Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kan man forvente å bli behandlet som ikkekristen i kristelige seremonier?

Anbefalte innlegg

Jeg mente kristne seremonier generelt, dvs. jeg synes det er respektløst at ikke-kristne døper barna sine, konfirmerer seg og vier seg i kirken (forhåpentligvis i en litt annen rekkefølge ;) ). Og hvis man vil ha kirkebryllup "fordi det er tradisjon" så blir det også respektløst om man da reagerer på at presten snakker om "Gud og sånn". Hvis man ikke er kristen, så kan man ha sine livsovergangs-seremonier et annet sted.

Det er kanskje litt respektløst, men faen a, jeg betaler like mye for kirkene og de som jobber der som alle andre i landet her. Jeg har ihvertfall ikke dårlig samvittighet for å ha døpt begge unga mine der.

Når det kommer til begravelse, så er ikke dette noe som er veldig gøy å planlegge, kirka er vel det letteste, men jeg syns presten skal ta hensyn dersom pårørende vil ha bibelsnakket litt nedtona.

Når en prest ikke tar hensyn så tilfredstiller han kun seg selv og sin gud, og gir totalt blanke i hva de pårørende vil, noe som er ganske ukristent?

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo galskap om man begynner å kalle det ukristent å prate om Gud i en kristen seremoni. Herregud, hvor mye forlanger dere av kirken før dere er fornøyd? At de skal bøye ryggen så piskeslagene treffer bedre?

Er ikke det som blir sagt Tabris... Men når de pårørende ber om å tone det litt ned og heller sette den avdøde i fokus( hva er det egentlig seremonien handler om) og blankt ignorer det, så syns jeg det er meget egoistisk.

Uansett da, så fortjener kanskje den kristne kirken noen piskeslag, de har jo utdelt en del selv i løpet av tidens tann....

Lenke til kommentar

Vel. Jeg har og mine forfedre har betalt for kirken, så jeg kan vel kreve litt av kirken selv om jeg er ateist -- da den er et felleseie?

Eventuellt bare vie meg i kirken, med en ikke-religiøs "prest".

Jeg minner på at kirkene bygges utavhengig av medlemskap, med våre felles penger uavhengig av antall medlemmer, og vedlikeholdes uavhengig av medlemmstall:

Kirkene blir betalt av alle nordmenn, kristne eller ei.

Prestene blir betalt av alle nordmenn, kristne eller ei.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Selv konfirmerte jeg meg bare kristelig fordi jeg ikke ville være med på "flukt", men samtidig trro jeg hun som var katiket var veldig glad i at jeg konfirmerte meg kristelig, for jeg fant ut at hvis jeg først skulle vær der så kunne jeg likesågodt følge med, selvom jeg aldri trodde ordentlig på gud.

Lenke til kommentar

Så lenge kriker er offentlig eid i norge, skal alle som betaler skatt få bruke dem på hva de vil, er det privateide kirker som katolske kirker osv. får de gjøre hva de vil.

Men kirker eid av den norske krike er eid av den norske stat og da skal vi som betaler for dem bruke dem til de vi vil. ikke bare det, men vi betaler for lønna til prester, så de skal fint snakke om de VI vil snakke om, vi betaler tølperne.

VI EIER DEM, VI EIER byggingene, vi kan bruke dem på de vi vil

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ateist, men fremdeles medlem av statskirken nettopp pga eventuelt fremtidig bryllup. Ble konfirmert kristelig fordi alle andre gjorde det, og fordi jeg sopa inn mer penger. Fader vår sitter faktisk ganske bra enda.

Er dog ikke noe særlig glad for å ha blitt meldt inn i en religion, før jeg hadde noen som helst mulighet til å ha en informert mening om emnet.

Jeg synes strengt tatt ikke vi kan fortelle prester eller andre som leder slike seremonier hva de skal si. Jeg har heller ikke noe problem høre på slike prekener, eller være med for den saks skyld. For meg er det en kulturarv mer enn noe annet.

Det er vel mulig å si noen ord selv i begravelser hvis du har noe du føler burde bli sagt, men det er kanskje lurt å ordlegge seg med litt takt :)

Det er forøvrig mange andre grupper samfunnet betaler for, som ingen forventer at vi skal kunne pushe rundt bare fordi de blir støttet økonomisk.

Endret av SweetMaryJane
Lenke til kommentar

Er ateist, men fremdeles medlem av statskirken nettopp pga eventuelt fremtidig bryllup. Ble konfirmert kristelig fordi alle andre gjorde det, og fordi jeg sopa inn mer penger. Fader vår sitter faktisk ganske bra enda.

Er dog ikke noe særlig glad for å ha blitt meldt inn i en religion, før jeg hadde noen som helst mulighet til å ha en informert mening om emnet.

Jeg synes strengt tatt ikke vi kan fortelle prester eller andre som leder slike seremonier hva de skal si. Jeg har heller ikke noe problem høre på slike prekener, eller være med for den saks skyld. For meg er det en kulturarv mer enn noe annet.

Det er vel mulig å si noen ord selv i begravelser hvis du har noe du føler burde bli sagt, men det er kanskje lurt å ordlegge seg med litt takt :)

Det er forøvrig mange andre grupper samfunnet betaler for, som ingen forventer at vi skal kunne pushe rundt bare fordi de blir støttet økonomisk.

Det første jeg har quota i svart er særdeles kloke ord.

Det andre jeg quota i svart synes jeg er feil. Jeg synes man bør kunne bestemme litt over hva presten forkynner i en begravelse, man betaler tross alt for dette. Den "kulturelle" delen med ; av jord er du kommet til jord skal du bli osv kan godt være til stede, men jeg synes at fokuset bør helle mot den omkomne og ikke gud dersom det er det de pårørende vil.

Mitt inntrykk er at dersom folk vil holde taler i kirken under en begravelse så blir dette bare en brøkdel av hva presten prater om, og de som er tilstede er der for personen som ligger i kista og ikke for å høre det samme gamle pjattet om guden som vil alle mennesker godt.

Lenke til kommentar

Det andre jeg quota i svart synes jeg er feil. Jeg synes man bør kunne bestemme litt over hva presten forkynner i en begravelse, man betaler tross alt for dette. Den "kulturelle" delen med ; av jord er du kommet til jord skal du bli osv kan godt være til stede, men jeg synes at fokuset bør helle mot den omkomne og ikke gud dersom det er det de pårørende vil.

Mitt inntrykk er at dersom folk vil holde taler i kirken under en begravelse så blir dette bare en brøkdel av hva presten prater om, og de som er tilstede er der for personen som ligger i kista og ikke for å høre det samme gamle pjattet om guden som vil alle mennesker godt.

Jeg kvier meg sterkt for å sette krav i slike sammenhenger, utenom det som står i loven selvfølgelig, men jeg forstår hvor du kommer fra. For meg blir litt av greia at vi gjør religion til en større del av livet vårt jo mer vi prøver å styre den.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere har misforstått litt hvis dere tror det å ha en statskirke er det samme som en blankofullmakt for brukerne av den til å bestemme hvordan seremoniene skal fungere. Jeg forstår at enkelte her er så blindet av sitt religionshat at de har vanskeligheter med å forstå dette simple faktum, men det er altså ikke slik skattebetaling og statskirker fungerer. Mine skattepenger går også til å bygge ut veier, men jeg kan ikke bestemme hvor de skal bygges etter eget forgodtbefinnede bare fordi jeg betaler skatt.

Lenke til kommentar

Problemet med den sammenligningen blir jo at det kreves medlamskap i kirken for å få brukt den til fx brylupp, noe som ikke trengs for å kjøre på en vanlig vei.. Ihvertfall ikke enda..

Så i så måte blir det en dum sammen ligning. Jeg skjønner hva du mener, men er fremdeles av den mening at de som betaler må få bruke fasilitetene også.... Og det er ikke bare de kristne som tror som betaler for lønnen til prestene og til å vedlikeholde og sette opp kirker...

Jeg kunne godt tenke meg at de lot være å kime med de hersens klokkene hver søndag, men det tar de ikke hensyn til.. Som om den kimingen gjorde noe fra eller til på hvor mange som kommer dit...

Lenke til kommentar

Jeg tror dere har misforstått litt hvis dere tror det å ha en statskirke er det samme som en blankofullmakt for brukerne av den til å bestemme hvordan seremoniene skal fungere. Jeg forstår at enkelte her er så blindet av sitt religionshat at de har vanskeligheter med å forstå dette simple faktum, men det er altså ikke slik skattebetaling og statskirker fungerer. Mine skattepenger går også til å bygge ut veier, men jeg kan ikke bestemme hvor de skal bygges etter eget forgodtbefinnede bare fordi jeg betaler skatt.

Det er ikke blankofullmakt denne tråden handler om heller, jeg mener at de pårørende i en begravelse bør få ett par fingre med i spillet når deres nærmeste skal begraves. Dersom en prest (en veileder mtp liv og død) ikke klarer å skjønne at de pårørende kanskje vil ha fokus på den elskede i kista og ikke jesus så synes jeg h*n burde finne seg en annen jobb.

Det er ingen som kommer i begravelse for å høre om gud, jesus og englene, men de er der for å vise sin respekt for den avdøde, kan ikke prestene klare dette altså? Er de så kåte på jesus at de bruker alle sine sjanser til ¨å prøve å suge folk inn i religionen, ganske kynisk spørru meg, da de eneste gangene kjerka er full er ved begravelse og bryllup (og julaften...) Det morsommer her er da, at de gangene kjerka er full er de fulle av folk som gir bæng i hele guddommeligheta :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...