Tee-Zee Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Mange biler med turbo og høyt effektuttak har dumpventiler fra fabrikken. Da er det som regel snakk om resirkulerende dumpventiler. Disse leder luften inn i innsuget igjen. Dermed får du lite eller ingen lyd sammenlignet med en dumpventil som slipper luften rett ut. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Du mente kanskje å formulere deg på en annen måte? Du spør jo faktisk om hvorfor de IKKE monterer dumpventil, når det er så farlig. Jo, fordi det tydeligvis er farlig, derfor. Dumpventil er dessuten ikke farlig, og er montert på alle biler med turbo, av den åpenbare grunnen at man må slippe ut overtrykk for å ikke ødelegge turboen sammen med resten av motoren. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Dumpventil-lyd på en bil som egentlig ikke har det er minst like teit som digre klistremerker for utstyr som ikke er montert. Lyden er blodharry uansett, men hvis bilen lager den med rette er det i det minste litt gromt. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Hvis bilen har turbo, som er et krav for dumpventil, er det med rette. Man trenger ingen racerbil for det, men jeg ser poenget ditt, en sliten passat diesel trenger ingen åpen dumpventil. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 En sliten Passat diesel (eller en hvilken som helst annen dieselbil, for den saks skyld) har absolutt ingen bruk for noen dumpventil i det hele tatt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Det skal låte vræl-psj, ikke blææææææææææærgfshhhh .. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Du mente kanskje å formulere deg på en annen måte? Du spør jo faktisk om hvorfor de IKKE monterer dumpventil, når det er så farlig. Jo, fordi det tydeligvis er farlig, derfor. Dumpventil er dessuten ikke farlig, og er montert på alle biler med turbo, av den åpenbare grunnen at man må slippe ut overtrykk for å ikke ødelegge turboen sammen med resten av motoren. ? Hvorfor monteres det ikke dump ventil på fabrikken når det tydeligvis er skadelig å kjøre uten? Bilen min høres omtrent ut som den i videoen under (bare at jeg ikke tar av motordeksel etc. når jeg kjører). Bilen har ikke dump ventil, noe dere hevder er skadelig for turboen. Bilen har derimot wastegate. http://www.youtube.com/watch?v=6AweV2_qqig&feature=player_embedded Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Joda, bilen din har dumpventil, men det er en resirkulær ventil. Det betyr at i stedet for å slippe ut overtrykket i friluft gjennom et trompetformet spjeld, går den tilbake til inntaket. Lyden i din bil, er at det går ut fra dumpventilen, og gjennom wastegaten, og så ut i friluft. Din første linje: Hvorfor monteres det ikke dump ventil på fabrikken når det tydeligvis er skadelig å kjøre uten? Svar: Påstanden stemmer ikke, det blir montert dumpventil, men altså av resirk typen, og ikke en åpen dumpventil. Lenke til kommentar
Portrix Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Om du ikke har peiling på hvordan du skal gjøre dette, kan du bare gi opp med engang. Å montere dumpventil på en bil uten turbo er... dumt? Kjører en bil med turbo og det er så vidt dumpventilen høres, så blir ihvertfall ikke å høres på en bil som er orginal. DESSUTEN, så må du være god å sveise for å montere et helt nytt eksosanlegg. Gjør du èn fuckup med sveisingen, blir hele driten skjeiv og vender nedover mot bakken. Forresten jævlig mye mer arbeid enn man skulle tro.. Endret 6. mai 2010 av Portrix Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 jeg tenker å kjøpe en bmw 520i. Jeg har litt lyst til å montere en dumpventil. Hva må jeg gjøre for at lyden skal bli skikkelig grom og hvordan skal jeg montere dump ventilen slik at den gir en "psj" lyd? Noen nettsider som har den eksospotten dere snakker om? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 En 520i har ikke turbo, så den lyden får du ikke what som ever i den bilen. Her er et par turbobiler: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22240744 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22153821 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21761891 Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Har hørt at det er mulig å montere en "fake" dump ventil, uansett om man har turbo eller ikke, stemmer det? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 En høytaler som lager psshhh-lyder ja.. Ser det for meg.. må jo være skikkelig moro å montere på en dieselbil. KAKK-KAKK-KAKK-KAKK-PSSSHHHH-KAKKKAKK-KAKKAKK..PSHHH.. en god mengde svartrøyk.. KAKKKAKKKAKK-KAKKAKKKAKKK.. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Om du monterer en elektonisk dumpventil, da syntes jeg faktisk synd på deg. Det er greit å være show-off, og ha konfilter, 3" eksos og dumpventil på 740 TIC-en sin, så den høres ut som verdens sykeste rallybil, men når du ikke har turbo en gang Skal du ha en 520i, ja så sett på 3" eksos og konfilter, og tøff deg med det du. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Hva er problemet ditt? Jeg elsker lyden av kraftige motorer og den "psj" lyden når du slipper gassen, så hvorfor er det så ille at jeg har lyst på det da? Så klart er det teit om jeg skal tøffe meg, men jeg skal ansolutt ikke tøffe meg, men det er for min egen del at jeg gjør det, rett og slett fordi at jeg liker lyden og kan late som om jeg har en kraftig motor. Driter i hva folk synes, så lenge jeg er fornøyd! Vis litt forståelse her da! Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Poenget mitt er at det ikke vil være artig, det vil være som et bilspill. Du hører lyden, men effekten uteblir. Jeg skulle gjerne vist deg. Det som skjer, er det vi kaller turbolagg. Turboen stopper opp når du slipper opp gassen, og bilen rykker til, man føler motoren bremse rykkvis, men det knatrer i eksosen. Det er en fantastisk følelse. Spar gleden ved lyden til du kan føle det på ordentlig. Mitt tips er nemlig ikke helt dumt ser du. 3" eksos i kombinasjon med konfilter, ofte kalt powerfilter, og aller helst kvassere kammer, gir deg en slik stopp og den fantastiske lyden av en sugemotor som bremser. Du har sikkert sett på rally, tenk på lyden når de slipper opp gassen før en sving "da-da-dam-dam-daa" før du gasser på ut av svingen. "ptsjj"-lyden får du ikke da, men jeg tror faktisk ikke at du vil savne den. Her er en soundtrack fra -80 tallet da Walter Röhrl herjet som verst. Bilene har turbo, men hør på lyden fra motoren, er ikke det godt nok for deg? EDIT: Glemte link: Endret 8. mai 2010 av Der Fotograf Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Poenget mitt er at det ikke vil være artig, det vil være som et bilspill. Du hører lyden, men effekten uteblir. Jeg skulle gjerne vist deg. Det som skjer, er det vi kaller turbolagg. Turboen stopper opp når du slipper opp gassen, og bilen rykker til, man føler motoren bremse rykkvis, men det knatrer i eksosen. Det er en fantastisk følelse. Spar gleden ved lyden til du kan føle det på ordentlig. Mitt tips er nemlig ikke helt dumt ser du. 3" eksos i kombinasjon med konfilter, ofte kalt powerfilter, og aller helst kvassere kammer, gir deg en slik stopp og den fantastiske lyden av en sugemotor som bremser. Du har sikkert sett på rally, tenk på lyden når de slipper opp gassen før en sving "da-da-dam-dam-daa" før du gasser på ut av svingen. "ptsjj"-lyden får du ikke da, men jeg tror faktisk ikke at du vil savne den. Her er en soundtrack fra -80 tallet da Walter Röhrl herjet som verst. Bilene har turbo, men hør på lyden fra motoren, er ikke det godt nok for deg? EDIT: Glemte link: Okei, sett at jeg kjøper meg en bmw 520i eller en volvo 240/740 og ønsker en skikkelig grom lyd og en "psj" lyd. Det er det jeg har lyst på, men hva er DITT råd, hva vil du anbefale meg å gjøre for å komme nærmest mulig ønskene mine? Jeg skal høre på råde ditt! En tanke sier meg at du har mer erfaring enn meg, hehe Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Nærmest mulig? Slik: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=22117586 Volvo 240 Turbo Intercooler, forkortet TIC. Søk på Volvo og Turbo på finn.no, så har du alternativene dine MED turbo*, som gir den lyden du ønsker. Uten turbo, da er du nærmest med en bil med forgassermotor**, som går med litt feit blanding(litt for mye bensin kontra luft) konfilter***, 3 toms eksos**** og kvassere kammer*****. Så, forklaring: * En turbo har som hensikt å komprimere luften du sender inn i motoren. Dette er fordi en forbrenningsmotor fungerer slik at jo mer bensin og luft du får inn, desto bedre går den. Når du da komprimerer luften, får du mer luft, og kan da tilføre mer bensin. Det betyr mer effekt. Det er dog sånn at når du har for mye luft, må denne ut, dette skjer når du ikke belaster motoren, for da trenger den mindre bensin og luft. Da slipper den ut overtrykket som har bygget seg opp når du har gasset. Dette slippes ut gjennom, ja nettopp en dumpventil. Når du slipper ut mye luft, gjennom et lite hull som er traktformet, så får man lyd. Dette er "ptsjj"-lyden du vil ha. Du forstår sikkert nå hvorfor du ikke kan skape denne lyden i en motor uten turbo. **Vi deler inn bensinreguleringen mellom forgasser og innsprøytning. En forgassermotor får bensin fra én slange, og luft fra en annen. Når du gir gass, åpner du et spjeld som slipper inn luft, og et annet som slipper inn bensin. Bensinmengden som slippes gjennom til kammeret før det, bestemmes av en dyse. En dyse er en lite skrue, med et hull i, desto større hull, jo mer bensin. Når du da lar den få litt for mye bensin, blir ikke alt forbrent, og noe går ned i eksosen. Når du da slipper opp, vil det knatre litt i eksosen. *** Et konfilter skal ta inn luft til motoren. Det erstatter det orginale filteret, som er inne i en boks, hvor det går en slange ned til fronten som henter kald luft. Et konfilter derimot, henter luft fra motorrommet, så god luftgjennomstrømning i motorrommet er bra. Lydmessig hører man et konfilter mye bedre fordi det har mye større ubeskyttet areal. Det betyr at motorlydene høres bedre gjennom filteret, samtidig som du får en sugelyd. Det som best illustrerer den lyden, er å forme munnen som du skal plystre, og suge inn luft i stedet for. ****Eksosanlegget slipper ut eksosen, altså det som blir til overs når luften og bensinen har blitt forbrent i sylinderene. Desto større rør, desto mer hører du. Når du har et rør på omtrent 3 tommer i diameter(noe som tilsvarer 90mm), vil du høre motoren godt, og den lager en tøff lyd, uten å bråke så veldig. Du kan søke på 3" exhaust på Youtube for å høre hvordan det høres ut. *****Kvassere kammer. Dette er kanskje det vanskeligste til nå. Kammen bestemmer hvor lenge, og hvor høyt inntakene skal løftes. Desto lenger og høyere de løftes, desto mer bensin og luft slipper inn. For kvasse, altså for mye luft/bensin inn, og bilen vil gå veldig ujevnt, og bruke unødig mye bensin. Litt mer, vil gi deg noen hester ekstra, og forsterke knatrelyden når du slipper opp. Håper dette hjelper deg i valget ditt. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 tusen takk for et informativt svar!! Snilt! Du har virkelig peiling! Hvis jeg kjøper meg en volvo 740 turbo, da er det bare å innstalere dumpventil? Det lar seg gjøre det for en som ikke har mye peiling? Og et siste spm, går det an å bare kjøpe "tuppen" på et eksosanlegg, eller må hele røret kjøpes? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Såfremt du har en bil med turbo, så er det bare å montere dumpventil. Husk at du skal ha en ÅPEN dumpventil, ikke en resirkulær ventil. Det er ikke umulig for en som ikke har så mye peiling, du finner garantert en guide på nettet. www.volvoforum.no har sikkert det. Ang. eksos, du kan kjøpe bare den yttereste stussen, som her: http://smotor.dtj.no/main.aspx?page=article&artno=35116MAGNA Den ser kul ut, men påvirker ikke lyden eller effekten på noen måte. Dette derimot, er en komplett endedemper,som kan endre lyden: http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1555&List=1&Level=1&ProductID=21448 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå