Gå til innhold

hvorfor er Hellas tuen som kan velte lasset?


Anbefalte innlegg

Hva er så viktig med Hellas som gjør at de kan velte "alt" i EU.

Jeg har aldri sett på Hellas som et "viktig" land i den forstand at vi er helt avhengig av det landet.

Derfor er vi villig til å hjelpe Hellas på fote igjenn ved å spytte ut mangfoldige milliarder Euro til et land som har vært styrt og styrtet av korrupte politikere.

 

Noen som kan gi meg en forklaring...

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er pussig at Hellas sliter sånn, jeg. Jeg mener, det har liksom alltid vært det tradisjonelt mest pengesterke landet i Sør-Europa, og et av de få stabile landene der nede (med grenser til Balkan, Bulgaria og Tyrkia) ...

Lenke til kommentar

Som resultat av at de har samme valuta, så fører de også samme pengepolitikk. Uten at jeg har satt meg altfor mye inn i situasjonen i Hellas. Så regner jeg med at de trenger en svært ekspansiv pengepolitikk (mer penger i omløp) for å få driv i økonomien. Men resten av EU bør ikke ha så ekspansiv pengepolitikk, derfor må de slenge inn masse penger slik at de kan føre en langt mer ekspansiv finanspolitikk, for å prøve å gjøre opp for et manglende virkemiddel i pengepolitikken.

 

Slike assymetriske sjokk har vært en stor bekymring, ihvertfall fra norsk side hvis vi skulle bli med i EU og pengepolitikken der. I dette tilfellet vil det si at hvis Hellas bryter sammen, så undergraver det hele det økonomiske systemet i EU.

Lenke til kommentar

Hva er så viktig med Hellas som gjør at de kan velte "alt" i EU.

Jeg har aldri sett på Hellas som et "viktig" land i den forstand at vi er helt avhengig av det landet.

Derfor er vi villig til å hjelpe Hellas på fote igjenn ved å spytte ut mangfoldige milliarder Euro til et land som har vært styrt og styrtet av korrupte politikere.

 

Noen som kan gi meg en forklaring...

Fordi Hellas kan få folk til å tvile på andre søreuroperiske land. Dermed kan de også få store problemer med å få lån og vil dermed ende opp i kollaps. Dette vil synke kredibiliteten til euroen og EU betraktlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...