Daniboy89 Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 hei. skal kjøpe meg en volvo 240/740 og har lyst på en grom lyd og en "tsj" lyd når man girer. hørt at det er mulig å få tak i dette veldig billig på biltema, stemmer det og hva heter delene? hehe Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 hei. skal kjøpe meg en volvo 240/740 og har lyst på en grom lyd og en "tsj" lyd når man girer. hørt at det er mulig å få tak i dette veldig billig på biltema, stemmer det og hva heter delene? hehe Det kalles pop off, eller dumpventil på norsk. Lenke til kommentar
Cillin Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) 1. Kjøp deg 740 TIC 2. Kjøp en dumpventil (engelsk: wastegate), som XS singel fra kimmit-sport.com. Link 3. Bytt ut eksosenrør til 3" JT super flow fra turbo, og en passende lyddemper. Endret 4. mai 2010 av Cillin Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 1. Kjøp deg 740 TIC 2. Kjøp en dumpventil (engelsk: wastegate), som XS singel fra kimmit-sport.com. Link 3. Bytt ut eksosenrør til 3" JT super flow fra turbo, og en passende lyddemper. har du en nettside? hva kommer prisen på her da? vil helst ha det billigste Lenke til kommentar
Cillin Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Bil: 27000kr (+årsavgift) Dumpventil: 250kr (tilbud, vanligvis 600kr) Eksosanlegg: 3300kr = ca 30100kr Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Bil: 27000kr (+årsavgift) Dumpventil: 250kr (tilbud, vanligvis 600kr) Eksosanlegg: 3300kr = ca 30100kr er det så billig med dumpventil? Du finner vell potte til mindre enn 3000? hva med effektpotte til 500? Lenke til kommentar
Cillin Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Effektpotte gir litt grom lyd, men 3" rør fra turbo og ut gir meget fet lyd. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 2. Kjøp en dumpventil (engelsk: wastegate), som XS singel fra kimmit-sport.com. Link Det er feil. Det kalles en Dump Valve på engelsk. Waste gate er noe annet. En dumpventil er det som slipper trykket fra turboen ut i eksosen (fra foran spjeldet), og er korrekt - det som lager den lyden. Waste gate er en ventil som slipper eksos utenom turboen i den hensikt at motorstyringen kan styre hastigheten til turboen. En waste gate lager ikke noen lyd. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Effektpotte gir litt grom lyd, men 3" rør fra turbo og ut gir meget fet lyd. funker denne potta: http://ksr.as/product_info.php?cPath=500_29&products_id=532 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Det er ingen bilde, men det er sansynligvis bare et rett rør. Om du ser under en bil er det altså bøyer og vinkler på eksosen. 3300 er billig for et sånn sats. Du kan jo alltids gå på biltema og kjøpe de rørene du trenger, og bygge det selv. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Det er ingen bilde, men det er sansynligvis bare et rett rør. Om du ser under en bil er det altså bøyer og vinkler på eksosen. 3300 er billig for et sånn sats. Du kan jo alltids gå på biltema og kjøpe de rørene du trenger, og bygge det selv. er det vanskelig å gjøre uten å ha peiling? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 En waste gate lager ikke noen lyd. Ikke det? Dette er ifra en liten 0.6 eller 0.7 liters turbo motor (de har tatt av deksel over motor, derfor lydnivået). http://www.youtube.com/watch?v=6AweV2_qqig&feature=PlayList&p=ED2B93039E5F0998&playnext_from=PL&playnext=1&index=8 http://www.youtube.com/watch?v=oTP9bVIT64o&feature=fvw Stort sett samme greia der. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Det er ingen bilde, men det er sansynligvis bare et rett rør. Om du ser under en bil er det altså bøyer og vinkler på eksosen. 3300 er billig for et sånn sats. Du kan jo alltids gå på biltema og kjøpe de rørene du trenger, og bygge det selv. er det vanskelig å gjøre uten å ha peiling? Tja, har du mesteparten av begge hendene igjen, og minst ett øye, så bør du få det til. Det er så banalt enkelt som å fjerne det gamle, og så drar du på biltema, finner rør som gjør at det ser likt ut som det gamle, bare større diameter. Så setter du det sammen, det enkelere enn å sette sammen lego. Sjekk passform, er det bra, så begynner du å sveise. Sveisingen bør du få hjelp til om du ikke kan noe om det. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 man tar kun av enden av potta, sant? Så fester man røret til den gamle eksosrøret som sitter under bilen, så fester du det røret til selve potta? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Nei, det det er snakk om her er rør helt ifra motor til bakerste potten. Dette er den beste måten å få bra lyd på, evt etter katalysator og bak og man vil ha sånt. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Nei, det det er snakk om her er rør helt ifra motor til bakerste potten. Dette er den beste måten å få bra lyd på, evt etter katalysator og bak og man vil ha sånt. Så du må bytte HELE eksosrøret? da skjønner jeg! Men er det veldig billige måter å få til fete lyder på da? en dump ventil koster jo bare 299kr. Jeg tenker ikke på å stikke hull i potta, typisk å få slike svar, hehe! Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 En waste gate lager ikke noen lyd. Ikke det? Dette er ifra en liten 0.6 eller 0.7 liters turbo motor (de har tatt av deksel over motor, derfor lydnivået). http://www.youtube.com/watch?v=6AweV2_qqig&feature=PlayList&p=ED2B93039E5F0998&playnext_from=PL&playnext=1&index=8 http://www.youtube.com/watch?v=oTP9bVIT64o&feature=fvw Stort sett samme greia der. Ingen av disse lydene kommer fra wastegate. Eneste gangen du kan høre lyd fra den er når motoren har oppnådd innstilt ladetrykk, og wastegaten slipper eksosen forbi turboen via wastegaten. Dette kan lage en suselyd. Kvitringen du hører på filmene er av at turbo bråstopper (staller) pga at gasspjeldet stenges fort mens turboen spinner. Den bråstopper pga at luften mellom turbo og gasspjeld ikke har noen vei å gå, og det bygges opp et relativt høyt trykk. Det er dette man har dumpventil for, å slippe ut dette trykket, noe som reduserer turtallsreduksjonen på turboen ved f.eks. girskift. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Nei, det det er snakk om her er rør helt ifra motor til bakerste potten. Dette er den beste måten å få bra lyd på, evt etter katalysator og bak og man vil ha sånt. Så du må bytte HELE eksosrøret? da skjønner jeg! Men er det veldig billige måter å få til fete lyder på da? en dump ventil koster jo bare 299kr. Jeg tenker ikke på å stikke hull i potta, typisk å få slike svar, hehe! Trenger ikke nytt eksosanlegg for å montere dumpventil Men billigste løsningen er å kjøpe løse rør fra biltema, og sveise. Vet ikke hvordan eksosanlegget ligger på en 740, men om det er lite vinkler og slikt kan det bli veldig billig. En waste gate lager ikke noen lyd. Ikke det? Dette er ifra en liten 0.6 eller 0.7 liters turbo motor (de har tatt av deksel over motor, derfor lydnivået). http://www.youtube.com/watch?v=6AweV2_qqig&feature=PlayList&p=ED2B93039E5F0998&playnext_from=PL&playnext=1&index=8 http://www.youtube.com/watch?v=oTP9bVIT64o&feature=fvw Stort sett samme greia der. Ingen av disse lydene kommer fra wastegate. Eneste gangen du kan høre lyd fra den er når motoren har oppnådd innstilt ladetrykk, og wastegaten slipper eksosen forbi turboen via wastegaten. Dette kan lage en suselyd. Kvitringen du hører på filmene er av at turbo bråstopper (staller) pga at gasspjeldet stenges fort mens turboen spinner. Den bråstopper pga at luften mellom turbo og gasspjeld ikke har noen vei å gå, og det bygges opp et relativt høyt trykk. Det er dette man har dumpventil for, å slippe ut dette trykket, noe som reduserer turtallsreduksjonen på turboen ved f.eks. girskift. Må nesten legge til at denne "bråstoppen" er ekstremt skadelig for turboen, uansett hvor tøft det høres ut Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Om det er så ekstremt farlig, hvorfor har de ikke montert dump ventil (som noen hevder hjelper) fra fabrikken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå