikke noe, bortsett fra et par minutter da -> f. eks. voltmodifisering av vifter for at de skal støye mindre. Skal du bruke den til profesjonell redigering av lyd ville jeg vurdert å satt den i et skap eller et annet rom for deretter å trekke lengre kabler, bedre støydempning finnes ikke! Det kan også være praktisk hvis det er noen 'utilregnelige' på besøk i musikksalen din, da de ikke kan ødelegge selve PCn din ved å søle øl eller lignende. En annen ting du burde putte litt penger i er vel et dugbart høyttalersystem. Men dette har jeg dessverre ikke stor nok peiling på. Koble PCn opp mot anlegget du kanskje har er jo forsovet en grei løsning. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Hva menes det med at hdd kjøres i RAID ??? Kjøpte meg dette hovedkortet (ABIT KD7) til datan jeg skal ha i stereo benken i stua.... Noen andre tips til en slik "Multimedia pc" mottas med takk...... Men ikke glem RAID spørsmålet mitt da folkens zzzz... er det andre også som mister løsta ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå