Gå til innhold

Kan man forvente å bli behandlet som ikkekristen i kristelige seremonier?


Anbefalte innlegg

Tradisjoner og sermonier er viktige. Mange velger i dag og konfirmere, gifte og begrave seg i kirken selv om de ikke er dypt troende. Men fordi det er det som er tradisjon.

 

Jeg hadde et familie medlem som gikk bort for ikke alt for lenge siden, han ønsket å begraves i kirken men ville ikke at presten skulle bare prate om gud. Presten ville tydeligvis ikke høre på dette og brukte hele begravelsen på og snakket om forholdet mellom mennesket og gud og ingen tid på å snakke om den avdøde. Dette var vondt og føltes respektløst for veldig mange av de pårørende.

 

En annen ting er kristlige konfirmasjoner, det er mange som kommer i kirken for å se familie medlemmer og venner konfirmere seg uten at de selv er kristene. Men likevel blir vi "tvunget" til å lese opp trosbekjennelsen osv. Noe som jeg føler nesten blir hyklersk av meg selv siden jeg ikke tror på Jesus.

 

Saken er vel egnetlig den, kan vi forvente å bli behandlet som ikke kristne i kirken og i kristlige sermonier. Eller er det formye å forlange? Burde vi heller holde oss unna?

Endret av cyclo
Endret emnetittel da original emnetittel brøt med retningslinjene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man konfirmerer seg kristelig er man nødt til å sverge sin tro til jesus, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor en ikke-troende vil gjøre det... så lenge det ikke er penger involvert. Ellers synes jeg det er rart at ikke-kristene er så opphengt i denne kristene tradisjonen, som ikke har annet enn elendigheter bak seg. Det finnes mange ikke-religiøse gravlunder som gir deg en begravelse der du på forhånd kan avtale hva talsmannen skal snakke. Det samme gjelder bryllup.

 

Du har tre valg før konfirmasjonen. Du kan gå kristen, borgelig eller ingenting. Jeg valgte det sistnevnte. Når du medvillig som ikke-kristen velger en kristen konfirmasjon, så må du tåle å få hyklerstempelet i pannen. Du visste hva du gikk inn i.

Endret av Myagos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært i noen begravelser ja som prestene har benyttet anledningen til 45 minutter med jesus reklame...

Har lovet meg selv at hvis jeg skal i en begravelse til der jeg vet at de pårørende har bedt presten om å tone reklamen ned fordi vedkommende som gravlegges ikke var kristen så kommer jeg til å reise meg opp og gå utenfor til presten er ferdig. Mange steder har rett og slett ikke noe alternativ og må derfor gravlegges i en religiøs sermoni, men når de pårørende ber presten om å tone reklamen ned syntes jeg ikke bare at det er frekkt av presten, men også fryktelig arrogant og respektløst å stå der å bable om røret i bibelen etter å ha sagt til sammen 20 sekunder med den avdødes liv og levende for så å smelle til med samfulle 45 minutter med reklame... Kvalm arroganse...

 

Personlig skal jeg IKKE innom kirke før jeg gravlegges. Heller ingenting enn at folk jeg kjenner skal sitte der å plages av de reklame påstandene som spys ut av kjeften på trollmannen som forretter ved min død hvis jeg velger en kristen begravelse! Personlig så driter jeg en lang marsj i om de gravlegger meg opp ned ute på ei fylling, det er mine etterlatte jeg tenker på når jeg har gått med på å ligge på en gravlund når jeg parkerer tøfflene for godt. Jeg er jo død og bryr meg ikke lenger. :)

 

Så kan det sikkert være fint om mine etterlatte har en grav de kan danse på... he he.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i jkrist, men så var det alternativer da... Noe som ikke er godt utbygget enda, dessverre...

 

Kanskje vi en gang i fremtiden kan arrangere et kirke bryllup uten å måtte blande en gud inn i det? Kun fordi det er tradisjon å gifte seg i en kirke, noe ihvertfall veldig mange jenter vil gjøre pga hvit kjole og rammen rundt (og driter egentlig i gud og hele den liksom innstiftelsen av ekteskapet av gud) så kan ikke dette gjøre på samme vis andre steder enda... Mange prester vier folk utenfor kirken da og kanskje det hadde vært noe å satse på i fremtiden?

 

Var i et brylupp i helgen der presten veldig fint tonet hele gud ned til et minstemål da han hadde fått beskjed om hvor lite de som skulle vies trodde på dette og det var kjempefint! Flott å se en prest som faktisk verdsetter ønskene til folk og ikke bare messer i vei med meningsløse bibel salater og guds reklame monologer.

 

Men at vi trenger et sted vi kan vies som IKKE prakker gud på folk er det ingen tvil om og da mener jeg ikke rådhuset, da det er fint lite "stil" og lite med tradisjon i den vielsen, for de som ønsker noe mer enn å gifte seg liksom...

Lenke til kommentar

Du visste hva du gikk inn i.

Forsåvidt. Familieselskap med flaue/hyggelige taler, god middag - og masse penger. Man må nesten ta det onde med det gode når man følger tradisjoner.

 

Jeg er blitt enda mer skeptisk til kristendom og religion etter min egen konfirmasjon, men likevel - tåler man ikke å høre Jesuspropaganda så har man kanskje ikke så mye i en kirke å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er litt synd at de har monopol på slike uungåelige hendelser. Man kan jo kremeres men for de som ikke vil dette MÅ du være på en kirkegård. Med tanke på at hoveddelen av befolkningen av Norge ikke tror på Jesus er det fortsatt rart at man skal tilbringe resten av tiden kirken har for gjenbruk av graver (vet ikke hvor lenge man kan holde spotten sin på kirkegårder) på å være "silent endorser" av denne galskapen. De bruker jo våres død til å reklamere på hvor mange som bruker kirken.

 

Nei faen, da vil jeg heller ha en nær samling av kjente og kjære hvor man forteller noe poetisk eller filosofisk i 45 minutter som får folk til å sitte og tenke over at livet er verdt å leve fullt ut istedet for å halvsove igjennom prestens piss. Også skal jeg bæres ut etter musikken fra Requiem for a dream (<-- youtoob video) og legges i en grav på utkanten av kiregården hvor jeg skal ha en stor

new-atheist.jpg

på gravstøten min som et aller siste og lengevarende "fuck you" til kirken.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Har vært i noen begravelser ja som prestene har benyttet anledningen til 45 minutter med jesus reklame...

Har lovet meg selv at hvis jeg skal i en begravelse til der jeg vet at de pårørende har bedt presten om å tone reklamen ned fordi vedkommende som gravlegges ikke var kristen så kommer jeg til å reise meg opp og gå utenfor til presten er ferdig. Mange steder har rett og slett ikke noe alternativ og må derfor gravlegges i en religiøs sermoni, men når de pårørende ber presten om å tone reklamen ned syntes jeg ikke bare at det er frekkt av presten, men også fryktelig arrogant og respektløst å stå der å bable om røret i bibelen etter å ha sagt til sammen 20 sekunder med den avdødes liv og levende for så å smelle til med samfulle 45 minutter med reklame... Kvalm arroganse...

 

Personlig skal jeg IKKE innom kirke før jeg gravlegges. Heller ingenting enn at folk jeg kjenner skal sitte der å plages av de reklame påstandene som spys ut av kjeften på trollmannen som forretter ved min død hvis jeg velger en kristen begravelse! Personlig så driter jeg en lang marsj i om de gravlegger meg opp ned ute på ei fylling, det er mine etterlatte jeg tenker på når jeg har gått med på å ligge på en gravlund når jeg parkerer tøfflene for godt. Jeg er jo død og bryr meg ikke lenger. :)

 

Så kan det sikkert være fint om mine etterlatte har en grav de kan danse på... he he.

 

Veldig enig. Følte jeg var både lei meg og forbannet på presten. Var foresten i en humanetisk begravelse i en kirke for et halvt år siden. Det er noe av den flotteste begravelsen jeg har vært i.

 

Over til en annen ting, noen som vet hvorfor det er så vanskelig å få meldt seg ut av statskirken? Man må endten sende brev eller møte opp for å melde seg ut. Det holder ikke å ringe inn eller sende email. Og er det noen som vet hva kirken får per medlem i året?

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i jkrist, men så var det alternativer da... Noe som ikke er godt utbygget enda, dessverre...

Wow, første gang vi er enige om noe RWS! haha, deilig!

Utrolig teit at det nesten er obligatorisk med kristen markering til uungåelige hendelser!

Hvorfor kan ikke bare alle som ikke er kristne ha borgerlig begravelse, bryllup osv, og la være å døpe barna sine hvis de ikke mener noe med det?

 

Og jeg er jo organist i statskirken og må jo faktisk lide meg gjennom alle disse ritualene hver gang! Etterhvert blir det så rutine at man nesten tenker på brudepar og døde som varer på vei gjennom fabrikken hvor jeg gjør min del av maskineriet på samlebåndet :)

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i jkrist, men så var det alternativer da... Noe som ikke er godt utbygget enda, dessverre...

Wow, første gang vi er enige om noe RWS! haha, deilig!

Utrolig teit at det nesten er obligatorisk med kristen markering til uungåelige hendelser!

Hvorfor kan ikke bare alle som ikke er kristne ha borgerlig begravelse, bryllup osv, og la være å døpe barna sine hvis de ikke mener noe med det?

 

Og jeg er jo organist i statskirken og må jo faktisk lide meg gjennom alle disse ritualene hver gang! Etterhvert blir det så rutine at man nesten tenker på brudepar og døde som varer på vei gjennom fabrikken hvor jeg gjør min del av maskineriet på samlebåndet :)

 

Vel du får fri i min begravelse. Og er det ikke litt drøyt av en statskirke ansatt organist å sammenligne døde mennesker med deler på et samlebånd? :p

Lenke til kommentar

Og jeg er jo organist i statskirken og må jo faktisk lide meg gjennom alle disse ritualene hver gang! Etterhvert blir det så rutine at man nesten tenker på brudepar og døde som varer på vei gjennom fabrikken hvor jeg gjør min del av maskineriet på samlebåndet :)

Størst velferd for flest mulig, det er det samfunnet vårt bygger på. Altså bedre at du skal plages alene når delene i dødsfabrikken ruller forbi en 10, 50 100 etc skal plages av det. Har du vurdert øreklokker? He he

 

 

Og ja, du slipper meg i dødsfabrikken din :) (Det er jo det kirken er for mange i dag, det og et sted der du ufrivillig må sitte å høre på jesus reklame), jeg skal ikke gravlegges religiøst i det hele tatt og jeg har leid inn store talere som skal lese et lite utvalg fra boken til den godeste Darwins: Orgin of spesies, noen sannheter fra boken "The god delution" av Richard Dawkins og samt et utvalg jeg selv har valgt ut fra bokent til Christopher Hitchens, "God is NOT great, religion poisens everything!" pluss en del samlede verker fra andre evolusjonister, kanskje en liten video av George Carlin med "religion is bullshit" for å toppe det hele! Høres det ut som en plan?

 

Da kan alle reise hjem med tårer i øynene OG med en visshet at de har lært noe som alle mennesker burde vite i dag, at det er på tide at vi tenker rasjonelt, kritisk og ikke minst legger vekk ting som kun basserer seg på påstander. Så er du kristen bør du ikke komme i min begravelse. Og nei, jeg syntes ikke at programmet er det samme som jesus reklamen, da jeg rett og slett anser dette som min plikt å gjøre etter selv å ha sittet, og sikkert kommer til å sitte, i begravelser der påstandene i jesus reklamen blir fremsagt som sannhet og ikke påstander, som de egentlig er. På tide folk får høre litt sannhet i begravelser .... :)

Lenke til kommentar

Jeg synes så absolutt at de som ikke er kristne bør holde seg unna kristne seremonier. For meg er det toppen på respektløshet om vil ha en kristen seremoni men ønsker at presten ikke skal prate om et kristent innhold.

Da er vi over på at kirken har tatt seg et monopol på å vie mennesker. Det monopolet består fremdeles, for hvor ellers kan folk som i utgangs punktet ikke er kristne få det vi ser på som tradisjonell vielse med brudekjole og hele pakka med plass til gjester og familie? Ikke hos by fogdens kontor ihvertfall!

 

Så da gjenstpr altså kirken, som på grunn av sitt monopol på det området ikke gir folk noe valg. Men hvorfor skal prestene på død og liv bedrive guds reklame ved alle anledninger egentlig? Kirkene tilhører faktisk folket og ikke bare de religiøse, noe som vel er en gedigen grunn til at kirken ikke har skilt seg fra staten, for hvor skal "trollmennene" preke jesus hen når de ikke har et hus å stå å preke i? Jeg kommer ikke til å stemme for at de kristne skal overta kirkene automatisk ihvertfall når stat og kirke skilles, i beste fall skal de få kjøpe dem.

 

Men det er vel ikke de kristnes skyld at vi ikke har noe alternativ til kirkene, men slik er realiteten i dag, dessverre! Kan vel tenke meg at de geistelige hadde en fet finger med i spillet når det ble åpnet for borgelig vielse, slik at borgelig ikke skulle overstige den kirkelige på noen områder.... det siste er bare min egen mistenksomhet mot en "klan" som har vært sleipe unnelurere i to tusen år.... og som i dag gremmes over hvor liten makt de har igjen...

Lenke til kommentar

Jeg håper du ikke er så blindet av ditt hat til religion, RWS, at du ikke ser det naturlige i et religiøst innhold i en religiøs seremoni. Det blir jo helt banalt om man skal begynne å argumentere for hvorfor det ikke er feil å at man prater om Gud i en kristen vielse utført i en kirke av en prest.

 

Ellers er din påstand om at kirken har monopol på vielse feil. Det er flere alternativer til de som ikke er kristne, både gjennom andre trossamfunn og gjennom ikke-religiøse organisasjoner. Jeg har selv vært tilstede i en humanistisk (ikke-religiøs) vielse som inneholdt både brudekjole, familie og gjester.

Lenke til kommentar
Når man konfirmerer seg kristelig er man nødt til å sverge sin tro til jesus, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor en ikke-troende vil gjøre det...
Jeg gjorde det pga jeg anser det som en tradisjon, min mor og far gjorde det, mine besteferde og hele familien forøvrig. Selv om jeg anser meg som ateist valgte jeg kirkelig framfor borgerlig =)
Lenke til kommentar

Som ikke kristen holder jeg for min del unna alle kristne seremonier jeg kan unnslippe. Jeg går derfor kun i begravelser av respekt for den døde om det er en person som står meg nær.

 

Og jeg var til stede i min brors bryllup. Ellers har jeg ikke satt mine ben i en kirke siden jeg som 14 åring falt for korrupsjonens fristelser og lot meg konfirmere for pengens skyld.

 

Når jeg så er til stede i en begravelse eller bryllup er det kun som tilstedeværende. Jeg deltar ikke i bønn og synger ingen salmer. Det ville i så fall vært svært falskt av meg om jeg skulle gjort dette føler jeg.

 

Å insistere på at prest og den kristne delen av "menigheten" skulle ta hensyn til at jeg er ikke troende blir bare tøv, så lenge hverken prest eller andre går løs på meg fordi jeg ikke deltar eller ikke tror.

Lenke til kommentar

Jeg synes så absolutt at de som ikke er kristne bør holde seg unna kristne seremonier. For meg er det toppen på respektløshet om vil ha en kristen seremoni men ønsker at presten ikke skal prate om et kristent innhold.

Du er en person med ganske kontroversielle meninger registrerer jeg. Det vil være helt naturlig og snakke med presten om innholdet i bisettelsen. Man kan ha diktlesing, et kort foredrag om avdødes liv, diverse former for musikk .

Dette er det ofte kirken selv som legger opp til. I noen kirker kan man faktisk bestille orgelspill før selve bisettelsen start.

 

 

Det blir selvfølgelig litt drøyt og kreve at presten ikke nevner gud med et eneste ord, men dersom man velger sine ord med omhu klarer man sikkert og få sneket inn et lite ønske om at seremonien helst ikke blir dominert av bibelprat.

Tross alt er dette en seremoni først og fremst for de etterlatte og da mener jeg det ville være respektløst av presten og overse slike henstillinger. Jeg kjenner til typen prester som er livredde for og bevege seg utenfor de vante rammer. Folk mistrives i kirken og dette har jeg hørt flere påpeke...

 

Når du seier at ikke-kristne bør holde seg unna kristne seremonier tror jeg faktisk ikke på at du mente det riktig så strengt. Oppklar evnt dette sleivskuddet :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Jeg mente kristne seremonier generelt, dvs. jeg synes det er respektløst at ikke-kristne døper barna sine, konfirmerer seg og vier seg i kirken (forhåpentligvis i en litt annen rekkefølge ;) ). Og hvis man vil ha kirkebryllup "fordi det er tradisjon" så blir det også respektløst om man da reagerer på at presten snakker om "Gud og sånn". Hvis man ikke er kristen, så kan man ha sine livsovergangs-seremonier et annet sted.

 

Jeg mener selvsagt ikke at man ikke kan ha sanger, diktopplesing osv som ikke har spesifikt religiøst innhold, eller at man som ikke-kristen ikke skal delta i en kristen seremoni, f.eks være tilstede i et kirkebryllup om man ikke er kristen. Det blir jo noe helt annet.

 

Nå er jeg ikke sikker på om det er så mange alternativer til en kristen begravelse. Såvidt jeg vet har vi vel en jødisk, og mulig også en muslimsk, kirkegård i Oslo. Man kan eventuelt kremeres om man ikke er religiøs, hvorvidt en prest må være tilstede der vet jeg faktisk ikke.

 

 

Ellers synes jeg det er litt morsomt at jeg har fått høre at jeg har både kontroversielle meninger og ikke tenker utenfor boksen på et og samme forum fra i går til i dag. ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Jeg mente kristne seremonier generelt, dvs. jeg synes det er respektløst at ikke-kristne døper barna sine, konfirmerer seg og vier seg i kirken (forhåpentligvis i en litt annen rekkefølge ;) ). Og hvis man vil ha kirkebryllup "fordi det er tradisjon" så blir det også respektløst om man da reagerer på at presten snakker om "Gud og sånn". Hvis man ikke er kristen, så kan man ha sine livsovergangs-seremonier et annet sted.

 

Jeg mener selvsagt ikke at man ikke kan ha sanger, diktopplesing osv som ikke har spesifikt religiøst innhold, eller at man som ikke-kristen ikke skal delta i en kristen seremoni, f.eks være tilstede i et kirkebryllup om man ikke er kristen. Det blir jo noe helt annet.

 

Nå er jeg ikke sikker på om det er så mange alternativer til en kristen begravelse. Såvidt jeg vet har vi vel en jødisk, og mulig også en muslimsk, kirkegård i Oslo. Man kan eventuelt kremeres om man ikke er religiøs, hvorvidt en prest må være tilstede der vet jeg faktisk ikke.

 

 

Ellers synes jeg det er litt morsomt at jeg har fått høre at jeg har både kontroversielle meninger og ikke tenker utenfor boksen på et og samme forum fra i går til i dag. ;)

 

Når det gjelder begravelser og alle andre andre overgangseremonier står det enver fritt fram å arrangere dette på egenhånd. For giftemål gjelder dog regelen om at vielsen skal gjennomføres av en som har myndighet til dette om den skal regnes som legalt bindende. Dvs av en eller annen person staten har godkjent til dette.

 

Ellers står det altså deg fritt fram å arrangere alt, og lede seremonien selv.

 

Selv skal jeg ikke ha noen prest i min gravferd, ei heller gravlegges i viet jord. Det har jeg fastsatt i testamentet, og jeg håper mine etterlate respekterer dette. Men kona er Buddhist så jeg regner med at dette går i orden.

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...