Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

trøtt - hele tiden

10ger

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år gammel jente og er trøtt, nesten hele tiden. Jeg går i 2.klasse på vgs og det kan være utrolig plagsomt når jeg f.eks kommer hjem fra skolen og er nødt til å gjøre lekser, men jeg sovner bare istedet.. Jeg legger meg rundt kl 22 om kvelden og står opp kl 07. Jeg sover ofte noen timer når jeg kommer hjem fra skolen også. I helgene kan jeg sove til klokken 13-14 uten noe problem. Noen som har noen råd, kanskje vitaminer eller noe som hjelper mot tretthet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør absolutt gå til en lege og få en diagnose for deg personlig.

Jeg har hatt samme problem i flere år nå. I mitt tilfelle er det mangel på B-vitaminer, som er viktige for kroppen på mange måter relatert til mangel på energi som du beskriver. B-vitaminer finnes best i produkter av dyr som melk, egg, lever osv., men det er også noe i frukt, grønt og korn.

En god døgnrytme er såklart også viktig. Viktigere enn man muligens tror.

Det står mye nyttig på Wikipedia-artikkelen om B-vitaminer: http://en.wikipedia....wiki/B_vitamins

Lenke til kommentar

Du bør absolutt gå til en lege og få en diagnose for deg personlig.

Jeg har hatt samme problem i flere år nå. I mitt tilfelle er det mangel på B-vitaminer, som er viktige for kroppen på mange måter relatert til mangel på energi som du beskriver. B-vitaminer finnes best i produkter av dyr som melk, egg, lever osv., men det er også noe i frukt, grønt og korn.

En god døgnrytme er såklart også viktig. Viktigere enn man muligens tror.

Det står mye nyttig på Wikipedia-artikkelen om B-vitaminer: http://en.wikipedia....wiki/B_vitamins

Ja jeg vurderer å gå til legen, men det er også mange av mine venner og andre ungdommer på min alder som sliter med trøtthet. Men nå har dette blitt et veldlig stort problem for meg, så jeg bør nok sjekke meg

Lenke til kommentar

Det er et stykke fra "lat og trøtt tenåring" til det du beskriver. Tur til lege for blodprøver kan være en god idé. Dersom det er opplagt at du spiser ensidig og aldri trener er også det noe du burde gjøre noe med.

Jeg trener 3-4 ganger i uken og spiser ganske sunt, så jeg tviler på at det er det som er problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg støttar forslaget om å gå til lege.

Eg føler meg òg trøtt av og til, utan at eg har sove for lite. Eg har ein idé om at ein kan verte trøtt av å sove for mykje òg, og ville kanskje prøvd å ikkje endre døgnrytmen for mykje i helgene. Det er lov å legge seg litt seinare, men kva med å stå opp kl. 9? Eg trur ikkje det å sove på dagen er eit godt bidrag til døgnrytmen heller.

Eg har ikkje noko vitskapeleg grunnlag for påstandane mine, kun eigne oppfatningar. :)

Lenke til kommentar

Mye forskjellig som kan forårsake dette og det er vanskelig å kunne komme inn på alt, men kjenner til at det kan være forårsaket av mineralmangel. Har sett folk ha meget god effekt av å ta ZMA-tilskudd når de hardtrener en del og ellers har god ernæringsstatus og fordøyelse. ZMA er en blanding av Zinc (Sink) og Magnesium.

Hvis du ikke tar vitaminer/mineraler/Omega-3 så kan du heller vurdere å teste flytende Mivi total plus (høy biotilgjengelihet) en periode og ta et godt Omega-3 produkt.

Ikke nøl med å komme deg til lege å få undersøkt problemet nærmere. Bedre med et besøk for mye enn et for lite.

Lenke til kommentar

Er gutt og på din alder, sliter med dette problemet selv. Nå i det siste skylder jeg på pollenallergi. Ellers har jeg opprettet en lignende tråd tidligere, skal finne den en dag og linke. Si ifra om du finner ut av noe TS, kanskje det kan hjelpe meg og andre ^^

Ellers skylder nok min trøtthet også overtrening i det siste. Overskuddsenergi av trening my ass... :whistle:

Lenke til kommentar

Hei.

Kan du prøve Rosenrot-tabletter i et par uker og se hva som skjer? Hvis det hjelper sliter vi med det samme :)

Rosenrot er en naturmiddel som hjelper mot trøtthet, øker sexlyst og diverse andre ting og selges i dagligvarebutikker og apoteker. Anbefaler apotek da de selger kjente merker og pris. Uansett bør du søke rundt om det, men det skal ikke være noen kjente alvorlige bivirkninger.

Lenke til kommentar

Har du problemer med at du plutselig kan sovne mitt på dagen mens du gjør noe annet og hender det at du våker mitt på nattet med pusteproblemer?

Viss det er tilfellet,

er det mulig du lider av Apné,

var jeg deg ville jeg gjort som en del andre har anbefalt,

ta en tur til legen,

det skader ikke.

Lenke til kommentar

Rosenrot finnes jo i flere former (flytende og tabletter). Men tabletter er det enkleste som også gir virkning med en gang. Tatt det i flere år og av erfaring er tabletter fra apoteker absolutt det beste med bra kvalitet. Bare husk mengde, ellers ødelegger man fort søvnrytmen. Kjenner også til mange som bruker det, og ingen har meldt ifra noe bivirkninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...