Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer på arbeidsplass


Thmas

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har noen spm angående rettigheter som butikkarbeider.

 

Jeg arbeider for tiden på Europris som jeg mener er en offentlig bedrift?

Kort fortalt: Sjefen der er ganske slapp når det kommer til lønninger og å få ting "unna".

En arbeidskolega fant ut at han manglett 30 timer på sin lønnsslip, jeg gikk så over min og fant ut at dette også gjaldt meg, etter konfrontasjon med sjefen får jeg senere vite at hun helt plutselig "trekker tilbake" betalte fridager for påsken. (det står oppført på timeslister at vi har fri med lønn) lønningen er også utbetalt, og jeg mistenker at det her er en sammenheng med vår konfrontasjon angående manglende timer. Hvilke lover og regler gjelder for dette? Har arbeidsgiver lov til å plutselig trekke tilbake disse betalte fridagene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trekk i lønn er ikke lov med mindre ett av vilkårene i AML § 14-15 er oppfylt.

 

Så på spørmålet 'Har arbeidsgiver lov til å plutselig trekke tilbake disse betalte fridagene?' er svaret nei. Hvorvidt arbeidsgiver faktisk kan kreve pengene tilbake har jeg ikke tatt stilling til, men denne måten å gjøre det på er ikke korrekt.

 

Jeg tror ikke Europris er en offentlig bedrift. Offentlig vil implisere at bedriften er statlig eid/drevet, og tilfellet er vel at bedriften er privateid.

Lenke til kommentar

Hva mener du krikkert? Hvis du mener noe annet enn det jeg skrev til TS synes jeg du kan utdype dette for meg. :)

§14-15 regulerer så vidt jeg vet situasjoner hvor du skylder arbeidsgiver penger. Hvis ikke vilkårene i §14-15 er oppfylt, må han kreve de pengene inn som en hvilkensomhelst annen kreditor. Hvis vilkårene er oppfylt, kan han motregne det du skylder mot lønn.

Lenke til kommentar

Hva mener du krikkert? Hvis du mener noe annet enn det jeg skrev til TS synes jeg du kan utdype dette for meg. :)

 

§ 14-15 regulerer de situasjoner der arbeidsgiver mener å ha et pengekrav mot deg, og ønsker å trekke deg dette i lønn. Hvis du hadde fått utbetalt for de timene, og arbeidsgiver mente du ikke hadde krav på dem og ønsket å trekke deg i lønn måtte vilkårene i § 14-15 vært oppfylt.

 

 

Slik jeg forstår situasjonen er det trukket fra timer før lønn var utbetalt. Det blir et spørsmål om beregning av lønn og hvilke dager man skal ha lønn for, som blir noe annet. 

 

Spørsmålet om man har rett til fri med lønn på bevegelige helligdager er avtalt i arbeidsavtale eller tariffavtale. Hovedregelen er at man ikke er pliktig til å utbetale lønn for disse dagene.

 

 

Lenke til kommentar

Ah, nå tok jeg den. Jeg hadde forstått at denne lønnen ble korrigert med timene fra forrige lønn uten at dette nødvendigvis går frem i posten fra TS.

 

Dette bringer meg til et spørsmål jeg fra tid til annen får. Når en timeliste inneholder feil, kan arbeidsgiver da uten videre endre denne? Med endring menes korrigering i begge parters favør men basert på bedriften sin tolkning av avtale.

Lenke til kommentar

Dette bringer meg til et spørsmål jeg fra tid til annen får. Når en timeliste inneholder feil, kan arbeidsgiver da uten videre endre denne? Med endring menes korrigering i begge parters favør men basert på bedriften sin tolkning av avtale.

 

I utgangspunktet vil jeg si ja, arbeidsgiver kan korrigere timeliste til å være i samsvar med det som fremkommer av arbeidsavtale, tariffavtale, og ufraveket lov. Det vil vel egentlig sjelden være spørsmål om direkte avtaletolkning - står det ikke i avtalen din at du har rett til fri med lønn på bevegelige helligdager har du det heller ikke.

Lenke til kommentar

Dette bringer meg til et spørsmål jeg fra tid til annen får. Når en timeliste inneholder feil, kan arbeidsgiver da uten videre endre denne? Med endring menes korrigering i begge parters favør men basert på bedriften sin tolkning av avtale.

 

I utgangspunktet vil jeg si ja, arbeidsgiver kan korrigere timeliste til å være i samsvar med det som fremkommer av arbeidsavtale, tariffavtale, og ufraveket lov. Det vil vel egentlig sjelden være spørsmål om direkte avtaletolkning - står det ikke i avtalen din at du har rett til fri med lønn på bevegelige helligdager har du det heller ikke.

Når det er gitt beskjed om at man får fri med lønn, så har man vel krav på det, selv om det ikke står i arbeidsavtalen?

Lenke til kommentar

Dette bringer meg til et spørsmål jeg fra tid til annen får. Når en timeliste inneholder feil, kan arbeidsgiver da uten videre endre denne? Med endring menes korrigering i begge parters favør men basert på bedriften sin tolkning av avtale.

 

I utgangspunktet vil jeg si ja, arbeidsgiver kan korrigere timeliste til å være i samsvar med det som fremkommer av arbeidsavtale, tariffavtale, og ufraveket lov. Det vil vel egentlig sjelden være spørsmål om direkte avtaletolkning - står det ikke i avtalen din at du har rett til fri med lønn på bevegelige helligdager har du det heller ikke.

Når det er gitt beskjed om at man får fri med lønn, så har man vel krav på det, selv om det ikke står i arbeidsavtalen?

 

Det avhenger av mye rart, derunder hvorvidt den som gav det var kompetent til å gi det, og hvorvidt den som får det i aktsom god tro hadde innrettet seg etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...