revan20 Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Hei, jeg sendte mail til en som skulle selge sin bilett gjennom finn.no. Han sa ok og han sa han skulle sende den neste dag, men som alle andre så sendte han den ikke så jeg gikk videre til en annen siden jeg trodde han hadde gått til en høyere buder. Så jeg kjøpte en annen bilett for 3000, og 5 dager senere, og 2 dager til festivalen så sender han meg en melding om at han har sendt den nå.. Så nå truer han meg med å anmelde meg for brudd på forbrukersloven hva må jeg gjør? :c Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Så langt som jeg kan se gjelder dette salg mellom privatpersoner. Derfor er forbrukerkjøpsloven urelevant siden den bare dekker saker der det er en profesjonell part og en forbruker. Derfor gjelder den vanlige kjøpsloven. Kjøpsloven: § 9. Leveringstid. (1) Skal tingen ikke leveres etter påkrav eller uten opphold, og følger tiden for levering heller ikke ellers av avtale, skal den leveres innen rimelig tid etter kjøpet. (2) Er det avtalt et tidsrom for levering, har selgeren rett til å velge tidspunktet om forholdene ikke viser at valget tilkommer kjøperen. (3) Har selgeren ved hentekjøp rett til å velge tidspunkt for levering, skal han i tide gi kjøperen melding om når tingen kan hentes. Sånt jeg kan se det har selger brutt avtalen om leveringtid, derfor er du ikke pliktig til å kjøpe produktet. Desto mindre den økte leveringstiden var vesentlig. Jeg vil påstå at den viktigste faktoren er hvorvidt selger sender det slik at produktet kommer før tidspunktet du må bruke billetten. Skulle selger forsatt påstå at dette er snakk om et forbrukerkjøp så bør selger også ha fått med seg at kjøper har angrerett på fjernsalg. I så fall kunne du enkelt og greit returnere produktet uten å betale så lenge det skjer innen 14 dager. Dette er vell å merke min vurdering av saken. Det kan være flere synspunkter på hva som er riktig i en slik sak. Endret 4. mai 2010 av Tokra Lenke til kommentar
revan20 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Tusen takk. Han gav seg med en gang.. Takker for svaret ditt, du reddet meg for 3000 kroner Så langt som jeg kan se gjelder dette salg mellom privatpersoner. Derfor er forbrukerkjøpsloven urelevant siden den bare dekker saker der det er en profesjonell part og en forbruker. Derfor gjelder den vanlige kjøpsloven. Kjøpsloven: § 9. Leveringstid. (1) Skal tingen ikke leveres etter påkrav eller uten opphold, og følger tiden for levering heller ikke ellers av avtale, skal den leveres innen rimelig tid etter kjøpet. (2) Er det avtalt et tidsrom for levering, har selgeren rett til å velge tidspunktet om forholdene ikke viser at valget tilkommer kjøperen. (3) Har selgeren ved hentekjøp rett til å velge tidspunkt for levering, skal han i tide gi kjøperen melding om når tingen kan hentes. Sånt jeg kan se det har selger brutt avtalen om leveringtid, derfor er du ikke pliktig til å kjøpe produktet. Desto mindre den økte leveringstiden var vesentlig. Jeg vil påstå at den viktigste faktoren er hvorvidt selger sender det slik at produktet kommer før tidspunktet du må bruke billetten. Skulle selger forsatt påstå at dette er snakk om et forbrukerkjøp så bør selger også ha fått med seg at kjøper har angrerett på fjernsalg. I så fall kunne du enkelt og greit returnere produktet uten å betale så lenge det skjer innen 14 dager. Dette er vell å merke min vurdering av saken. Det kan være flere synspunkter på hva som er riktig i en slik sak. Lenke til kommentar
futti Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Skulle selger forsatt påstå at dette er snakk om et forbrukerkjøp så bør selger også ha fått med seg at kjøper har angrerett på fjernsalg. I så fall kunne du enkelt og greit returnere produktet uten å betale så lenge det skjer innen 14 dager. For å ta den litt videre, så er ikke billetter omfattet av angrerett slik jeg forstår det. Lov om angrerett kap 5 §19 b sier: "Ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom." Prøver å finne utav dette og ser at f.eks. Billettservice refererer til denne bestemmelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå