Gå til innhold

Random tanke: Leve som uteligger i en uke

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har iløpet av de siste dagene vurdert å ta ut en ferieuke og tilbringe den på gata i Oslo eller en annen større by. Ideen er å se om det er mulig for en kraftig bygd 20-årig mann å leve i en eller to uker på gata med et veldig bregrenset utvalg hjelpemidler, eventuelt hvor vanskelig det blir.

Planen er å få se litt på hvordan det egentlig er å leve på gata, og om det er vanskelig/lett å tilegne seg penger og/eller mat ved hjelp av lett tigging (å sitte offentlig med en kopp foran seg). Jeg tror ikke jeg vil oppsøke "miljøet" under oppholdet mitt, da det kan være noen uvennlige sjeler blant dem.

Så grunnen til at jeg skriver om dette er at jeg er fra en relativt liten stad i Vesterålen i Nordland og er ikke kjent med miljøet i Oslo, samt at jeg trenger litt veiledning angående lovligheten med dette. Jeg er også interessert i å vite hvordan jeg ville blitt behandlet av mine vekterkolleger. Jeg har hørt flere snakke om at det er "ulovlig å tigge", mens andre sier at det er fullt lovlig. Selv kan ikke jeg se problemet med å sitte offentlig med en kaffekopp som er tom for kaffe...

Er dette en dårlig idé? Er det en god idé? Kanskje noen av dere har lyst til å være med på dette?

Jeg er forresten forberedt på at dette kan bli farlig, tøft og vanvittig kjedelig. Jeg vil gjøre dette for å få en ny vinkling på ting, observere folk og få en bedre forståelse ovenfor de av oss som gjør dette hele tiden.

Foreløpig utstyrsliste:

- 1x pakke Rød 3 rulletobakk

- 2x pakker Rizla rullepapir

- 1x kniv (ikke til selvforsvar)

- 100 kroner i kontanter

- Evt. mobiltelefon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du først prøve og se hvordan livet som uteligger er så tror jeg kansje du må prøve mere en en uke for og virkelig få se det. 1 uke med sol og varme er nok vesentlig lettere en mnd på mnd med kulle snø og slaps. Skjønner man ikke har muligheten for og ta seg så mye fri men i løpet av en uke så tror jeg det vanskligste du oplever er og sove og kjenne sulthets følellsen. Spesielt når du skal ha med deg både penger og tobakk. Da har du så du greier deg med det en uke og med 100 kr får du vann og en liten matbit eller 2 halveis. Skal du virkelig få noe ut av uka så ha med en pose og sove i og en papp kopp og tigge penger i... Kjøp det du trenger for pengene deu får. Er det uteliggerne gjør. Mat kan du jo også skaffe deg på en suppe stasjon fra frelsearmen eller lignede.

Ta ett par uker på vinteren så får du virkelig kjenne på det harde liv

Lenke til kommentar

Det viktigste når du lever på gata er å få tak i en gratis vannkilde.

Som en drikkefontene eller noe sånt.

Dette er da din base of operations, og du skal alltid holde deg nær denne.

Det neste du må tenke på er budsjett.

En frokost til 10-15 kroner, og middag til rundt 20-30 kroner.

Det er minstekravet, du MÅ få tak i minimum så mye hver dag for å kunne overleve på gata.

Et tips til frokost er banansandwich.

Du kjøper en sånn kort pariser, helst grov.

Fant f.eks en til 5 kroner på bunnprisen i dag.

Ta et jafs av pariseren, Grav ut innmaten (og spis den seff).

Skrell bananen og putt den inni den hule pariseren. :new_woot:

Godt.

Middagen må bestå av protein.

Du trenger også C-vitaminer.

Gå innpå en matvarebutikk med salatbar, og vei denne nøye. Du får cirka 3 hekto for 30 kroner.

Du skal kjøpe så mye du har råd til.

Få med en del kjøtt.

Let over hele butikken også, ikke bare i salatbaren.

Potet er ofte billig og ikke så verst rå.

Minimais på hermetikk. BILLIG!

Unngå generelt citrusfrukter, det ødelegger tennene.

Derfor er det vanskelig å få tak i C-vitamin, men kjøp noe grøntfor og andre frukter så går det nok fint.

For å få midler til alt trenger du et yrke.

Ikke sats på flaskepanting, da det er stor konkurranse på dette markedet.

Tigging er det letteste.(ikke spørre folk, men bare sitte der)

Gjerne med en form for underholdning, som f.eks gitar.

Eller noe originalt.

Ikke noe fysisk, du får ikke i deg nok mat til å drive med noe fysisk over lengre tid.

Du må stole en del på flaks også, du må alltid se på gata og se etter mynter.

Ikke spis lite og ofte.

Få kroppen over i sparemodus ved å spise 2-3 ganger om dagen, men så mye som du kan hver gang. Altså, du må samle opp ting til større måltider.

Du trenger også et dass.

Gjerne på et kjøpesenter.

Du kan ikke gjøre fra deg ute, blir du sett blir det dyrt for deg.

Hygiene er viktig for at du ikke skal bli syk.

Dette har jeg ikke noe erfaring med, så jeg vet ikke hvordan det skal gå.

Du må nok finne et sted der du kan bade eller dusje.

Kommer sikkert på mer, men dette er hvertfall basiscs.

Endret av bollerbrus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det som nesten kunne vært like spennende, er å ta en Bear Grylls én uke ute i norsk natur. Kun ta med deg selv og tennstål, og se hur det går!

Det har jeg tenkt å gjøre til sommeren.

Det skal jeg og!

Høres mye bedre ut enn å tigge spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det virker egoistisk av deg. Pengene du tigger kunne gått til noen som virkelig trenger det. Tenk på de som faktisk ER uteliggere. Da støtter jeg heller Bear Grylls-forslaget litt lenger oppe her ;)

Det kan lett løysast ved å gi tilsvarande beløp til uteliggarane når du er ferdig, eller jobbe frivillig på eit suppekjøkken e.l.

Kunne godt tenkje meg å prøve sjølv, har fri 3,5 mnd i sommer/tidlig haust så kvifor ikkje.

Lenke til kommentar

En måte å få ordnet seg mat er Rema 1000. Rundstykker til en krone stykket. Da skal du ikke trenge å finne så mange flaskene å pante for å få noe i magen.

Ser en nevner at man må ha proteiner til middag. For å overleve i lengden så stemmer det, men når vi snakker så kort som en uke så er ikke det like viktig. C-vitaminer? Gå rundt på kjøpesenter og smak på druer eller melonbiter og lignende som de legger ut som gratis smaksprøver. Det er utrolig mange muligheter.

Har selv opplevd å være blakk en uke før jeg fikk penger igjen. Og da var matskapet allerede skrapa. Det er ikke så vanskelig. Det viktigste er som nevnt tilgang på rent vann. Resten greier du å improvisere. Tørre rundstykker er kanskje ikke så godt, men en pakke med f.eks. skinkerull gir masse smak og holder et par dager. Koster ikke tjuekroningen en gang. Det er bare å finne 8 halvannenlitersflasker det.

Bananer som begynner å bli brune er et annet tips. De selges billig. Du kan forresten sjekke kiwi etter datovarer også. Eller bare containere bak butikken. Mulig å finne masse spisbart der. Er ikke bare ferskvarer som kastes heller så ikke la deg skremme.

Hvile er også viktig. Du må ha en god plass å sove. Sovepose er et must.

Lenke til kommentar

Bakerar er ein god kilde til gratis brød, kvar dag kastar dei alt brødet dei ikkje får solgt, eit fåtall er greie og gir deg brødet eller donerar det til eit suppekjøkken, men ventar du ved søppelcontainaren i rette øyeblikk kan du fint ta det utan å bekymre deg for at det kjem i kontakt med anna søppel. Ein klassikar er å legge ei rein papp-plate i containeren. Bare pass på at det ikkje er automatisk søppelpresse der ;).

Lenke til kommentar

Lykke til OP, dette virker interessant.

Det som nesten kunne vært like spennende, er å ta en Bear Grylls én uke ute i norsk natur. Kun ta med deg selv og tennstål, og se hur det går!

Det har jeg tenkt å gjøre til sommeren.

Det skal jeg og!

Hah, dette har jeg faktisk tenkt på i et par år nå. Vi har svære skoger her med både bjørn og ulv, så det blir spennende.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Angående brødskjæremaskinene. (til dem som ikke vet det) Det er en skuffe nederst der alle skalkene faller ned. Dra ut den skuffen, og du kan finne store mengder skalker. :)

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, håper på fler :)

Jeg så på det med sovepose som en luksusting, men jeg antar jeg burde ta med meg en sovepose likevel.

Ville vel vært bedre, dagen før ud starter. Å kjøpe nødvendig utstyr for en eller annen sum, men en liten sum. Slik at ved å bruke sovepose (kjøpt såklart), så ofrer du muligheten for en god jakke pga prisforskjellen osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...