sdf123 Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg har i dag en server som jeg egentlig er fornøyd med, microsoft server 2008, men syntes det alltid er moro med å utforske nytt. Jeg har da hørt en del bra om ZFS, bla at alle diskene man har kan kjøres sammen til "en stor disk", slik at man kan legge til og fjerne disker som man vil og i tillegg også har sikkerhet som i et raid 5 oppsett. Men hva er egentlig forskjellen på RAID og ZFS(for man kan vel sammenligne disse?). Fordeler/ulemeper? Det er vel sånn at man må over på Solaris for å få stabilt ZFS? Jeg har i dag kun kjennskap til Linux(ubuntu), men ikke stort i consoll med tanke på masse komandoer ol. Og kan det være en mulighet å kjøre Solaris under feks en "virtulerings server"? Slik at jeg ikke trenger å bruke en enkel datamskin kun til filserver. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Solaris - neida, du kan jo kjøre FreeBSD. Jeg har en FreeBSD filserver med zfs og den er stabil den. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Se der ja, hadde jo også tenkt å kjøre 64bits, så da kan det jo være det funker bedre. Bruker du en ren filserver, eller har du noe form for VT? Har sett litt på å bruke XenServer i bunnen. Lenke til kommentar
lhegdal Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Med ZFS kan du "mounte" flere disker sammen, slik at serveren ser de som en disk. Det kan du også gjøre i Windows Server Det er ikke sammenlignbart med RAID. Ingen feiltoleranse. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 ZFS har feiltoleranse på flere nivåer, du kan både kjøre raid-z, som er raid-5, og lage flere copies av samme fil fordelt på flere disker, uten at alt innholdet er satt i raid. ZFS kan være litt forvirrende, da det er både software-raid, volum manager og filsystem i ett. Så det kan være en fordel å ha litt kontroll på f.eks mdadm raid, lvm og typiske filsystemer før du kan sette deg ned og se hvor genialt ZFS egentlig er. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 ZFS er framtidas filsystem, ikkje bare har den masse funksjonalitet og forhindrer korrupt data. Den er også lynkjapp, har fem 5400rpm 2TB disker i raidz og får 230MB/s i skriveytelse og 550MB/s i leseytelse. Med ZFS så må ein heller ikkje "bygge raid". Det fungerer på sekundet du oppretter. Er vanvittig mykje meir fornøgd med ZFS enn vanleg software raid i Linux. ZFS er lettare å administere og etter fleire tester med å lage korrupt data så stråler den enda med glans. Eg kjører FreeBSD, fordi OpenSolaris likte ikkje heilt hardwaren min. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Høres jo veldig flott ut, kanskje jeg skal teste det i vmware først. Har du noen forklarende sider som kan hjelpe meg litt i gang med freebsd, zfs og raidz? Alt je trenger er disker og ikke noe spessielt raid kort eller lignende? Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det viktigste er HW som er støttet av diss OS-valg, dette kan være ett problem med BSD/Solaris. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 FreeBSD har veldig god hardware støtte, den er omtrent like god som med Linux. Ein trenger ikkje raid kort nei, ZFS fungerer best utan raid kort. FreeBSD er litt tungt å bruke om ein ikkje har Unix kunnskaper frå før av. Å lære seg teksteditoren VI er sterkt å anbefale om ein prøver seg på FreeBSD. Ellers er denne introduksjonen til ZFS veldig enkel og grei http://wiki.freebsd.org/ZFSQuickStartGuide Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg har ihvertfall slitt mye med HW de gangene jeg har forsøkt FreeNAS som jo er basert på FreeBSD. Riktignok ikke like mye som med Solaris, men problemfullt likevel. Ett tips for å få flere SATA-porter er å lete etter kort som f.eks. Supermicro AOC-SAT2-MV8, dette er rene SATA-kort uten RAID og er derfor langt billigere enn kort som f.eks. Adaptec 5808. Lenke til kommentar
haades Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Ett tips for å få flere SATA-porter er å lete etter kort som f.eks. Supermicro AOC-SAT2-MV8 den var fin! du vet tilfeldigvis ikke om noen som selger disse i norge? se de har den på newegg til $99,99 men hadde jo vært fint å sleppe frakta derfra Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Kor mange porter har du på hovudkortet? Og kor mange harddisker har du tenkt å ha? Som regel er ekstra kontrollerkort unaudvendig så lenge du har nok på hovudkortet, trenger du meir så for all del kjøp pci-express kontrollere, 1x eller 4x fungerer også i 16x slot'en. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Ett tips for å få flere SATA-porter er å lete etter kort som f.eks. Supermicro AOC-SAT2-MV8 den var fin! du vet tilfeldigvis ikke om noen som selger disse i norge? se de har den på newegg til $99,99 men hadde jo vært fint å sleppe frakta derfra Som siDDIs påpeker så må du passe på å kjøpe PCI-E og ikke PCI-X. Nextron selger det meste av det Supermicro har ihvertfall. http://supermicro.com/products/accessories/addon/AOC-SASLP-MV8.cfm Selv så har jeg bl.a. dette: http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=16396 i kombinasjon med dette http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=16396 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hmm, visste ikkje at ein kunne splitte SAS til sata, då blir jo egentleg eit 4 porters SAS kort billegare enn eit 16 porters rein SATA kontroller. Rekne med det er NCQ støtte på dei kontrollerane også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå