panzermann Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Hei. Jeg er i ferd med å fullføre en masteroppgave. Har skrevet den i OpenOffice i Ubuntu 9.04. Det har ikke skjedd noe som helt tull... før nå. Jeg har laget et utkast til korrektur. I open office bruker jeg pdf-knappen og får laget et pdf-dokument. Lagrer dette på en Kingston DataTraveler 8gb USB-stick for å ta det med på datarommet for utprint. Sjekker at dokumentet ligger det. Dette har jeg gjort drøssevis av ganger uten trøbbel. På datarommet (SV-fakultetet på UiO) er det Windows 7 med Adobe Acrobat 9.0 men.... Putter USB-stikken inn. Åpner den. Finner fram dokumentet. Dobbelklikker..... og får opp en beskjed som sier noe i denne duren: "the file cannot be opened. The file was corrupt eller damaged. Dette har aldri skjedd før. Men nå kommer det morsomme: jeg lagret en kopi på gmail, og den åpner seg uten noe som helst problem og år printet ut! Den er helt identisk med fila soom ligger på minnestikken. Nå kommer noe som er enda morsommere: kommer tilbake på arbeidspulten. Putter inn USB-stikken, klikker på dokumentet som ikke ville åpne seg på datarommet. Men nå åpner det seg ikke på maskinenmin heller, selv om den gjorde det før jeg gikk ned på datarommet. Dette skjønner jeg absolutt ingenting av! Er det noen som vet hva som kan ha skjedd? Det som er kjipest er at jeg ikke får noen som helt feilmeldinger under lagring av filene. Jeg er livredd for at noe slikt skal skje når den skal leveres til trykking. Mvh Trond Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Feil på flashen i en USB-pinne er jo ikke akkurat uvanlig. Spesielt hvis du ikke er forsiktig å av-"mounter" den før du tar den ut av PC'n din. Det er like viktig på Linux som på Windows. Tok du en byte for byte sammenligning av fila på sticken og den på gmail for å slå fast at de er identiske ? Lenke til kommentar
panzermann Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Feil på flashen i en USB-pinne er jo ikke akkurat uvanlig. Spesielt hvis du ikke er forsiktig å av-"mounter" den før du tar den ut av PC'n din. Det er like viktig på Linux som på Windows. Tok du en byte for byte sammenligning av fila på sticken og den på gmail for å slå fast at de er identiske ? Tanken har slått meg at det er noe med USB-sticken, men jeg er veldig nøye med hvordan jeg avmonterer den. Husker jeg gjorde det før jeg gikk på datarommet. Jeg får åpnet andre .pdf-filer og andre filer som ligger på USB-sticken. Når det kommer til identisk, forholder jeg meg til at det på både i størrelse i egenskaper og på vedlegget på gmail står 1018,6 kb. Hvis det er noe galt med min Adobe i OpenOffice, ville jeg fått noe feilmelding da? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Når det kommer til identisk, forholder jeg meg til at det på både i størrelse i egenskaper og på vedlegget på gmail står 1018,6 kb. Det holder ikke for se om filene er identiske. det kan allikevel være bitfeil i filkopien. I windows kan du benytte comp til å sammenligne to filer. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Spesielt hvis du ikke er forsiktig å av-"mounter" den før du tar den ut av PC'n din. Det er like viktig på Linux som på Windows.Feil. På Windows XP og senere monteres usb-disker uten skrivebufring som standard, du kan derfor fjerne den når som helst (unntatt akkurat når fila lagres). Se bilde: http://tinypic.com/view.php?pic=a1rghz&s=6 Mulige årsaker: 1. Feil på minnebrikken. (Sannsynlig) 2. "Stygge" bokstaver i filnavnet 3. Fila har aldri vært ok, og du forveksler to forskjellige versjoner Endret 4. mai 2010 av tsg1zzn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå